Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Walaupun melahirkan Nazif ni sudah pengalaman kali kedua saya dibedah, namun bila ditanya soalan tu saya sebenarnya tak tahu macam mana nak jawab dengan tepat. Bagi saya perkara ini adalah mengikut badan seseorang, apa ubat yang dia makan, bagaimana penjagaan dia kepada tempat luka tu, penjagaan makanan dia dan aktiviti yang dia lakukan. Kedua-dua kali bersalin pun ada bezanya.

Melahirkan secara pembedahan ni memanglah kalau dilihat secara luarannya ramai yang akan kata kita nampak sihat. Nak berjalan tak payah kepit-kepit sebab kat bawah tu tak sakit. Masa dalam pantang nak jalan laju pun boleh je, tak macam orang yang bersalin normal. Tapi luka kat perut  tu pedihnya agak lama nak hilang.

Ikut pengalaman saya yang terbaru ni, saya pada mulanya cepat baik luka secara luaran. Semasa saya berjumpa doktor untuk pemeriksaan semasa 22 hari, luka tu dah baik dan memang saya pun dah kurang rasa pedih pada waktu tersebut..maknanya luka dalaman pun saya agak semakin baik sebab kurang rasa pedih. Memang rasa syukur sangat. Dengan ubat sapu yang diberikan oleh doktor, tempat luka tu pun sekarang dah licin, kesan potong yang cantik berbanding pembedahan kali pertama dulu.

Tapi dalam dua minggu ni saya mula terasa pedih-pedih lagi di dalam perut. Sedangkan ni dah nak masuk 90 hari. Tak adalah rasa pedih ni pedih yang melampau, tapi saya rasa pedih, sedangkan saya dah lama tak rasa pedih macam tu..Sebelum ni memang dah lama saya tak rasa pedih ni.. Bila difikir balik, saya mula rasa pedih semula ni selepas hampir 2 jam setengah pakai baby carrier dengan mengendong Nazif semasa saya keluar membeli belah dua minggu lepas.. Padahal saya memang tahu dan sentiasa diingatkan oleh kakak-kakak saya supaya jangan angkat lagi benda yang berat-berat sekurang-kurangnya setahun.  Nazif baru je 5+kg, tapi mungkin dengan memakai baby carrier tu memberi tekanan pada bahagian perut untuk badan sokong berat Nazif berbanding kaedah dukung yang biasa.

Jadi, ingatan kepada semua yang terlibat, macam saya, korang jauhkanlah dari mengangkat sesuatu yang berat untuk jangka masa yang panjang..Baik luka di luar belum tentu luka dalam sudah betul-betul baik.  Kalau badan sihat dan tak rasa pedih, korang juga yang gembira, kan?

Comments

  1. Ngilu pulak kakak rasa Aisy.. Tapi betul juga sebab itulah ada perumpamaan luka di luar nampak tapi luka di dlm siapa yg tahu kalau bukan diri sendiri yg rasa.

    Kena banyak makan supplement yg boleh menyembuhkan dalaman Aisy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kakzakie... tulah, saya pun fikir kena beli supplement tambahan yg lain, skrg ni saya makan 1 je.. konon dh rasa sihat aritu..

      Delete
  2. kaklong dneo 2 kali bersalin melalui operation... mmg tak boleh angkat berat dalam 5 bulan pertama... akak jgn angkat berat lagi tau...

    ReplyDelete
  3. akak... banyakkan makan ikan haruan, kaklong deno makan ikan haruan hari2 cpt sgt sembuh... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks deno... akak pun mmg pikir nk bli pil haruan balik utk hilangkan rasa pedih ni.. masa pantang ada makan, lepas abis dh tak beli...

      ingatkan pakai baby carrier tu membantu bila nk keluar, tak tahu buat jadi sakit lak..

      Delete
    2. As salam

      Isteri bru operate da 3 minggu....before x pedih dlm perut..bru bru ank 1st saya tersondol guna kepala n terasa pedih kat perut...

      Delete
  4. Siannya akak..akak jg la perot tu..sebab tu org ckp, kalo boley bersalin normal, wat la normal..tp dah operate kan, mmg pantang pown sgt2 banyak..

    ReplyDelete
  5. salam dik
    oo adik operate kali ke2 ye ..
    akak ada pengalaman operate 3x .. alhamdulillah semua anak2 selamat

    pengalaman akak sgt2 berguna kerana mgkin kbtln akak duk ngan mak dan nenek .. alhamdulillah , suami pun memang biasa dengan luka2 besar nie
    balik dari operate hsp , akak dah kena telan anak2 ikan haruan mcm berudu tu .. amik pil ikan haruan non stop ..

    7 hari gi cek DR , luka dah kambus sebaik2nya shingga mdpt pujian dri DR , bila DR tahu akak amik anak2 ikan haruan dia say GOOD ! .. ;)
    dlm pantang akak amalkan telan anak2 ikan haruan selama 10 hari , selebihnya akk ambil pil ikan haruan sampailah habis pantang ,
    dlm pantang macam biasa , minum air kunyit + telur ayam kg , minum air sepang kederang(rempah/ratus) ..alhamdulillah luka sembuh sebaiknya luar dlm dlm masa dlm pantang ..

    selepas pantang akak memang dah dinasihatkan DR x angkat berat even CPU komp.. sampai skrg dik .. anak2 dah pun berusia 11 tahun .. memang kena jaga ..

    akak x pernah alami sakit2 dan pedih2 macam adik dlm pantang atau skrg , sbb akak memang jaga betul pemakanan ;) ais langsung x sentuh selama 8 bulan .. skrg pun seminggu sekali sahaja minum ais .. akak memang x ambil air batu selama ni .. mgkin kebetulan akak amik herbalife kan .. ;)

    alhamdulillah semua nie akak amalkan sampai operate ke tiga2 ank akak sehinggalah akak "IKAT" sbb DR x bg mengandung lagi kerana rahim akak dah nipis .. anak2 akak besar 4.0 kg ;)
    adohaii panjang lak

    sekadar berkongsi pengalaman operation hope adik dpt info yee;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe pjg oun, byk info.. thanks kak ieda.
      saya try ikut apa yg akak bgtau ni..
      nk kena beli balik sepang kederang juga...

      Delete
  6. Salam kenal...trpanggil dgn tajuk n3 ttg luka operation.akak setuju ngan info ieda tu,bykkan mkn ikan haruan/pil ikan haruan.Walaupon akak bkn operation bersalin tp pernah operation gak
    Lgsatu...akak dulu minum air gamat asli...mmg tak tahan ngan baunya tp nk cepat baik luka operate luar & dalam...trpaksa telan gak,hidung ttp!:D
    Akak doakn semoga cpt sembuh ya.Aminnn



    p/s:Akak ada jual pemanggang ajaib,klu berminat singgah la ke blog akak ya.Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kak zati.
      air gamat tu rasanya tak sesuai dgn saya..
      masa nak pertama, luka jahit tu terbuka, jd sementara duduk di hosp 23hari, penah saya makan air gamat tp makin teruk jadinya...

      Delete
  7. Salam...

    Akak tak ada pengalaman bab operation ni tapi mak akak dulu operation lahirkan adikyg bungsu 10 tahun tak makan daging coz bila makan daging dia rasa bisa.

    Kalau bab mengangkat barang berat tu memang betul bertahun2 pun jangalah nak gatal2 angkat kesannya memang lama.

    Singgah awak dan follow kat sini.

    Salam ukhwah.

    ReplyDelete
  8. Ee seriau plak mila dgr tkutnyaa..tp mak ckp org bersalin czer ni lg kena byk jaga tau sbb tkut luka tu terbuka smula, mmg sakit sbb akk ada pgalaman czer..jaga diri bebaik ye jgn lasak2!

    ReplyDelete
  9. harap x der la nak kena operate..seram dengar org kena operation ni...

    ReplyDelete
  10. adeh seram operate ni..sy pon kena operate 9ak..masa memula dulu..punya siksa nak batuk..kena tahan, perut pon kena pe9an9 bila nak berjalan..sakittt..nak mandi pon siksa 9akk

    ReplyDelete
  11. ngeri akak dengar operate ni...

    ReplyDelete
  12. takut akak dgr aisy..mmg stp kali peknen akak berdoa supaya x dibedah,takut..peliknya adik akak nk dibedah xnk normal moga aisy cpt sembuh lukanya ye

    ReplyDelete
  13. Assalam , Wah ... Memang menarik perkongsian puan ini . Masalah luka selepas operation ini jika tidak diambil tindakan boleh menyebabkan jangkitan kuman In Sha Allah Cara Menyembuhkan Luka Selepas Pembedahan Dengan Berkesan
    ataupun bagi yang mengalami masalah ini , anda boleh juga whatsapp saya +60107096284 Aini untuk mengatasi masalah anda .Saya akan membantu anda mengatasi masalah luka anda daripada melarat .In Sha Allah :)

    ReplyDelete
  14. sy gagah angkat kain dari mwsin basuh untuk jemur xsmpai sebulan saya dibedah.tapi minor saja kat perut ni.
    .
    ada jugak rasa pedih Lps tu. harap xkoyakkan luka didalam.huhu..seriau juga klu luka

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular Posts