Cili dan teguran

Cili ni pedas kan? Ada macam macam jenis cili. Tapi kalau tak ada cili pun tak boleh, kan? Tak sedaplah masakan. Hambarlah rasa tomyam, masak tiga rasa, masak asam pedas, masak lemak cili padi dan lain-lain lagi..

Cili boleh diibaratkan teguran pedas yang berguna dalam hidup kita. Walaupun terasa pedas ditegur, namun kita perlu ada teguran yang membina, supaya hidup kita masih dipandu ke arah yang benar.

Memang ada orang yang tak suka pedas.. Tapi, cili kering dan cili boh juga sejenis cili kan? Maknanay kita memang perlu cili ( teguran ) dalam hidup kita..

Comments

  1. ha'aaa naper tak pnah terfikir cili mmg ada kaitan dlm kehidupan kita.. hmmmm

    ReplyDelete
  2. Tak ada cili/pedas makan pun tak umphh kan Aisy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak.. Mcm tak cukup je rasanya.

      Delete
  3. sue tak makan pedas....tapi kalau masak mmg suka masak pedas2 pasal hubby sue sgt suka mknan yg pedas2

    ReplyDelete
  4. Sue, jd msk pedas tp sue sdiri tak mkn...rugi tu.

    ReplyDelete
  5. Tanpa cili kuranglah rasa

    Tanpa teguran, kesilapan Akan berulang..

    ReplyDelete
  6. Cili tu mmg pedas. Menyengat. Tapi kita yg mkn tak pernah serik. Dah tau pedas, nak jugak makan. Kan???

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..memang.. kira jenis tak makan saman lah ye?

      Delete
  7. as salam

    kadang2 tego tak kena gayer tu yg gewam tu.hehe :)

    ReplyDelete
  8. dah terkena tegur mmg la terasa kan? tp cuba kutip teguran jdkan diri lbh baik dr semalam.insya Allah hidup lbh baik lg.

    ReplyDelete
  9. teguran yang membina memang bagus... tapi kalau ken kritik jangan tak terima langsung kadag2 setiap kritikan ada kebaikkannya :)

    ReplyDelete
  10. kalau mkn letak cili mmg best.nik suka mkn pedas.
    nak tegur mmg boleh. cuma kena la bg teguran yg membina.bukan teguran semata2 nak menyakitkan hati.nnt yg di tegur bukan akan berubah tapi mkin sakit hati nnt :)

    ReplyDelete
  11. betul tu..
    klu takde yg menegur cemana kita nk tau apa yg kita buat tu betul ke tidak..kan?

    ReplyDelete
  12. ungkapan biasa kita dengar "sape mkn cili dia terasa pedas"

    ReplyDelete
  13. salam kenal...

    setuju..dengan teguran insyallah kita boleh jadi lebih baik..insyallah...

    ReplyDelete
  14. kita hidup saling bergantungan dan memerlukan antara satu sama lain..perlu teguran untuk membetulkan mana yg silap...kerana kita tak selamanya berada di pihak yang betul...kan

    ReplyDelete
  15. teguran itu mmg diperlukan dlm hidup kita ni,cuma cara teguran tu kena betul la kan

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1