Selada air @ water crest

Menjawab pertanyaan Irfa, selada air ni sejenis sayur yang saya mula kenal dan makan sejak kahwin dengan suami. Di rumah mentua saya, sayur ni menjadi kewajipan kalau nak buat nasi ayam. Nasi ayam kita yang biasa, ada sup ayam kan? Kalau di rumah mentua saya, sup diorang mesti ada dimasukkan sekali selada air ni.

Mungkin juga kedudukan rumah mentua di Tapah tu berdekatan dengan CH, jadi sayur ni mudah didapati. Kami cari di kawasan BSP dan Alam Megah ni jarang sekali ada jual sayur ni.

Inilah rupa selada air ni. Kami masak sup ayam macam biasa dan masukkan sayur ni bila sup dah masak. Selain tu, sayur ni juga sedap kalau dimasak dengan belacan, macam kangkong goreng belacan tu. Kalau ada lebih, masukkan dalam maggi atau mee kuah pun sedap juga jadinya..

Comments

  1. biasa tgk kat giants,tesco tp tak pernah beli..

    ReplyDelete
  2. ooo sayur ni org panggil salada ker...pernah mkn secara goreng jer...tapi sayur ni glamour di kalangan org cina jer..

    ReplyDelete
  3. oh sayur..igtkan apa lah mendenya
    tq hihi

    ReplyDelete
  4. lieya plak first time tgk sayur ni ...sebelum ni mmg tak tau pun namenye....oo boh dlm sup....ade mcm bau2 daun sup ke ....heheheeh pelik plak sbb tak tau kan....tapi tu bagus, skrang dah tau sikit2 pasal sayur nieh....

    ReplyDelete
  5. Daun ni fav org Cina tau. Mmg jdk kebiasaan diorang, msk sup mst letak daun ni. Kdg tu diorang grg belacan tau. Best!!!

    ReplyDelete
  6. acik tak pernah makan ni AN..acik ni memang kurang makan sayur

    ReplyDelete
  7. i pon pertama kali tahu pasal sayur ni

    ReplyDelete
  8. lain kali kena beli.. 'darak sungguh manusia ni.. hu3'

    ReplyDelete
  9. sbb jarang nmpk tu yg org pelik..sy pun pelik gak ni..namanya selada pun pestime dengar.hehe

    ReplyDelete
  10. Sayur ni boleh makan mentah tak Aisy? Rasanya pernah nampak mat saleh buat salad... macam sedap je... Masa tu saya wonder jugak, ada ke sayur ni kat M'sia... hehehehe... Sekarang baru saya tau kewujudan water cress ni kat sini...

    ReplyDelete
  11. Mmg aneh!.... tak biasa dengar apa tah lagi masuk dlm sup nasi ayam... Rasa mcm sayur apa AN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa dia tak pahit..tak lemak..entahla nak cakap mcm mana. Tak juga rasa manis.. sedang2..

      Delete
  12. hihi... sama la belajar makan sayur ni mase di rumah mertua.. di Tapah.. sedap tumis dgn udang segar..

    ReplyDelete
  13. hihi... sama la.. belajar makan sayur ni mase di rumah mertua di Tapah... sedap tumis dengan udang segar...

    ReplyDelete
  14. hihi... sama la belajar makan sayur ni mase di rumah mertua.. di Tapah.. sedap tumis dgn udang segar..

    ReplyDelete
  15. Sayur ne popular sini sabah.. Memang sedap masak sup dgn ayam... Tapi klu org ada sakit tulang.. Tk blh banyak makan.. Sebab akan mengakibatkn tulang menjadi sakit... Sayur ne sejuk..

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Cara daftar kad Touch N Go

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1