Posts

Showing posts from 2012

motivasi

Image
Motivasi boleh datang dari pelbagai cara. Tak semestinya dengan menghadiri kursus je kita boleh dapat motivasi. Macam MA,  dia pagi tadi kata dia termotivasi dengan entry saya.

Saya lak hari ni mendapat motivasi bila bercakap dengan ibu pelajar yang saya tak kenal pun. Disebabkan anaknya bakal masuk ke sekolah saya, puan ni menelefon saya untuk memaklumkan tentang anaknya. Hairan juga daripada siapa dia dapat nombor telefon saya. Saya ni dah hampir 2 bulan terasa lemah semangat nak meneruskan kerjaya ni. Rasanya tertekan jadi guru  sampaikan pernah terfikir nak tukar kerja je.

Bila puan tadi bercakap tentang anaknya, saya mula terasa khidmat saya diperlukan untuk mendidik anak orang lain, terus saya terasa bermotivasi untuk meneruskan kerja di tahun baru ni. Bila dah berfikir waras barulah terasa yang memang tak patut saya berfikir untuk berhenti kerja. Tahun 2013 saya dah berumur 32 tahun, bukan senang nak cari kerja lain dengan ijazah pendidikan yang ada ni. Kalau nak berniaga pun…

Bloglist Setahun Dari ciklaili.com

Image
Di saat-saat akhir sempat saya join bloglist cik laili ni.. Bukan apa tertarik dengan bloglist cik laili ni, saya memang penah rujuk blog cik laili untuk hal-hal berkaitan kerja.. bila gaji, tarikh cuti dan hal-hal penjawatan memang banyak dalam blog ni..

Nak memenuhi syarat dia, kena cerita sikit tentang blog sendiri... Tajuk blog pun ilham hati, memang sesuailah dengan saya yang menulis ikut mood ni.. sekejab mood rajin,akan ada update, kalau mood tak rajin  memang berlumutlah jadinya.. Korang yang baca tentu perasan, blog saya mengisahkan kehidupan saya seharian. Saya tuliskan pengalaman dengan anak-anak, persekitaran dan juga hal kerja.. Saya dah seronok sesangat kalau sesuatu entry yang saya tulis ada 10 orang bagi komen.. kalau dapat sikit daripada tu pun, seronok juga...hihi...




Masa

Image
Cepatnya masa berlalu. Beberapa hari lepas masa bermesej dengan rakan-rakan lama, saya baru perasan yang dah 10 tahun berpisah dengan diorang rupanya.. Patutla masing-masing dah ada banyak perkembangan sendiri, tahniah rakan-rakanku...

Tahun baru pun dah tak lama lagi.. Kalau berfikir apa yang kita nak capai untuk tahun seterusnya, kadang-kadang memang ambil masa, kan? Tapi bila dah melaluinya, tak sangka pula cepat betul masa akan berlalu. Macam sekarang, dah boleh dikira dengan jari bila tahun 2012 ni akan berakhir. Tak payah kira pun tak pe, sebab dah memang tinggal beberapa hari je lagi.

Rasanya tahun ni saya tak nak tetapkan azam yang spesifik, cukuplah azam untuk memanfaatkan masa yang ada dengan sebaiknya untuk keluarga, diri, rakan dan kerja. Ingin sangat saya bahagikan masa yang ada dengan sebaik-baiknya supaya kehidupan akan lebih terurus dan bahagia..Semoga dengan ni juga saya tak akan terlepas detik-detik bahagia dan istimewa bagi orang-orang di sekeliling saya ni..




Dua g…

pukul 5 pagi tak boleh banyak cakap ?

Image
Ni bukan kisah hantu ye..Saya cakap awal-awal. Nak cerita kisah bangun awal sebenarnya. Pagi ni saya bangun awal dan buat macam-macam kerja sebelum bersiap nak ke sekolah. Dalam jam 5.20 tadi saya dah sediakan nasi goreng untuk alas perut memandangkan nasi semalam ada banyak lebih, kesian lak nanti nasi tu terbazir macam tu aje kan?

Sambil sediakan bahan dan masak tu saya sembanglah dengan suami yang kebetulannya baru bangun dan tengah menghadap laptop untuk buat kerjanya. Apa lagi, saya tanyalah beberapa soalan yang tak penting sangat pun, saja nak bersembang dengan suami, terasa senyap lak seawal pagi macam tu. Ai, laki saya ni, ada ke patut lepas soalan kedua, soalan yang ketiga tu dia cakap, " pagi-pagi dah cakap banyak,". Tak ke ada undang-undang yang mengatakan pukul 5 pagi kita tak boleh cakap banyak? Lucu pun ada..

Tapi sebenarnya memang ada orang yang macam ni kan? Masa mula bangun tidur, tak nak dan tak boleh nak bercakap banyak. Yang tak nak dan tak boleh nak maka…

kelebihan rumah dekat plaza tol

Kali ni saya update blog dari dalam kereta di luar rumah. Bukan saja suka-suka tapi sebab tak dapat masuk ke rumah.

Mulanya tadi rasa susah hati juga. Nak tunggu suami balik, rasa macam mungkin dia akan ambil masa juga untuk terus sampai ke rumah. Tambahan lagi dengan sakit perut dan fikirkan untuk solat zohor, saya pergi ke tempat rehat di Plaza Tol BSP ni. Maklumlah memang rumah saya dekat je dengan plaza tol ni, syukurlah, sempat nak ke tandas dan solat zohor sementara tunggu suami balik.

Alhamdulillah ni dah selamat masuk ke dalam rumah..

Tiada yang minta

Assalamualaikum semua..
Mesti ramai yang lega sebab hari ni dapat bercuti, kan? Dapat luangkan masa dengan ahli keluarga.

Bersyukur kita kerana hari ni kita masih ada teman, ada keluarga yang boleh berkongsi suka duka dengan kita. Walaupun ada kekurangannya kat mana-mana, ada seseorang pastinya lebih baik daripada tak ada, kan?

Sedih saya mendengar kisah seorang yang saya kenali yang sedang dalam proses perceraian. Harap dia tabah dan akan dapat meneruskan kehidupan dengan lebih baik..

kalau ditanya, tak siapa yang mahukan perkara macam ni berlaku namun, kalau dah ini takdirnya, tentu ada hikmah di sebaliknya. Jadi, hargailah orang yang ada di sekeliling kita...

long term memory

Dengan ada telefon bimbit sekarang ni, saya rasa 90% daripada kita yang tak hafal pun nombor telefon ahli keluarga dan rakan-rakan, kan? Kalau ada hafal pun, mungkin beberapa nombor yang penting dan selalu kita buat panggilan.

Nak dijadikan cerita, beberapa minggu lepas semasa saya di dalam kereta, baru perasan yang hp saya dah tak ada bateri. Naimlah yang punya kerja, dia tengok macam-macam video di youtube di hp saya tu sehingga habis bateri. Sedangkan pada masa tersebut, saya dalam perjalanan nak pergi ambil Kak Long di Shah Alam. Cuaca pada masa tu pulak tengah hujan lebat. Memandangkan Lebuhraya Elite ni tengah sesak keretanya, Papa N ambil keputusan masuk ke jalan Kesas. Tapi, lagi malang, keadaan trafik di Kesas masa tu lagi teruk. Risaulah takut kakak saya risau sambil kena tunggu lama, cubalah saya sedaya upaya fikirkan nombor telefon dia. Kononnya nak hubungi Kak Long dengan telefon Papa N tapi tak boleh nak ingat langsung akhirnya.

Kemudian, saya cuba ingatkan nombor tele…

Gigih mengepam

Beberapa hari ni memang saya gigih mengepam susu. Apa taknya, stok memang tak ada. Sebelum ni saya tak buat banyak stok sebab susu badan semakin merosot. Cukup untuk Nazif minum secara direct je, tu yang dia berkali-kali nak isap.. Ada masanya saya rasa penat juga, tapi sian memikirkan anak, bersabar ajelah..

Jadi, langkah nak tambahkan susu, saya pun belilah set menyusu Shaklee.. Baru 5 hari amalkan set menyusu ni...Ambil supplement ni kena pulak minum 3 liter air sehari. Adoi, cabaran betul. Masa mesyuarat sekolah kemarin tu boleh tengoklah saya ke tandas sampai empat kali sebab tangki asyik terasa penuh je.. Apa nak buat, dah bayar mahal-mahal kenalah ikut aturannya, kan? Kalau tak, sayang je nanti tak menjadi.

Satu yang saya perasan,masa mengepam susu ni saya memang kena fokus betul baru lebih susu yang keluar. Kalau pam sambil bersembang, edit blog atau BW blog rakan-rakan memang sikit benar susu yang keluar.. Malu nak tubik ke... ada juga saya terbaca yang kalau kita nak pam sus…

Tali layang-layang pun boleh bawa bahaya

Image
SARATOK – Seorang pelajar lelaki tingkatan empat cedera apabila lehernya dibelit dan dijerut tali layang-layang bersalut kaca yang merentang jalan di Kabong dekat sini kelmarin.

Kejadian pada pukul 11 pagi itu dikatakan berlaku ketika mangsa, Mohd. Azizi Ibrahim, 16, sedang menunggang motosikal untuk pulang ke rumahnya di Kampung Hilir Darat selepas membeli barang keperluan di sebuah kedai di pekan Kabong.

Mengimbau kejadian itu, Mohd. Azizi berkata, ketika melalui kawasan kejadian, dia yang menunggang seorang diri tidak menyedari tali layang-layang melintang di jalan tersebut kerana ia terlalu halus lalu merempuhnya.

Difahamkan, tali layang-layang bersalut kaca itu ditinggalkan di kawasan tersebut oleh pemiliknya selepas layang-layangnya tersangkut pada sebatang pokok


Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=1221&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm#ixzz2Fe8H48jy

Bukan mudah, kena sabar

Semalam, 20hb hari jadi adik saya.. Dah besar sangat adik saya ni rupanya. Adik dah 29 tahun rupanya.

Saja sebut tentang adik tunggal saya ni..mengenangkan kenakalan dan aktifnya dia masa kecil dulu memang tak sangka sangat dia akan jadi sebaik, suka menolong, jaga solat dan bertanggungjawab macam sekarang. Bukan saja nak memuji adik sendiri, tapi benda yang betul, apa salahnya dipuji,kan?

Masa kecil dulu adik saya ni memang cukup nakal. Dengan beza dua tahun je umur kami, dia memang suka bergaduh dengan saya. Pernah kepala saya berdarah sebab bergaduh dengan dia, sampai ayah bawa ke klinik. Pendek kata memang budak nakallah dia ni semasa kecil. Malah masa di sekolah menengah pun dia masih lagi nakal.

Masa saya mengadu tentang Naim yang macam nakal ni, mak saya selalu sebut kena banyak bersabar dan berdoa untuk anak jadi lebih baik. Menjadikan kes adik saya sebagai rujukan, kata mak lagi, bukan mudah nak ubah kelakuan seseorang, tapi akhirnya lepas dua puluh tahun baru dia jadi anak …

Baru kawe tahu

Nak tahu dok, semale kawe makan pulut durian versi ore Temoh Perak buat.. Baru kawe tahu, lain rupanya cara tuk tua kawe ni makan pulut durian.

Hehe, faham ke? Saya pernah makan pulut durian versi kelantan dengan pulut kosong di makan dengan durian yang dimasak dalam santan. Tapi versi mentua saya masak semalam, pulut dimasak dengan santan sampai pulut tu masak, berbentuk macam nasi biasa. Kemudian pulut ni dimakan dengan durian macam tu je...

Korang pernah makan?

kemahiran baru

Image
Seronok tengok perkembangan anak sehari demi sehari. Genap empat bulan pada 7hb aritu saya lihat Nazif tunjuk skil meniarap.  Menjelang minggu ni dah semakin terror Nazif ni meniarap. Tak boleh diletak kat bawah,  asyik nak terbalik badannya je. Nampaknya kena letakkan dia ni kat toto ajelah, tilamnya tak sesuai dah. Kata atuk, tilam boleh simpan untuk adik lak..hehe, bila lah tu...
Published with Blogger-droid v2.0.9

Anak tahun naga..

Kus semangat tengok bilangan murid di setiap kelas untuk tahun depan.. Yang dah tak sampai sebulan lagi ni. Selama lima tahun yang sudah tak pernah lagi mengajar murid sampai 55 orang sekelas. Sabar ajelah...

Dugaan dan cabaran ni.. Anak-anak yang lahir pada tahun naga memang ramai biasanya kan, jadi tak hairan bilangan yang masuk ke sekolah berganda. Takkan diorang belajar di negara lain pulak, kan? Nak kecilkan ahli kelas, jumlah cikgu pulak yang tak cukup, jadi kena bersedialah dengan keadaan yang bakal ditempuh tak lama lagi ni..

P/s: bilangan murid ramai, persaingan pun ramailah, kan? Apalah keadaan Nazif masa masuk sekolah nanti.. Anak tahun naga juga ni..

Saya yang menurut perintah

nampaknya hari ni terpaksalah saya tinggalkan Ahmad Nazif sekejab. Maaf ye dik, mama kena pergi sekolah hari ni, ada kerja nak kena buat. Amboi, buat ayat sedih ye, padahal dah normal kalau cikgu kena dipanggil bertugas dalam cuti sekolah. Memang hak pengetua untuk panggil staf yang berkenaaan datang bekerja.

Kalau dapat bonus bukan main seronok. Kalau dipanggil bekerja mengeluh ye, ai ini tak boleh jadi... Saya yang menurut perintah, hari ini kena mood gembira walaupun kena pergi kerja dalam cuti. Cuma saya kena beringat, tak boleh pergi lama sangat sebab stok susu tak banyak yang boleh ditinggalkan.  Susu badan dah semakin kurang nampaknya, kalau dipam memang sikit sangat kuantitinya. Ok sayang, mama cuba sedaya upaya siapkan kerja secepat mungkin dan balik awal ye..

p/s : bonus dah masuk kan? bestnya..
.


Sejahat mana wanita tetap akan sayangkan anaknya

Baru ada masa nak update blog hari ni. Apa taknya,  dengan Naim bermanja kat rumah hari ni dan Nazif yang comel ni lak asyik nak berdukung aje, mamanya macam dah hampir nak terbaring tadi. Mujurlah akhirnya Nazif nak tidur dan saya pun tumpang tidur sama. Penat jadi mama ye...

Tengah penat tu teringat saya cerita semalam. Terharu saya menonton kisah Azri dan maknya dalam drama Perempuan Itu Ibuku, di TV3 malam tadi. Macam-macam yang sanggup dibuat oleh seorang ibu yang sayangkan anaknya..

Korang tak jadi ibu, korang tak tahu.. Dah ada anak, walaupun anak tu nakal, kita tetap akan sayangkan anak kita sepenuh hati. Walaupun ada masanya marahkan anak kita, tapi kalau dengar orang lain bercakap yang tak baik tentang anak kita, kita pasti marah. Kasih dan sayangnya ibu kepada anaknya.

Eh, entah apa motif entry ni.. Kisah bercampur lak. Tak apalah, yang penting ada pengajaran. Kalau korang faham, mungkin dapat tangkap yang saya tulis entry ni sebab Naim yang agak lasak tu. Masa ke klinik d…

bahaya tidur dalam keadaan lampu menyala

Image

penangan nasi lemak.

Ai..korang buat apa hari ni?
Kononnya kami empat beranak nak pergi jalan-jalan ke Taman Tasik Cyberjaya pagi tadi. Semalam dah buat rancangan baik. Pagi beli sarapan nasi lemak tepi jalan je dan pergi makan kat sana. Tapi bila bangun pagi tadi Papa N ajak makan nasi lemak di Alam Megah.. Dapat nasi lemak kat kedai, dua orang makan tadi RM 13.50, apa lagi mengantuklah jadinya. Kalau ikut plan asal, beli nasi lemak siap bungkus yang RM 2 tentu tak jadi macam ni, kan?

Kononnya lepas balik makan nasi lemak, nak singgah ke rumah sekejab ambil stroller yang terlupa tadi terus tak jadi keluar sampai sekarang.. Terpaksa tidur tadi sebab mengantuk betul rasanya. Memang jarang saya makan berat pagi-pagi. Selalunya makan roti dengan air dan kalau makan nasi goreng pun ciput aje kuantitinya..

Ni kena tukar plan lah nampaknya. Kena tunggu masuk waktu zohor dulu baru keluar. Nak beli seluar track untuk Naim. Isnin ni taska Naim buat sukaneka.. Macam dah besar lak, taska pun ada aktiviti macam ni. M…

Mata memandang

Penat dan tak terurus betul rasanya hari ni..Banyak perkara yang saya nak kena selesaikan sejak dari pagi tadi. Tambah pula dengan seseorang yang mengadu masalah. WhatsApp kan, lama lah bermesejnya..

Tapi kalau kita di dalam kesusahan atau ada masalah yang bermain di fikiran, selalu kita cari siapa? Orang yang boleh dipercayai kan? Tak kisah la, kalau orang tu suami, ibu bapa atau rakan-rakan. Sepatutnya kita gembira bila seseorang mengadu masalah kepada kita sebab itu tandanya kita ni orang yang dia boleh percayai..

Tapi, etika mendengar masalah orang, kenalah kita tunjukkan keikhlasan, jangan menokok nambah yang membuat pengadu tu berasa lebih sengasara atau buat pengadu rasa tertekan selepas meluahkan kepada kita. Jangan pula sambil dengar masalah orang lain tu, kita lak menceritakan masalah diri sendiri..Tak sopan tul...

Fresh from oven

Image
Tengah hari macam ni orang lain makan nasi, saya lak makan puff.. Nasi memang dah masak tadi, tetiba lak terasa malas makan nasi. Sup yang dah siap tu biar je, kot-kot terasa nak makan lak petang nanti, bolehlah.. Resepi yang dah lama usha dari blog Dapur Tanpa Sempadan...


Tak sapu kuning telur kat kulit puff ni sebab memang minggu ni dapur saya tak ada telur. Sementara Naim tak baik sepenuhnya daripada lukanya, kami tak makan telur. Tak nak makan benda yang gatal, takut lukanya lambat elok nanti...

Dont judge a book by its cover !

Petang tadi saya dan suami pergi menanya sebuah taska baru untuk hantar anak-anak bermula awal  tahun depan. Tempat baru ni jaraknya lebih dekat dari rumah kami, guru yang mengasuhnya pun ramai, ada 8 orang semuanya dan harganya lebih murah RM 50. Oklah kan tiga sebab tu untuk tukar tempat baru kan? Bukan tempat lama yang jaga Naim sekarang tak bagus, tapi macam dikatakan tadilah, ada tiga sebab lain yang rasanya tak salah untuk kami tukar tempat asuhan anak-anak.

Cikgu-cikgunya peramah, tapi rasanya peramah lebih-lebih lak. Ada ke patut salah seorang cikgu tu cakap tak percaya saya kerja sebagai cikgu. Katanya suara saya perlahan.

Takkan lah nak cakap dengan orang lain sama dengan cara saya kawal kelas? Lagi satu, tadi sebenarnya pada jam  5.30 petang tu saya dah penat sangat. Terasa malas nak singgah ke taska tu sebenarnya tapi memandangkan hari ni suami lapang, saya pun gagahkan diri untuk singgah. Apa tak penatnya, seawal pukul 8.30 pagi lagi kami dah keluar dari rumah. Mula-mula …

Resepi Sizzling Yee Mee kegemaran famili saya

Image
Kali ni saya nak berkongsi resepi  sizzling yee mee seperti yang saya ceritakan dalam entry yang lalu. Sizzling yee mee versi keluarga saya terdiri daripada tiga proses. Tak payah cakap banyak, kita tengok bahan- bahan dulu ye.

Bahan untuk stok:

 Tulang ayam
 Lobak Merah 1 batang
 Leek 1 batang
 Saderi 1 Batang
 Air 2 liter
 4 jenis rempah sup cina( sebanyak segenggam)

Kuah yang sedap akan terhasil dengan air stok yang sesuai. Air stok ni disediakan dengan mereneh semua bahan yang dinyatakan selama tiga jam dengan api kecil. Kalau nak sediakan air stok ni awal pun juga boleh. Setelah tiga jam dimasak, air rebusan perlu ditapis dan hanya air yang disimpan untuk membuat kuah yee mee. Walaupun tiga jam macam lama, tapi sebenarnya proses ni  tak rumit pun, korang boleh setkan jam untuk menutup api di dapur selepas tiga jam.

Bahan untuk masak kuah sizzling yee mee:

 Bawang putih (diketuk dan dicincang halus)
 Isi ayam (dipotong kecil)
 Cendawan Shitake (direndam sehingga kembang dan dipoton…

Geram betul@ perkhidmatan City-Link Express

Image
Ai, nama city-link express tapi perkhidmatannya lembab macam kura-kura. Ada ke patut bungkusan yang anak buah saya poskan dengan menggunakan syarikat ni pada 29hb Nov yang lalu masih tak sampai ke BSP ni? Diorang pos pakai apa agaknya? Kalau naik motor dari Kelantan pun rasanya dah lama sampai...

Korang, kalau lain kali beli barang daripada online ke nak pos barang kena pastikan pilih syarikat penghantaran yang baik perkhidmatannya ye. Saya bukan nak memburukkan syarikat ni, tapi memandangkan ini dah kali kedua saya terkena, rasanya tak salah entry ni. Bagi rakan-rakan yang lain tahu dan buat pilihan yang baik.

Homemade sizzling yee mee

Image
Hari Ahad kemarin, pagi-pagi lagi keluarga saya sarapan dengan yee mee sizzling. Bukan makan kat kedai, masak sendiri tau.. Yee mee tu memanglah dibeli, tapi kuahnya disediakan sendiri oleh FIL saya.

Memang syok makan. Abah(FIL) siap bawa peralatan lengkap lagi.. Dia bawa periuk besi, pelapik kayu dan cangkuk untuk masak sizzling ni. Kuahnya tu pun pakai air rebusan yang dibuat sendiri. Bukan sekejab buat air rebusan ni, kena rebus tiga jam tu. Malam sebelum tu lagi dah siap buat air rebusan ni..Nak makan sedap memang kena usaha lebih, kan?

Memang seronoklah makan mee ni. Memang sedap rasanya. Saya, suami dan Naim memang bertambah-tambah makannya. Tambah pula dengan jeruk lada yang dibuat sendiri, kuah tu ambil dengan cendawan banyak-banyak, memang muka tak malu makan sampai dua pinggan... tersenyum FIL tengok anak cucunya makan.

Dah diperturunkan ilmu masaknya, FIL tinggalkan satu set pinggan besi dan kayu pelapik sebagai hadiah untuk saya. Katanya, lain kali saya kena buat sendiri…

Semalam dalam sejarah

Baru ada mood nak tulis entry baru. Padahal Naim sebenarnya menangis ketika lukanya dijahit petang semalam je..menjelang lewat petang dia dah bermain macam biasa, seolah-olah tak ada apa yang berlaku. Mamanya lak yang sayu hati tengok dia walaupun dia dah elok je bermain.

Malang tak berbau. Siapa pun tak sangka boleh Naim terjatuh dan dagunya kena meja. Meja kaca tu, luka agak dalam, jadi doktor terpaksa juga jahit di tempat luka tersebut. Walaupun diberi bius, tentu masih lagi terasa sakit akibat jarum dicucuk dan benang ditarik, tu yang Naim meraung-raung sakit.

Terima kasih kepada keluarga Kak Ja yang membantu ketika Naim jatuh semalam. Kak Ja dan anak-anak serta Kak Bi tolong saya jaga Nazif sepanjang lebih sejam kami bawa Naim ke klinik dengan ditemani oleh suami Kak Ja.

Retina kasih juga kepada rakan blogger yang mendoakan kesihatan Naim.

Hancur hati

Image
UHancur luluh hati dan berlinangan air mata mama melihat anak menanggung kesakitan dan meraung bila terpaksa diberi tiga jahitan kat bawah dagu.Naim anak mama yang kuat. Masa menunggu dirawat diam je dia. Mungkin sakit masa doktor buat jahitan tu terlalu kuat nak ditanggung oleh anak kecil ni. Naim meraung sakit, mama pun menangis tak tertahan. Kalaulah boleh gantikan sakit kamu tadi rela mama yang sakit.Moga Ahmad Naim cepat baik..Published with Blogger-droid v2.0.9

tengah diubahsuai

Image
cantik tak header baru blog ilham hati ni? tengah diubah suai lagi sebenarnya wajah baru blog saya ni...tapi headernya confirm yang ni.. saya dah cukup berkenan dengan header yang ditempah khas daripada Cikgu Ma..Sesiapa yang nak tempah header atau edit blog boleh la berkunjung ke blog Cikgu Ma ni.. Thanks ye adik...

Janganlah buat orang lain jadi tak ikhlas

Janganlah buat orang lain jadi tak ikhlas menolong kita....
Hidup kita ni kalau tak berkaitan dengan orang lain agaknya boleh tak? Mustahil rasanya dalam kehidupan kita seharian ni kita sorang je, orang lain langsung tak terlibat, kan? Bila melibatkan orang lain, selalunya akan ada tolong menolong, kan? Adatlah tu, sebabnya kalau seseorang tu SuperMom atau SuperBos sekalipun, dia tetap perlukan orang lain untuk melakukan urusan yang lain..

Semalam, memandangkan saya mula puasa ganti, Papa N bermurah hati tolong memasak makanan untuk berbuka puasa. Walaupun makanan tu siapnya pada pukul 7.35 malam, tak apalah kan, yang penting dapat juga makan tu.. Sebagai balasan terima kasih, bahagian kemas saya pulak yang buat. Kemudian, urusan anak-anak pun saya juga yang buat semalam.

Nampak tak? Adat meminta pertolongan orang lain. Janganlah kita mengada-ngada contohnya komplen tak sedap ataupun nak minta yang macam-macam. Semalam masa suami tanya nak makan apa, saya cuma jawab terpulanglah apa y…

Kubur unik dikelilingi projek kediaman

Image
TAIYUAN, China - Sebuah kubur yang terletak di atas bukit yang dikelilingi projek sebuah bangunan kediaman di sini, utara China masih tidak dipindahkan. Kubur itu dipercayai wujud sejak tahun 2004 lagi. Pihak pemaju meneruskan kerja-kerja pembinaan di sekeliling bukit setinggi 10 meter itu selepas keluarga si mati enggan memindahkan kubur tersebut. Keluarga si mati enggan menerima pampasan sebanyak AS$160,454 (RM488,903) yang ditawarkan oleh pihak pemaju supaya memindahkan lokasi kubur itu. Pihak keluarga si mati itu menunggu tarikh yang dianggap bertuah untuk memindahkan kubur tersebut. Kerja-kerja pembinaan itu dijangka siap pada April tahun depan.

Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=1207&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz2EJZbZZro

Selepas empat bulan

Korang dah tengok filem Istanbul Aku Datang ke belum? Entah apa istimewanya filem ni, semalam berjaya saya tengok sehingga habis filem ni.

Kami tengoknya kat umah je. Papa N download daripada internet sebab isterinya yang suruh. Nak keluar tengok wayang dengan anak kecil memang tak adalah.

Bangun pagi tadi sempat saya terfikir yang sejak ada anak dua ni, dalam empat bulan ni rasanya tak ada lagi drama atau filem yang saya tonton sampai habis. Biasanya separuh jalan je. Bahkan drama korea kegemaran saya pun banyak yang saya tengok sambung-sambung, mujur ada PVR. Bukan juga saya ni peminat Lisa Surihani atau Beto Khusairy.

Menarik filem ni mungkin jalan ceritanya yang sesuai dan macam comel. Sambil gelakkan fesyen pakaian Lisa, seronok tengok Lisa meluahkan masalah dia dalam blog.. Tapi bahagian yang Lisa berputus hubungan dengan Tomok tu paling rasa tak boleh diterima. Baru sekejab putus kasih yang dah bertahun-tahun, boleh pulak terima cinta lain.. Tapi cerita, sudah tentu nak kesud…

Banyak nak kena ganti

Maka hari ini bermulalah hari puasa ganti pertama saya. Tak adalah awal sangat mula puasa ganti kalau saya mulakannya hari ni, kan? Dah terkena bersalin di bulan puasa, sudah tentulah puasa yang kena digantikan saya banyak. Semua kena ganti ialah 16 hari.

16 hari bukan mudah tu, kan? Lagi-lagi ibu yang menyusu macam saya ni. Jadi, memang kena ambil langkah awal, mula puasa ganti sikit demi sikit sehingga bulan Julai nanti. Harapnya saya akan habiskan puasa ganti ni sebelum bulan Julai nanti.

Nenek saudara saya aritu pun berpesan suruh saya ganti puasa awal. Katanya, jangan jadi macam dia dulu, terpaksa bayar fidyah selepas bertahun cuba ganti puasa semasa melahirkan anaknya di bulan puasa. Untuk ganti puasa sebulan, macam-macam dugaan dan akhirnya selepas beberapa tahun dia ganti puasa baru berjaya ganti semua.

Jadi, semoga puasa saya hari ni berjalan lancar. Siap bangun sahur lag ni.. Hari pertama selalunya mencabar, kan?  Tak pe, demi menunaikan kewajipan..

JPN KP-12 korang tahu?

Susah juga kalau banyak urusan terpaksa tangguh atau batal kerana jari, kan? Memang kepentingan cap ibu jari tak dapat dinafikan sejak dari zaman dahulu lagi. Kalau dalam drama tu selalu kita tengok yang orang tengah nazak diambil kesempatan oleh orang yang nak ambil hartanya dengan curi-curi ambil cap ibu jari orang tersebut.

Dalam kehidupan harian biasa pun, saya kerap kali berhadapan dengan masalah sekiranya sesuatu urusan melibatkan cap ibu jari. Nak tahu kenapa? Sebabnya kedua-dua ibu jari saya ni kulitnya dianggap terlalu kering. Mesin kat bank selalu tak dapat nak kenal pasti cap jari saya.. Akhirnya penyelesaiannya ialah kena guna borang perakuan dari JPN iaitu JPN KP-12.. Bawa borang ni apa-apa urusan di bank atau yang melibatkan cap jari jadi mudah sikit..

Kalau korang pun ada masalah macam saya, bolehlah pergi ke mana-mana pejabat JPN yang berdekatan untuk minta dokumen ni yang disahkan. Saya buat ni di pejabat Putrajaya pada pertengahan tahun lepas, dalam sejam lebih je d…

Berhutang tapi malas bayar

Terfikir nak menulis tentang berhutang ni selepas membaca Kosmo Online tadi.. Kalau ikut kenyataan Kosmo tu, ramai anak-anak muda yang jatuh bangkrap sebab berhutang dan tak nak bayar. Korang tahulah kenapa, sebab hutang kad kredit, kan?

Kalau ikutkan nafsu semua pun nak beli, semua pun nak ada, kan? Tapi, kenalah ikut logik juga. Kalau tak mampu kenapa nak bersusah payah sampai kena berhutang dan tak mampu bayar. Yang susahnya diri  sendiri juga..

Itu statistik yang kita boleh nampak..Yang tak nampak sebenarnya banyak lagi.. Kalau pinjaman wang yang melibatkan rakan, ada masanya sampai bermasam muka dan  tak baik hubungan pun sebab masalah tak nak bayar ni. Bahkan ada yang berhutang wang dengan ahli keluarga tapi sampai hati tak nak bayar lalu menyebabkan hubungan kekeluargaan jadi tegang.. Kesian kan? Tak faham pun ada juga kadang-kadang.. Dengan rakan sendiri atau ahli keluarga, sanggup tak nak bayar wang yang dipinjam..ai, macam-macam ragam manusia ni..

Kalau saya sendiri, pengal…

Biarlah rahsia..

Orang yang tak pandai simpan rahsia, korang geram tak? Kalau boleh picit-picit memang saya dah picit je insan bertuah ni. Mulut tak boleh zip betullah dia ni.. Walaupun benda ni taklah besar benar, tapi kalau sesuatu yang saya bagitahu dia dengan tanpa pengetahuan orang lain, dia sepatutnya dengar dan hormati apa yang saya amanatkan, bukan sebarkan perkara tu..

Adakah juga ni salah saya sendiri yang mempercayai orang lain? Perkara yang tak ingin dikongsi dengan umum seharusnya saya biar je dalam hati ni. Memendam rasa lak jadinya..pening o pening.

Peringatan untuk diri saya sendiri dan korang yang membaca ni.

Amalan perkahwinan yang pelik

Di Itali, Sebahagian kecil kaum Gipsi di Rom dikehendaki menculik pengantin wanita sebagai satu syarat 'sah nikah'.  Caranya, keluarga pengantin lelaki akan menculik pengantin perempuan selama dua atau tiga hari sebelum mereka dapat bersama.

Di Khanyan, India  Suku kaum Santhal percaya jika seorang bayi perempuan tumbuh gigi di gusi atas ia petanda bakal dimakan harimau. Justeru, apabila dewasa kelak, perempuan itu harus berkahwin dengan seekor anjing bagi memastikan tragedi itu tidak berlaku.
Kisah ini dialami seorang budak perempuan berusia sembilan tahun, Karnamoni Handsa yang menikahi seekor anjing tahun lalu. Apabila upacara pernikahan 'mengusir syaitan' selesai, Handsa boleh berkahwin dengan lelaki idamannya dengan syarat dia tidak menceraikan anjing itu.
"Penduduk kampung menyuruh dia berkahwin dengan anjing atau menghadapi kehidupan yang sukar apabila besar nanti," kata bapanya.


Scotland Pengantin lelaki disuruh makan isi perut kambing biri-bi…

Pinjam muka mayat

Image
LELAKI ini pernah hidup dalam persembunyian serta terpinggir selama 15 tahun di Hillsville, Virginia, Amerika Syarikat (AS), dengan berselindung di sebalik topeng wajah dan hanya keluar dari rumah pada waktu malam. Semuanya disebabkan oleh satu insiden tembakan yang tepat mengenai wajahnya pada tahun 1997. Akibat daripada kejadian itu, Richard Lee Norris, 37, mengalami kecacatan teruk kerana hilang gigi, hidung serta sebahagian daripada lidahnya. Bagaimanapun, mimpi ngeri Norris itu berakhir selepas dia menjalani satu pembedahan pemindahan wajah 19 Mac lalu di Pusat Perubatan Universiti Maryland, Baltimore, AS. Pembedahan selama 36 jam itu melibatkan 100 orang doktor yang terdiri daripada pakar pembedahan plastik serta pakar kraniofasia dari institusi tersebut yang diketuai oleh profesor bedah di Jabatan Perubatan, Dr. Eduardo D. Rodriguez. Di Malaysia: sehingga ke hari ini tiada seorang pun individu yang tampil menjadi penderma wajah.

Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosm…

Impian

Image
Tak salah berimpian nak memiliki sesuatu yang mahal ataupun  yang bukan kebiasaan kita ada kan?  Macam adik L ni, semalam dia gembira sebab dapat memiliki kasut yang diingininya.

Apa yang sedikit tak sedap kita nak dengar ialah kadang-kadang ada antara orang terdekat yang pertikaikan impian kita tu. Contohnya kalau seorang nak memiliki sesuatu yang agak mahal, akan ada mulut yang berkata yang orang tu tak ukur baju di badan sendiri..memang agak susah nak puaskan hati semua orang,kan?

Bagi saya, selagi dia mampu dan dia gunakan cara yang sesuai untuk dapatkan barang atau impiannya, tak kisahlah benda tu mahal atau agak lain daripada biasa. Tak elok kita mempertikaikan impian seseorang. .Malah, sekiranya seseorang tu sanggup berjimat untuk makan atau belanja lain semata-mata untuk memenuhi impiannya yang mahal itu, itu masih lagi boleh diterima .. Asalkan dia tak menipu duit orang lain atau mencuri untuk mencapai impiannya, biarkan aje lah. Lagipun, bila seseorang ada impian, dia akan …

Dah sampai ; terima kasih

Image
Terima kasih Kak Tini @ Ummialya atas pemberian FM ini. Petang tadi sampai. Saya dapat ni sebabnya jadi pengomen pertama salah satu entry di blog kak tini..

Hadiah pertama daripada rakan blogger..suka sangat
Published with Blogger-droid v2.0.9

Menu dan pilihan

Image
Apa korang masak apabila ada tetamu datang? Risau tak fikir kot tetamu yang datang tak puas hati dengan makanan kita sediakan?

Apa hadiah yang korang bagi untuk hari jadi atau perkahwinan rakan atau sesiapa yang rapat? Sukar tak nak beli hadiah yang dirasakan sesuai dan penerimanya seronok guna?

Apa isi kandungan entry anda? Adakah kalau saya tak berilham sekarang ni sebabnya saya risau apa yang saya tulis tak memberi manfaat, kegembiraan dan info kepada anda?

P?s: memang tak berilham betul dua minggu ni.. Buka blog suka BW je, tulis entry sendiri  terasa tak daya.. apa jadi?

Maut ditimpa durian 2 kilogram

Image
NIBONG TEBAL – Seorang bayi lelaki berusia sebulan maut apabila dihempap sebiji durian seberat dua kilogram yang luruh ketika berada dalam dukungan ibunya di belakang rumah sewa mereka di Kampung Badak Mati, Jawi dekat sini kelmarin. Muhd. Yusuf Zainal disahkan meninggal dunia di Hospital Sungai Bakap (HSB) pada pukul 5 petang akibat kecederaan parah di kepala. Sejam sebelum disahkan meninggal dunia, durian kampung tersebut luruh dari sebatang pokok setinggi 13 meter yang tumbuh bersebelahan dengan ampaian tempat ibu mangsa, Samimi Kasmin, 40-an, menjemur pakaian.

gambar jeruk kulit cempedak

Image
Inilah bendanya bagi yang tak pernah tgk.. Kita kena potong kecil-kecil dan masukkan dalam botol yang sesuai.. Jeruk saya dah nak masak nampaknya. Lusa mungkin saya gunakannya untuk masak lemak ikan kembong.Published with Blogger-droid v2.0.9

Jeruk kulit cempedak

Hari ni saya belajar buat jeruk kulit cempedak. Biasanya tahu makan buah cempedak dan cempedak goreng je,  hari ni dapat ilmu baru dan pengetahuan baru.

Macam dalam gambar tu, korang kena kupaskan bahagian luar kulit cempedak. Maknanya lepas makan buahnya, kulitnya jangan buang terus. Selepas kupas kulit luar, masukkan kulit cempedak ni dalam mana-mana bekas yang sesuai. Seterusnya masukkan garam dan air masak sehingga menenggelamkan kulit cempedak tadi.

Selepas empat hari, jeruk ni bolehlah digunakan untuk masak lemak cili padi, menggantikan asam.. Tambah lagi, jeruk ni akan buat masakan kita berbau wangi, macam bau cempedak.. Jom cuba.
Published with Blogger-droid v2.0.9

pizza roti

Image
Bila dah ada ramai-ramai, sarapan pun jadi beberapa jenis. Ada yang makan nasi goreng, ada yang makan roti dengan kaya dan ada lak yang request piza roti.Guna roti gardenia je tadi dan bakar 10 minit, bukan yang kanak-kanak je makan, yang dewasa pun makan sama. Sekali sekala berkumpul ramai -ramai, tambahan lagi cuaca sejuk pagi tadi, memang la seronok makan.
Published with Blogger-droid v2.0.9

Anak dara : Jom tengok bekas gula

Alhamdulillah lega dah selesai kemas dapur. Petang ni dan malam ni insyaAllah rumah saya akan dikunjungi oleh MIL dan keluarga kakak dan adik ipar. Seminggu ni memang tak sempat nak kemas, dengan anak-anak sakit dan asyik merengek je kerjanya memang terpaksa sakit mata tengok berselerak rumah dan dapur. Rumah alhamdulillah suami dah tolong kemas semalam.

Masa saya kemas dapur tadi, teringat kata-kata biras saya yang mengatakan dia dengar daripada kawannya petua nak cari menantu perempuan yang baik kena tengok bekas gula dan garam orang tu. Kalau nampak bersih maknanya ok lah tu...

Apa lagi, cepat-cepat saya lap bersih-bersih sampai berkilat bekas letak gula dan garam tadi.kot-kot dia datangnanti dia jeling tengok bekas gula dan garam saya kang selamat saya... Tapi, lojik ke? Kalau bersih tak ke macam anak dara tu tak masak? Kalau rajin masak tentu bekas gula garamnya ada kesan kotor sebab kalau macam saya, kadang-kadang masa kalut senduk pun hentam je masuk ambil garam sebab nak cepa…

Diluah mati mak ditelan mati bapak

Saya macam rasa ramai di kalangan rakan saya yang sedang sedih dan tak tenang sekarang ni.. Entah apa sebabnya, di FB banyak kawan saya update status sedih.

Kalau di saat korang sedih atau hati tak tenang, banyakkan berdoa pada Allah dan minta pertolongan daripadaNya. Kalau di saat tak boleh solat, korang boleh je berzikir yang mana mudah, tak semestinya zikir yang panjang pun. Allah ni Maha Pengasih, asalkan kita nak mohon padaNya, insyaAllah masalah kita boleh selesai. Kalau diluah mati mak ditelan mati bapaklah situasinya, diam dan banyak berdoalah penyelesaiannya. Tak mungkin sekelip mata akan dapat selesai masalah bila berzikir atau berdoa tapi ketenangan akan kita dapat.

Seterusnya korang kena pentingkan diri. Di situasi ada krisis korang janganlah sesekali mogok tak makan sebab korang pula yang sakit nanti. Jangan pula nak alih perhatian daripada masalah dengan makan banyak-banyak, tak patut tu. Kalau diri kita terjaga takkan berpanjangan masalah yang kita ada.

Kemudian, di sa…

Macam-macam: Datuk popular selepas peraga fesyen wanita

Image
GUANGZHOU - Seorang datuk di China menjadi popular sekelip mata selepas gambar-gambarnya memperagakan pakaian wanita disiar di Internet, lapor akhbar MailOnline kelmarin. Pada mulanya, lelaki berusia 72 tahun itu, Liu Xianping, bergambar dengan memakai pakaian koleksi butik atas talian Yuekou milik cucu perempuannya sebagai bahan jenaka. Namun, selepas cucunya memuat naik gambar-gambar itu di Internet, mereka tidak menyangka imej tersebut menjadi popular dalam masa semalaman. Gambar-gambar itu kemudian menjadi bahan publisiti yang berjaya, sekali gus meningkatkan jualan koleksi butik Yuekou sebanyak lima kali ganda.

Jurnal Syukur Hari ini @ Alhamdulillah

Sebelum tidur, saya nak tulis satu entry lagi tentang syukur hari ni.. Ambil nasihat Dr Muhaya..
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi sebab telah menolong berikan kesembuhan kepada anakku, Ahmad Naim..
Naim dah tiga hari demam panas sebenarnya. Hati mama mana yang tak risau kalau demam anaknya tak kebah-kebah. Hari Selasa, kemuncaknya susu pun Naim tak nak minum dan dia tak aktif macam biasa, monyok je...

Sejak balik dari kampung hari Ahad yang lalu, Naim mula panas badan, selsema dan batuk. Memang pakej la sakitnya kali ni. Batuk cepat je hilang, hari semalam dah tak dengar Naim batuk, tapi yang buat saya risau ialah panas badan yang tak berkurangan pun walaupun diberikan ubat dan antibiotik. Setiap kali tuam dengan tuala sejuk pun tak banyak berkurangan panas badannya.

Petang semalam akhirnya kami bawa Naim ke klinik buat kali kedua. Doktor bagi Naim ubat yang dimasukkan ke punggung sebab suhu badan Naim tinggi sangat. Selain itu, antibiotik juga ditukar sebab disyaki Naim ada ala…

Gaya memandu nak selamat daripada kena saman

Image
Bijak betul rakyat kita ni. Tahu aje mana tempat yang dipasang kamera AES ni, tambah lagi tahu pula yang kamera ni mengesan had laju dapat dilihat antara jarak 2 hingga 3 kilometer sebelum lokasi kamera berkenaan. Yang 'bijak' ni sebab saya perhatikan kawasan yang sebelum diletakkan kamera ni sekarang akan sedikit perlahan aliran trafiknya, walaupun bukan pada waktu puncak. Macam ada apa-apa berlaku kat depan. Tapi, bila dah lepas kawasan kamera ni, sebahagiannya mulalah pecut tak ingat...


Kalau macam ni agaknya boleh ke mengurangkan kadar kemalangan? Sama aje rasanya.. Saman memanglah dapat dielakkan tapi setakat itu ajelah .Pemandu kita beringat di kawasan yang ada kamera AES je, di kawasan lain tak beringat pula, sedangkan kamera ini diletakkan di beberapa kawasan kerap berlaku kemalangan yang dikenal pasti di sepanjang lebuh raya,jalan utama dan persimpangan trafik.


Bila budak tembam keluar jalan-jalan

Image
Nazif memang jadi tumpuan orang yang dijumpainya. Setakat sebelum ni, memang ramai yang tegur dia tembam dan geram nak cubit pipi dia. Malah saudara mara yang terdekat memang ramai yang  cubit pipi dia. Adik saya pula berkali-kali menyatakan Nazif dah makin comel, tak seperti yang dia lihat masa dalam pantang dulu..

Antara pengalaman yang melucukan sepanjang minggu lepas ialah semasa saya ke pasar di Pasir Mas, ada seorang makcik tegur yang Nazif ni tu'buh. Suami saya yang berasal dari Perak ni beriya-iya menyoal apa maksud kata-kata makcik tu. Gelak je saya sepanjang perjalanan balik. Kalau istilah tu'buh di Kelantan ni maksudnya badan bayi yang tembam atau berisi..


Pernah juga bila saya bagi tahu yang Nazif ni usianya baru 3 bulan lebih, ramai yang buat terkejut. Ada yang tanya samaada Nazif dah diberi makan bubur. Katanya dah macam budak lima bulan. Dengan badannya yang berisi serta nampak keras, dia memang nampak matang dari usia sebenarnya. Pernah saya rasa nak je tipu, …

Malaysia negara ke-8 paling bahagia

Image
KOTA KINABALU — Malaysia terus mendapat pengiktirafan antarabangsa selepas diumumkan menjadi negara kelapan paling bahagia daripada 100 buah negara, melalui Indeks Kebahagian yang dikeluarkan baru-baru ini. Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, laporan indeks keluaran World Happiness Report dan diterbitkan oleh The Earth Institute, Columbia University itu berjaya mengatasi negara maju lain. "Sebagai perbandingan, Amerika Syarikat di tempat ke-23, Kanada (24), Jepun (34) dan Korea Selatan ke-38. Tu yang kosmo paparkan hari ini.. banggalah kita kalau diiktiraf macam ni kan? Tapi setakat mana indeks bahagia ni dinilai ? Apa perkiraan yang diambil kira? Bahagia ke kita kalau ada di kalangan kita yang lebih mengagungkan orang lain daripada keluarga terdekat? Kalau dengan ahli keluarga terdekat, banyak kutukan yang diberi sedangkan untuk orang lain apa sahaja sanggup dibuat, bahagia ke macam tu..

Apa pun semoga Allah merahmati insan-insan yang mengabaikan keluarganya..semoga d…

Cabaran bersiar-siar dengan anak kecil

Assalamualaikum.
 Sebenarnya saya tak berapa ada ilham nak menulis. Dengan kepala berat dan hingus yang meleleh ni, terasa nak baring aje. Ni semua hasil seminggu bersiar-siar..

Dengan cuaca yang tak menentu di tempat-tempat yang berbeza, kami satu keluarga balik sini dengan selsema. Ni cabaran yang utama kita kena hadapi bila bawa anak-anak keluar. Seminggu meronda sana sini, bila balik rumah, diri sendiri dan anak-anak demam, tak syoklah kan? Tapi apa nak buat, penyakit datang kita usaha dengan berubat je lah.

Cabaran yang kedua, bila nak bercuti dengan anak kecil ni, barangan yang kena dibawa memang banyak. Aritu, sepupu suami saya tegur barangan kami macam nak balik kampung sebulan.. Kami gelak je sambil cakap dengan dia, " nati dah ada anak u tahulah macam mana keadaannya". Apa taknya, baju budak kena banyak, takut kotor. Tambah lagi pampers, carrier, makanan dan mainan diorang, memang lebih separuh kereta terisi barangan untuk anak je.

Lagi, bawa anak bermakna memang …

Ada aduan, dail saja talian 03-8000 8000

Image
PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam melancarkan Pusat Panggilan 1Malaysia (1MOCC) iaitu sebuah pusat penyelesaian setempat untuk rakyat mengemukakan pertanyaan, aduan atau cadangan mengenai perkhidmatan awam. Beliau berkata, pusat yang beroperasi 24 jam seminggu termasuk pada cuti umum itu sejajar dengan prinsip rakyat didahulukan dan diyakini dapat meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan awam kepada rakyat. "Saya yakin dan percaya 1MOCC ini benar-benar dapat meletakkan perkhidmatan awam dan kerajaan sebagai sesuatu yang dibanggakan oleh rakyat. Kosmo online Ha, apa lagi, gunakan hak kita sebagai rakyat. Dah ada 1MOCC ni buat je aduan kalau tak puas hati tentang perkhidmatan awam.. Daripada bercakap di belakang, elok buat je aduan rasmi macam ni, kan? Tapi, harapnya sistem baru ni sesuatu yang benar-benar mampu memberi kemudahan kepada rakyat dan sistemnya benar-benar boleh digunakan.

Selesai salah satu tanggungjawab

Image
Alhamdulillah semalam selamat buat majlis akikah untuk Ahmad Nazif. Duduk melayan kerja-kerja PBS tak sempat nak buat entry ni semalam..Majlis ni sebenarnya gabungan dua orang, Nazif dan Alia, sepupunya. Alang-alang umur lebih kurang sama, kami setuju nak gabungkan majlis ni supaya senang sedara mara nak datang..

Lokasinya di rumah mak mertua, Temoh Perak. Di sini majlis akikah ni meriah betul, ada panggil kumpulan marhaban, dua jam Nazif kat atas bakul sementara siap bacaan oleh kumpulan marhaban ni. Masa Naim dulu pun buat kat sini, tertunggu-tunggu saya bila nak siap marhabannya, maklumlah kat Kelantan tak ada buat gini. Rupanya dua jam baru siap.

Berdua Nazif dan Alia dimasukkan dalam bakul untuk majlis akikah ni.. Sepanjang dua jam Nazif diam je duduk dalam bakul ni tapi dia tak tidur pun, tapi bila bakul ni tak ditarik, terus menangis meraung dia. Sepupunya lak, baik je, tidur sepanjang dua jam tu..


Mamanya ambil peluang masukkan keputusan dalam sistem PBS sementara tunggu majli…

Plan cancel because of PBS

Kacau betul PBS ni.. Sepatutnya hari ni, saya dan keluarga akan ke Cameron Highland. Alang-alang balik ke Tapah ni, dah tak jauh pun untuk ke sana. Tapi, memandangkan kerja meng"key in" keputusan dalam sistem PBS ni masih belum selesai, makanya terpaksalah menangguhkannya..

Abang ipar dan keluarga dah pun sampai ke sana. Tadi saya janji, kami juga insyaAllah akan ke sana sekiranya kerja memasukkan keputusan ni selesai malam ni..

Memang sistem ni menduga kesabaran. Sabar aje lah cikgu-cikgu yang terlibat..

Cuti sekolah : Temoh & Pasir Mas

Kami dalam perjalanan  balik ke Temoh. Seterusnya akan bertolak ke Pasir Mas pula untuk menghadiri kenduri kahwin sepupu. Akan kembali semula ke BSP seminggu kemudian..

Seronok tapi separuh hati risau mengenangkan kerja berlambak yang belum siap tu.

Power bank memudahkan kita

Image
Assalamualaikum semua... apa khabar? Masuk kerja tiga hari ni memang sibuk betul. Balik semalam saya terasa macam nak demam je. apa taknya, dah la pergi awal sebab mengadakan kelas tambahan untuk murid, waktu lain pulak kena buat macam-macam sampai tak ada langsung mana nak rehat. Apa lagi masa untuk pam susu, sehingga petang semalam baju saya pun dah basah kerana breast dah bengkak.. Mujur juga baju tu cepat kering , taklah malu masuk ke kelas.. Di tengah kesibukan ni,  sampai terlupa nak cas telefon. Mujur juga ada power bank. Benda ni memang memudahkan kita, untuk cas telefon kini boleh di mana sahaja, tak perlu berada di tempat yang ada elektrik pun dan tempoh cas juga lebih singkat bila menggunakan power bank ni. Untuk sekali cas penuh, power bank ni dapat mengecas sehingga 4-6 kali telefon bimbit, bergantung kepada jumlah kuasa yang ada pada power bank yang digunakan. untuk pengetahuan korang, power bank ni didatangkan dengan beberapa jenis kabel, lagi mahal harganya, l…

Takku Duga

Image
Assalamualaikum semua... sihat ye semua?
Saya pernah cerita pasal sakit ni aritu kan? Jadi, berikutan tu, barulah saya beriya-iya mendapatkan kembali pati haruan. Insaf la bila dah rasa sakit. Nak dijadikan ceritanya, masa keluar nak beli pil pati haruan ni saya tunggu je di dalam kereta. Saya dah pesan kepada suami supaya beli pil, al maklumlah isterinya ni memang tak reti dan tak boleh nak telan cecair ubat, lagi-lagi kalau pati haruan yang ada bau. Korang tahulah sendiri macam mana ye..

Masa suami saya masuk farmasi tu, dia telefon saya. Katanya nak yang mana, ada jenama Polleney dan Harwany. Jawapan saya, " tak kisahla, mana-mana pun tak pe". Suami tanya lagi, "Ada yang original flavournya, ada yang dengan gamat, ada dengan aloe vera, nak apa ni?' . Sekali lagi jawapan saya , "Tak kisahla, amik je,".

Tunggu punya tunggu dalam kereta, akhirnya suami masuk semula ke dalam kereta. Masa tu, muka saya dah berubah. Plastiknya besar. Kalau pil, mustahil besar…

Jangan tidur lepas subuh kalau nak awet muda!!

Ha, angkat tangan siapa yang nak awet muda? Mesti semua pun nak gitu kan? Nanti takke bangga kalau tetiba terjumpa kawan yang dah lama korang tak jumpa, dia tegur korang tak berubah pun muka sejak dari dulu. Lagi kembang hidung korang tu kalau kawan tu direct cakap, " wei, ko awet mudalah, tak nampak macam 30 tahun pun".. ha, tu satu contoh situasi..

Petua awet muda yang saya nak kongsikan hari ini ialah korang kena bangun awal setiap pagi. Maknanya kena bangun solat subuh awal dan jangan tidur lagi selepas itu untuk kekal awet muda. Kemudian, sebelum solat tu kena bersihkan diri, kena mandi dulu. Sebaiknya mandi pagi ni dengan air biasa, bukan air panas.

Amalan ni bukan sahaja untuk awet muda tapi Allah pun suka korang beribadat dengan diri yang bersih, kan bagus tu. Amalan ni moyang saya yang praktikkan sejak dari muda. Mengikut kata Kak Ja saya, moyang saya ni semasa hayatnya memang kulitnya bersih, lembut macam kulit bayi dan kurang kedut walaupun dia meninggal pun usia…

Diari Sabtu kami

Image
Petang tadi saya berkunjung ke rumah kakak di Keramat bagi memenuhi permintaan diorang yang nak mengomol pipi Nazif yang tembam tu..

Seperti yang dijangka, memang sejam pertama di rumah kakak saya tadi, Nazif dan Naim memang kena gomol dengan sepupu-sepupunya. Lagi-lagi Nazif, memang tak lepas pun, daripada seorang ke seorang bergilir-gilir jaga dan main dengan dia. Maklumlah diorang je budak kecil yang ada dalam keluarga kami, yang lain dah besar.

Sementara tu, mamanya apa lagi, sempat la berfoya-foya. Duk melepak je sebab anak-anak ramai pengasuh yang boleh jaga. Sempat lagi saya belajar buat kek apricot walnut dengan kakak saya tadi.. Inilah hasilnya.. Sedap tul kek ni tadi, makan semasa panas, keraknya terasa rangup sangat. Mahu je rasanya nak habiskan semua kek tu tadi.
Seronok sangat Naim bermain dengan kakak-kakaknya tadi. Sampaikan bila kami dalam perjalanan balik tadi menangis dia.. "Naim nak kawan  dengan kakak"... itulah yang dia asyik cakap sampai tertidur. Semog…

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Walaupun melahirkan Nazif ni sudah pengalaman kali kedua saya dibedah, namun bila ditanya soalan tu saya sebenarnya tak tahu macam mana nak jawab dengan tepat. Bagi saya perkara ini adalah mengikut badan seseorang, apa ubat yang dia makan, bagaimana penjagaan dia kepada tempat luka tu, penjagaan makanan dia dan aktiviti yang dia lakukan. Kedua-dua kali bersalin pun ada bezanya.

Melahirkan secara pembedahan ni memanglah kalau dilihat secara luarannya ramai yang akan kata kita nampak sihat. Nak berjalan tak payah kepit-kepit sebab kat bawah tu tak sakit. Masa dalam pantang nak jalan laju pun boleh je, tak macam orang yang bersalin normal. Tapi luka kat perut  tu pedihnya agak lama nak hilang.

Ikut pengalaman saya yang terbaru ni, saya pada mulanya cepat baik luka secara luaran. Semasa saya berjumpa doktor untuk pemeriksaan semasa 22 hari, luka tu dah baik dan memang saya pun dah kurang rasa pedih pada waktu tersebut..maknanya luka dalaman pun saya agak semakin baik sebab kurang rasa pe…

bercakap dengan bayi meransang perkembangannya

Image
Kalau waktu petang, selalunya Nazif ni memang tak nak tidur. Kalau dia tak nak tidur, maknanya memang mamanya tak boleh buat kerja lain lah. Kena duduk dekat dia, dukung dia dan yang paling senang nak buat dia tak gelisah adalah dengan berkomunikasi dengan dia.

Kelakar tak kalau korang tengok saya sembang beriya-iya dengan Nazif ni. Bersembang dengan budak 3 bulan, apa yang dia faham, kan? tapi saya gigih sembang dengan dia sebab saya tengok dia pun bagi respons yang baik. Nazif akan tersenyum bila mendengar celoteh saya. Memang saya sedia maklum yang Nazif tak memahami lagi apa yang saya cakapkan kepada dia, tapi saya seronok tengok dia pun mengeluarkan bunyi-bunyi sambil tersenyum seolah-olah nak jawab apa yang saya cakapkan kepadanya..Sambil-sambil dia berkata-kata bahasa bayi tu, kaki dia, tangan dan badan dia pun kadang-kadang semua bergerak-gerak.. banyak tul respons dia bila mamanya ni sembang dengan dia..

"Adik, cepat besar dengan sihat ye... jadi anak yang soleh dan pint…

Cuma pinjaman

Ada anak kecil ni memang detik-detik yang mencabar bagi saya. Mengetahui anak-anak adalah pinjaman daripada Allah, terasa berat beban di bahu. Dapat ke anak-anak yang dilahirkan ni dididik menjadi anak-anak yang soleh?

Bila ibu bapa yang dah semakin bertambah usia selalu tak sihat, saya sering merasa susah hati. Bimbang sesuatu berlaku. Bimbang Allah akan ambil diorang bila-bila masa sahaja. Namun jika itu takdirnya, siapalah saya untuk membantahNya...

Jumaat  menjelang lagi. Semasa masih bersekolah, hari Jumaat ni satu hari yang menakutkan bagi saya. Setiap kali menjelang malam Jumaat, saya berdoa semoga jika esoknya ditakdirkan sebagai hari terakhir, semoga Allah menerima amalan dan taubat saya. Betapa patuhnya saya sebagai remaja kepada pesanan Ayah tentang kedatangan hari Qiamat pada hari Jumaat.

Sesungguhnya apa yang ada pada kita cumalah pinjaman dari Allah yang Maha Kaya..

Pengaruh Korea

Image
Korang perasan tak kebelakangan ni produk dan pengaruh Korea memang menguasai negara kita dan rasanya hampir seluruh Asia macam ni..

Pakai telefon bimbit, dari Korea jenamanya.
Nak canggih lagi, guna tab atau note, jenama Korea juga.

Masuk ke dapur lak, mesin basuh, peti sejuk,  jenama dari Korea lagi.
Pergi ke ruang tamu, nak tengok tv, tv plasma, LCD atau LED jenama Korea lagi..
Tak cukup lagi, tengok lah siaran tv Korea, boleh pilih 391, 392 dan 393.. Bila cuti nak pergi melancong, ke Korea yang dipilih. Yang agak terbaru pula, ramai yang minat dengan lagu Gangnam Style... Tak faham maksudnya pun ramai juga peminat.. Bukan ke bagus dan bangganya kita kalau suatu hari nanti akan ada produk Malaysia yang menguasai pasaran macam produk dari Korea ni. Paling tidak pun pasaran dalam Malaysia. Biar kita gah dengan barangan buatan kita sendiri, tak nak lagi mengagungkan barangan dari luar. P/S : Penah terfikir alangkah bangganya kalau salah seorang anak murid saya jadi pencipta alatan y…

Ubah kedudukan perabot

Korang rajin tak ubah kedudukan perabot dalam rumah? Berapa kerap tu? Saya ada kawan yang memang suka mengemas. Dia mengubah kedudukan perabot di ruang tamu sebulan sekali. Rajin betulkan?

Kalau saya, tak berapa rajin nak ubah suai kedudukan perabot, kecuali bersebab baru nak ubah. Raya ke, ada orang nak datang ke, tak pernah nak tukar kedudukan perabot..Ni pun setelah setahun saya duduk kat rumah ni, baru semalam terlintas nak ubah kedudukan sofa dan tv. Nampak lebih lapang ruang tamu ni rupanya dengan susunan baru ni.. Dalam hati terfikir pula nak tukar kedudukan meja makan lak..Rasa lebih elok kalau semua barangan ni berada di kedudukan lain, baru lah ada pemandangan baru...Tapi kena tunggu suami balik kerjalah nampaknya, bukan larat nak angkut sorang diri..

P/s: dah ubah kali ni entah bilalah akan ubah lagi.....saya lagi suka ruang besar dan lapang sebenarnya..mudah nak kemas dan senang anak nak main..

Kereta rosak

Image
Alhamdulillah semua rakan-rakan nampaknya dah kembali dari kampung masing-masing.. Blog-blog yang sepi sehari dua masa raya hari tu pun dah kembali ceria dengan cerita masing-masing..

Saya buat masa ni sibuk curi masa menyiapkan kerja sekolah yang dah lama tertangguh tu. Memang kena pulunlah sebab minggu depan dah kena masuk sekolah semula. Mau kena marah kalau kerja tak siap, kan?

Tapi tadi, alahai, baru nak cuba gerakkan Myvi kesayangan , tak dapat. Entah apa rosaknya, kena panggil mekanik kot rasanya.. Jangan buat hal, minggu depan dah nak pakai ni... Harapnya taklah rosak teruk yang kena tinggal lama kat bengkel.. payah nanti..

Disangka hackeR ; selamat tak maybank2u

Image
Ai,assalamualaikum.. Macam mana ari raya korang?  makan ape? Pergi beraya kat mana? Ada yang makan nasi dagang tak? Emm, bestnya..
Kali ni saya beraya di Tapah. Semestinya menu lain daripada nasi dagang. Nak citer tentang maybank2u lak. Korang penah tak terfikir tentang keselamatan data dan penggunaan maybank2u ni

Pagi tadi, papa naim nak buat satu transaksi maybank2u melalui i pad adiknya. Tau apa yang jadi? Berkali-kali buat tak boleh, sedangkan biasanya ok je. Akhirnya papa naim buat panggilan ke maybank. Selepas disiasat rupanya, transaksi yang nak dibuat jadi gagal kerana server maybank menganggap papa naim buat hack ke akaun tu.. Adalah istilah yang disebutkan tadi, saya yang lupa apa istilahnya. Kata diorang lagi, ikut rekod biasanya papa naim log in dari Australia guna pc, sedangkan hari ni guna i pad di Tapah, Malaysia. Huhu, haru kan? Terpaksalah papa naim terangkan yang dia biasanya log in guna notebook Hp Di Cyberjaya tapi kerjanya support server di Australia setiap hari…

Semoga dipanggil ke sana

Image
Seronok betul saya membaca pengalaman akak C'Jai semasa berada di Arafah beberapa tahun yang lalu. Seronok sampai dalam otak ni dah merancang kalau saya dipanggil berkunjung ke sana apa yang patut dilakukan dengan anak-anak kesayangan saya ni..

Memang sebelum ni pun, kalau mendengar sesiapa yang bercerita tentang pengalaman mengerjakan haji, hati ini memang terasa seronok. Tambah-tambah lagi sejak kebelakangan ini ramai antara ahli keluarga terdekat yang berkunjung ke sana. Tadi seronok sangat saya membaca penulisan C'Jai ni di smartphone saya, sambil bersandar di sofa. Tak sangka dan tak sedar langsung Naim sedang main balm adik Nazif yang baru seminggu guna. Padahal saya memang terbau balm tersebut, cuma muka dan minda asyik fokus kepada skrin handphone sahaja.

Tetiba suami yang sedang bergerak turun dari tingkat atas menegur perbuatan Naim barulah saya menyedari apa yang sedang dilakukan oleh Naim. Balm ni beli semata-mata nak kurangkan selsema dan batuk Nazif.. Naim lak …