kena tegur je, ingat kena marah

Memberi teguran tu salah ke? Bukankan memberi teguran tu orang tua-tua kata perlu, sebagai ingatan sesama kita , kan? Tapi ada orang payah tul nak terima teguran ni..siap melenting lagi kata kena marah....mak oi, kena tegur aje tau...bukan marah...kena bezakan. Menegur ni sebab saya ni sayang awak..kalau tak, lantaklah ape nak jadi..

Kalu tegur budak kecik macam Naim, dia akan mengamuk sebab dia tak faham lagi...tapi, kalau orang dewasa kenalah faham situasi, jgn nak melenting terus...jgn macam Naim..

sama juga kalau kat sekolah...Cikgu ni menegur, korang buat muka poya je...otak pikir lain, ada yang pikir lain, buat-buat macam tak dengar ap cikgu tengah tegur.. Jadi, ape kesannya? Tengok kertas peperiksaan kamu ni, ada yang tahap teruk benar... Geram tengok. Kalau kamu dengar masa cikgu cakap, takkan jadi macam ni..

Comments

  1. betul tu.. menegur bukan untuk memalukan apatah lagi nak cari gaduh.. menegur agar utk kebaikan bersama, supaya sama2 menuju ke arah kebaikan....
    heran juga kan org payah nak ditegur ni...

    ReplyDelete
  2. betul tu.. menegur bukan untuk memalukan apatah lagi nak cari gaduh.. menegur agar utk kebaikan bersama, supaya sama2 menuju ke arah kebaikan....
    heran juga kan org payah nak ditegur ni...

    ReplyDelete
  3. org yg macam ni agaknya ego diorang ni tggi, btl tak cikgu? tu yg diorang pyh terima teguran org lain..

    ReplyDelete
  4. menegur dgn cara yh berhemah...bukan dgn cara yg memalukan itu lebih baik kan.....tp org kita skrg lebih suka menegur dgn cara menyindir....

    ReplyDelete
  5. sokong izzan....
    tulah, kdg2 kita salah cara walaupun niat baik sebenarnya... tu yg jd mcm2 hal .

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1