budaya tolong kena bermula dari rumah

Tertarik dengan perbualan Dato Dr Fadhilah Kamsah dalam MHI, Tv3, aku tulis ni...bagi yang tak tengok, aku citerkan serba sedikit tentang segmen bersama Dato arini.. hehe, mcm le aku tgk penuh, ni pun sempat tengok bahagian yang nak abis dah pun..anyway, ape yang baik kita kena kongsikan, betulll tak? so, meh kita sama-sama baca ye...
Dato ditanya pendapat berkenaan kes budak yang dilanggar di China beberapa ari lalu..
menurut Dato, kalau Malaysia nak menggelakkan masyarakat kita berkelakuan macam tu,
budaya tolong kena bermula dari rumah.

Dato merujuk maksud tolong ni kepada tolong dalam amalan dalam rumah tangga, seperti suami tolong isteri buat kerja rumah, didik anak tolong kerja-kerja rumah tanpa perlu memarahi, tanpa perlu mengeluh, tanpa meminta balasan.. Memang tak dinafikan ada ramai antara suami ni yang tak ringan tulang nak tolong isteri, dengan alasan penat dan nak rehat.. ada juga yang tak merasa bertanggungjawab nak tolong kerana menganggap tu adalah kerja isteri semata- mata... malah ada juga yang tak langsung menyuruh atau mendidik anak-anak untuk menolong dengan ikhlas...jadi, anak yang melihat situasi ni akan membesar menjadi orang yang malas nak menolong..jadi, di konteks kehidupan bermasyarakat pun akan wujud ahli masyarakat yang tak ambil endah ape yang berlaku di persekitaran, contoh macam kes di China tu....sebab dari kecil dah biasa buat tak endah ape yang berlaku pada orang lain..
gambar : Google

jadi, sama-sama lah kita mulakan dari sekarang..buat perubahan untuk keluarga kita...amalkan saling tolong menolong, dan didik anak dengan nilai-nilai murni..puji anak bila diorang menolong, insyaAllah mereka akan seronok untuk menghulurkan bantuan lagi..

Comments

Popular Posts