Homemade sizzling yee mee

 Hari Ahad kemarin, pagi-pagi lagi keluarga saya sarapan dengan yee mee sizzling. Bukan makan kat kedai, masak sendiri tau.. Yee mee tu memanglah dibeli, tapi kuahnya disediakan sendiri oleh FIL saya.
tengah dimasak

Memang syok makan. Abah(FIL) siap bawa peralatan lengkap lagi.. Dia bawa periuk besi, pelapik kayu dan cangkuk untuk masak sizzling ni. Kuahnya tu pun pakai air rebusan yang dibuat sendiri. Bukan sekejab buat air rebusan ni, kena rebus tiga jam tu. Malam sebelum tu lagi dah siap buat air rebusan ni..Nak makan sedap memang kena usaha lebih, kan?

Memang seronoklah makan mee ni. Memang sedap rasanya. Saya, suami dan Naim memang bertambah-tambah makannya. Tambah pula dengan jeruk lada yang dibuat sendiri, kuah tu ambil dengan cendawan banyak-banyak, memang muka tak malu makan sampai dua pinggan... tersenyum FIL tengok anak cucunya makan.

Dah diperturunkan ilmu masaknya, FIL tinggalkan satu set pinggan besi dan kayu pelapik sebagai hadiah untuk saya. Katanya, lain kali saya kena buat sendiri waktu dia datang, dia pula yang akan makan.. Ha, mencabar tu, harapnya saya boleh masak sedap macam dia ajarkan ni lah..

Korang suka tak makan sizzling yee mee?

Comments

  1. Bertuah badan dpt FIL yg sporting, byk bg support..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. kak, FIL saya ni mmg suka masak, jdi dia suka kalau orang nak belajar ilmunya..

      Delete
  2. sedapnyeeeeee
    pagi2 dah tgk makanan akk nie
    ekkeke
    pandai dan rajin adik masak
    akk x pernah cuba lagi buat sizzling nie ;)

    ReplyDelete
  3. akak...bestnya..mmg suka kalau kena dgn sedapnya..buat sndiri best, leh mkn puas2 :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul mila..tu yg akak tak malu makan dua pinggan sekali wlaupun ada mak dan ayah mertua...mmg kegemaran

      Delete
  4. suka sangat..dah lama tak makan sizzling..berliur la pla hehehe
    teringin mahu buat sendiri..err pandai ke ye

    ReplyDelete
  5. Sedapnyaaa…pandai nya buat sizzling yee mee nih..yummy!

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya belum pandai kak... ni FIL yg buat..saya belajar masak dan makan aje...

      Delete
  6. dh lma tak mkn mee sizling.. rsa teringin plak..

    ReplyDelete
  7. waaa..bestnya sndiri buat..bakal ehem2 dok pesan suh blajar buat sbb feveret dia sizzling ni...adeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha...kena belajar tu, baru dpat pikat hati suami..
      mek blaja dgn akak, dtg umah akak..

      Delete
  8. amboi sedapnya...feveret tu...

    pernah teringin nak buat sendiri tapi peralatan memeasak tu tak lengkap...huhu...mmg nak kena beli la mcm ni...

    ReplyDelete
  9. huaaa...sedapnye lame dah tak makan...nyumm2

    ReplyDelete
  10. bestnya FIL pandai masak..arwah ayah akak pun pandai masak akak suka kari daging dia..
    akak suka juga makan yee mee tu..memang best,tu tgk dlm gambar pun dah terasa kesedapannya..

    sejuk betul mata akak tengok template baru aisy ni..cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kak..
      ni je yang saya reti buat...

      FIL mmg minat masak, kalau kenduri dia mmg masak.. masa mula pencen dulu dia masuk kelas masak.

      Delete
  11. cara2 membuat xde ke aunty ku???hee

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular Posts