Jawapannya : disiplin

Masalah gastrik saya nampaknya tak berakhir lagi. Dah lama tak kena gastrik sebenarnya lepas dah bekerja ni. Masa belajar dulu, pernah kena gastrik yang teruk dalam sejarah, sekali. Masa tu, saya muntah 8 kali sampai kali ke 7 dan 8 tu mata dah terasa berbintang-bintang, yang keluar pun air yang terasa panas je..Doktor masa tu gunakan ayat yang menakutkan saya, sehingga membuatkan saya jadi beringat dan berdisiplin dari segi menjaga masa makan, apa yang dimakan dan cara makan..

Inilah kesannya kalau malas. Rasanya tahun ni kerap saya abaikan makan pagi sebab malas nak sediakan makanan di rumah. Selalunya kalau lapar sangat, barulah buat sesuatu. Kalau tidak, makan aja di kantin sekolah apabila... ketara malasnya kan?

Hari ni, saya mulakan langkah untuk berdisplin jaga makan. Tengok, pagi-pagi dah makan sarapan. Sandwich telur yang mudah dan cepat disediakan... semoga gastrik tak berpanjangan lagi...

Comments

  1. Dulu, saya pun gastrik teruk. Skrg, Alhamdulillah. Ok dh kot. Bukan takat jaga makan, terlebih-lebih makan dah ni

    ReplyDelete
  2. Jaga diri yer...jgn abaikan makan. Rajin2 memasak. hehehe

    ReplyDelete
  3. aduh seksa kalo ade gastrik kan...takleh lari waktu makan sikit pun..tang perut pedih n muntah2 tu yg tak tahan tu...lembik rase badan kan....moga terus sihat ye wak...stenbai laa biskut2 dlm henbeg...keperluan di kala terdesak kan...leh alas2 perut sikit...

    ReplyDelete
  4. setuju... mmg kena makan on time nak elak gastrik.... bila selalu skip meal, saya pun selalu kena gastrik.. bila kena, baru nak beringat semula lepas tu..

    ReplyDelete
  5. memang siksa kalau sakit gastrik nie..

    ReplyDelete
  6. Kawan okje kena gastrik sejak puasa sampailah lepas raya....dia kata sakit ....Okje mendengarnya pun seriau

    ReplyDelete
  7. I pernah kena gastrik yg teruk camtu... muntah2 mengalah org pregnant. I rasa mungkin sbb masa tu I mkn tomato mentah byk sgt la.... kan masam, perut org gestrik xleh trima..
    Skrg ni dah ok dah.. alhamdulillah..

    ReplyDelete
  8. Mcm Sy kena Mkn jugak ckit pg kalu tak perut automatik skt

    ReplyDelete
  9. selalu nk pergi klas mesti xmkn.. last2 perut masuk angin. nasib baik takda gastrik

    ReplyDelete
  10. Teruk jugak gastrik u yer... kena lebih jaga2 la kalau macam ni. Sarapan pagi mmg paling penting, I yang tak pernah kena gastrik teruk pun tension bila perut kembung, itu baru kembong.

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular Posts