Pengaruh nama panggilan

Antara rakan setugas dengan saya masa PMR ni ialah seorang ustazah. Hari Khamis hari tu, semasa bercakap pasal prestasi murid, ustazah ni cakap yang dia perhatikan budak yang tak dipanggil ikut namanya selalunya budak tersebut tak pandai.

Alamak, yeke? Nazif ni kalau di rumah lagi popular dengan panggilan Comel, Bi ataupun Adik. Nampaknya kena kurangkanlah panggilan macam tu. Kena sebut nama penuh dia barulah ada makna yang baik, kan? Paling tak pun, panggil Nazif comel, adik Nazif.... kan? Lucu lah pulak...

Comments

  1. owh, yeke? anak-anak saya mmg tak pernah panggil dgn nama.. dah lekat panggilan abe, kakak dan adik... huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam tu ok lagi.. ada makna yang baik juga adik abang dan kakak.. yg tak elok kalau panggil yg tak ada maksud...

      Delete
  2. Memang comel..tengok la gambar dia sengih tu..geram je tengok

    ReplyDelete
  3. lebih baik pggil nm penuh kann..lg sodap didengar..kann

    ReplyDelete
  4. A'a pernah dengar, tp mcm kat rumah kan kita panggil dengan panggilan manja, cuma di luar rumah baru panggil dengan nama sendiri, boleh kot kan..hehee

    ReplyDelete
  5. comel pic bawah tu..sll pangil anak2 dgn nama panggilan jer

    ReplyDelete
  6. Owhhhh... nama anak saya pendek shj. Mmg panggil nama penuh

    ReplyDelete
  7. Ye ke AN.....tak semestinyalah hehe... tak mo percaya........sebab anak anak okje yg kat rumah ni mmg tak panggil nama sendiri, panggil adik....ha sudah! ....

    ReplyDelete
  8. haah..ada jugak dengar..tapi tu lahhh..dah terbiasa panggil adikk jer..hehehe

    ReplyDelete
  9. owhh... kami ni ok la JJ mmg kami panggil Jelita kadang2 sayang. Tapi kami sendiri masa kecik2 dulu lagi teruk nama panggilan, "kemek", "butuk", "ustaz E", "setelo" hahaha masing2 ada nama yg bikin sentap.

    ReplyDelete
  10. oooo..baru tahu.tapi still nama2 yg tak ada nama tu panggil .maybe sebab dah terbiasa.haha

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Cara daftar kad Touch N Go

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1