motivasi

 
Motivasi boleh datang dari pelbagai cara. Tak semestinya dengan menghadiri kursus je kita boleh dapat motivasi. Macam MA,  dia pagi tadi kata dia termotivasi dengan entry saya.

Saya lak hari ni mendapat motivasi bila bercakap dengan ibu pelajar yang saya tak kenal pun. Disebabkan anaknya bakal masuk ke sekolah saya, puan ni menelefon saya untuk memaklumkan tentang anaknya. Hairan juga daripada siapa dia dapat nombor telefon saya. Saya ni dah hampir 2 bulan terasa lemah semangat nak meneruskan kerjaya ni. Rasanya tertekan jadi guru  sampaikan pernah terfikir nak tukar kerja je.

Bila puan tadi bercakap tentang anaknya, saya mula terasa khidmat saya diperlukan untuk mendidik anak orang lain, terus saya terasa bermotivasi untuk meneruskan kerja di tahun baru ni. Bila dah berfikir waras barulah terasa yang memang tak patut saya berfikir untuk berhenti kerja. Tahun 2013 saya dah berumur 32 tahun, bukan senang nak cari kerja lain dengan ijazah pendidikan yang ada ni. Kalau nak berniaga pun, nak mulakan dari bawah, bukan satu pilihan yang mudah.. alhamdulillah, dah dapat motivasi baru ni terasa lega sangatlah..

^^^ ni pun motivasi juga.. Disebabkan tengok jalan-jalan cari makan tengah hari tadi, penggemar cendol@ suami saya beriya nak ke SS15. Kemain ramai orang beratur nak beli rojak di sebelah kedai cendol tu.. Suami saya gigih beratur jugak, dan akhirnya dapatlah kami makan rojak dan cendol.
Published with Blogger-droid v2.0.9

Comments

  1. sedap nampaknye rojak itu..hehe.. motivasi tuh penting kalau x lemau je at kerj..kn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan lemau je...rasa macam dipaksa je.

      Delete
  2. Hihi... rasanya semua kerja pun sama. Saya berkali2 rasa menyesal kerana pernah menolak kpli. Rasa nk jd cikgu wooo...

    Tp, bila difikir2 balik, mungkin apa yg kita pilih inilah rezeki terbaik utk kita. Apa kerja sekalipun, pressure nya tetap sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah, Allah dh rancang yg terbaik utk kita..

      Delete
  3. nampak sedap rojak tu :)
    Kerja apa pun mmg akan stress, yg penting kita tahu mcm mana nak handle... kena tahu juga mcm mana nak sentiasa positifkan diri... dah tak lama sekolah nak buka, mesti semngat berkobar-kobar nak mengajar... saya pun dah mula rindu nak mengajar anak didik di M'sia :)

    ReplyDelete
  4. kdg2 rasa lemau jer nak kerja..

    ReplyDelete
  5. semua kerja pun sama kot kan..akak pun kdg2 rasa mcm nak berenti je keje ni,bkn tak suka keje tp dgn keadaan sekeliling,tp mcm aisy kata tu la..mcm akak ni lg le umur dah msk 35 sapa la yg nak amik bekerja..hehe nak jd surirumah sepenuh masa pun susah juga kalu suami keje sorg2 kan..

    tengok rojak tu..rasa lapar dipagi2 hari ni..

    ReplyDelete
  6. tulah .. kerjaya seorang guru nie mencabar dan banyak pahala sebenarnya
    kesabaran kena kuat dik ;)

    ReplyDelete
  7. Salam
    Kerjaya awk mulia. Jgn patah semangat ye. Setiap ibu bapa amat memerlukan guru yg baik buat anak2 mereka

    ReplyDelete
  8. Kerjaya sebagai guru bukan saja menagih kesabaran yg tinggi selain kena bijak memotivasian diri sendiri juga utk anak didik yg bukan satu-dua Aisy..

    ReplyDelete
  9. pendidik rupanya kamu ni. kerjaya yang mulia tu.

    semoga hidup kamu sentiasa bermotivasi. best frend sebelah tu kan ada mintaklah dia salurkan kekuatan dalam diri kamu. teman sebelah tu suami kamu le.. kikikikik...

    ReplyDelete
  10. kak...umo brapa?mcm x caya nak panggil kakak ^_^

    sedap gak rojak tu ^_^

    ReplyDelete
  11. 1st time komen byk, hati berbunga-bunga ♥♥

    ReplyDelete
  12. wah nie favourite saya nie.. kita sebaya lah..thn nie pun saya 32 dah :)

    psst memang sejak menang hadiah dutch lady berita harian thn 2010 kami suami isteri rajin join contest ;) alhamdulillah

    ReplyDelete
  13. kalau kat kedah ni orang panggei pasembur..hehe

    ReplyDelete
  14. dlm kehidupan kita ni byk benda yg bg motivasi dkt kita kan...

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular Posts