Air asam jawa memang mujarab!

  Malam semalam badan Nazif sikit panas. Tapi dia dapat tidur macam biasa. Pagi ni dia bangun lambat. Anak saya ni memang jenis payah tidur, biasanya kalau mamanya bangun , dia pun terus je bangun. Sesekali tidur lama sikit memang sebab tak sihat atau terlalu letih pada hari sebelumnya.

Tetiba pagi tadi saya teringat petua dari blog Pondok Ajib. Terus saya bancuh semanguk kecil air asam jawa. Kemudian, apa lagi, saya tanggalkan baju dan seluar Nazif, tinggalkan pampers je. Kemudian saya lumurkan air asam jawa tu ke seluruh kepala dan  badan dia. Alang-alang nak mandikan dia nanti, tak pe comot pun.

Biarkan kering air asam jawa tu, kemudian lepas 15 minit baru saya mandikan Nazif. Alhamdulillah, badannya dah tak panas lagi. Memang asam jawa dapat serap kepanasan dalam badan. Korang pun cubalah petua ni kalau anak kecil panas badan ye, in shaa Allah dapat tolong turunkan suhu dengan cepat..

Tadi, saya periksa suhu badan dia, 36.1 je... Legalah mama ye, adik tak panas badan.. Tu tengah aktif main.. Kembali cuba nak panjat tangga..ai, tak hengat dia tu kecil lagi, belum boleh jalan pun..

Comments

  1. next time bleh amalkan. selalu cikgu letak kat kepala dan dahi jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dulu pun sapu kat kepala je, rupanya lagi cepat kalu terus sapu seluruh badan dan kepala

      Delete
  2. ooo..baby nazif tak sihat ke?jangan lasak-lasak yea baby..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha... masih maintain lasak kalau nampak makanan

      Delete
  3. Bagusnyer kan air asam jawa ni, itu la I pun prefer guna petua2 macam ni,tak suka la sikit2 nak suap ubat kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah kan, diorang ni kecik lagi, asyik makan ubat je pun tak elok

      Delete
  4. asam jawa memang berkesan. dulu2 rajin buat. sekarang ni, malas. huhuu... teruk betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe, dah besar pun adam tu, tentu jarang demam

      Delete
  5. betul tu kak petua lumur asam jawa selalu mak saya amalkan. kalau demam habis la kepala kena lumur..hehe

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah.....semoga nazif cepat sembuh.

    ReplyDelete
  7. selain tu,diminum jugak sedap air asam jawa ni ..:)

    ReplyDelete
  8. yes. betul petua air asam jawa ni.
    aida x pernah buat. emak aida pernah buat utk anak aida hi hi hi...
    kalau sakit tekak, minum air asam jawa.
    sejuk badan...

    ReplyDelete
  9. memang bagus pun air asam jawa ni,akak dulu kalu demam pun arwah mak akan mandikan dgn air asam jawa ni,biar panas badan keluar katanya

    ReplyDelete
  10. I pun kdg buat camtu Aisy, dpt petua dari cleaner Indon. Tapi dia pesan kena embunkan dulu air asam jawa tu..

    ReplyDelete
  11. Demam ke AN? Siannya...Memang ada petua pakai asam jawa tu...Tapi kalau anak2 OKje selalunya tak jalan kena ambik ubat demam jugak...yg tu mungkin sampinganlah

    ReplyDelete
  12. aah petua tuu pun ok
    kalau anak2 akk lumurkan di kepala
    sbb dari kepala panas akan di tarik keluar ;)

    ReplyDelete
  13. betoi tu kak.. saya pun wat camni kat ank2 ;-)

    ReplyDelete
  14. blm pernah pula cuba Aisy..nanti bole di amalkan..tq Aisy..;)

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Cara daftar kad Touch N Go

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1