Banyak nak kena ganti

Maka hari ini bermulalah hari puasa ganti pertama saya. Tak adalah awal sangat mula puasa ganti kalau saya mulakannya hari ni, kan? Dah terkena bersalin di bulan puasa, sudah tentulah puasa yang kena digantikan saya banyak. Semua kena ganti ialah 16 hari.

16 hari bukan mudah tu, kan? Lagi-lagi ibu yang menyusu macam saya ni. Jadi, memang kena ambil langkah awal, mula puasa ganti sikit demi sikit sehingga bulan Julai nanti. Harapnya saya akan habiskan puasa ganti ni sebelum bulan Julai nanti.

Nenek saudara saya aritu pun berpesan suruh saya ganti puasa awal. Katanya, jangan jadi macam dia dulu, terpaksa bayar fidyah selepas bertahun cuba ganti puasa semasa melahirkan anaknya di bulan puasa. Untuk ganti puasa sebulan, macam-macam dugaan dan akhirnya selepas beberapa tahun dia ganti puasa baru berjaya ganti semua.

Jadi, semoga puasa saya hari ni berjalan lancar. Siap bangun sahur lag ni.. Hari pertama selalunya mencabar, kan?  Tak pe, demi menunaikan kewajipan..

Comments

  1. selamat berpuasa ye..akak ni pun tak ganti lg puasa tahun lepas,ganti awal ni mmg bagus sebenarnya..xder la kalut bila dah nak puasa tahun depan kita pun sibuk nak ganti..hehe
    akak pun kena ganti puasa jugak ni

    ReplyDelete
  2. selamat pagi..:) kak intan pon belum ganti sepenuhnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe, akak nak ganti ni tentu tak sebanyak saya..

      Delete
  3. selamat mengantikan puasa ye...akak ni ada 2 hari lg tertangguh....

    ReplyDelete
  4. puasa berapa hari yang? celamat berposa ye..huuuhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak banyak, 16 hari je..hehe ( ayat motivasi diri)

      Delete
  5. cepatnya dah ganti??? dulu I masa breastfeed mmg tak menahan lapo nye. tapi alhamdulillah susu xkurang byk. but 16? you memang tabah la sis. huuhu

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah,
    moga dapat usaikan dengan mudah :)

    ReplyDelete
  7. Kalau kakak suka ganti sebaik habis puasa 6 syawal sebab mood berpuasa masih kuat. Tapi kalau puasa setiap Isnin/Khamis dan hari-hari tertentu sepeti awal muharram/asyura pun boleh juga.

    ReplyDelete
  8. Good luck, insyaALlah mudah-mudahan ye kak :D

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Aisy Nasiha,

    Berpuasa dimasa orang lain tak posa ni,memang lah amat mencabar kan...

    Semoga dipermudahkan Allah...

    ReplyDelete
  10. slow2 lah dik
    insyaallahh isnin khamis lebih afdal
    sedar tak sedar dah habis nanti ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gitulah plan saya..nk buat sekaligus tak mampu, dgn baby menyusu lg..

      Delete
  11. selamat berpuasa. kena start awal2.kalau nak dekat ramadhan baru nak puasa mmg la kelam kabut kan :)

    ReplyDelete
  12. moga semuanya dipermudahkan
    wani dh habis ganti

    ReplyDelete
  13. kite pon ade tak ganti agi ni. huhu
    nak ganti awal2 gak laa nnt next year dah relex v^^

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1