Kisah pucuk ubi

Petang tadi Papa N minta saya buat masak lemak pucuk ubi. Mula-mula dengar tu, terkejut juga. Tak pernah lagi saya masak ni. Kenapa pula tetiba je nak makan gulai ni.

Saya rujuk internet untuk dapatkan resepi. Pelbagai versi cara masak dan bahan yang ada. Papa N pula sibuk bagitahu maknya masak guna ikan pekasam. Makinlah pelik saya. Saya terus telefon Kak Ja untuk dapatkan pandangan. Kak Ja kata ada juga orang yang buat macam tu. Tak puas hati lagi saya. Saya suruh Papa N telefon MIL untuk tanya pasal ikan pekasam tu.MIL jawap dia biasa gunakan ikan salai. Haaa... malu Papa N sebab saya gelak besar kes dia tertukar antara ikan salai dan ikan pekasam..

Saya akhirnya pilih masak pucuk ubi dengan ikan bilis je. Hasilnya....
Dalam gambar tak nampak kuning pula, padahal saya ada masukkan sedikit kunyit tadi. Papa N makan seorang je tadi. Katanya sedap. Masa masak lagi pun dia asyik cakap, sedapnya bau masakan tu.. Saya risau takut kes kembung Nazif berulang lagi, jadi memang saya jeling sahajalah gulai ni tadi.

Sejak bila pulak si dia ni suka makan masak lemak? 
....................


P/s : malam ni saya mula latih Nazif tak pakai pampers.. 2 jam berjaya tanpa ada sebarang tumpahan.. esok lusa pula bagaimana? Harapnya berjaya....jimat duit papa dan tak payah mama kejar Nazif setiap kali nak pakaikan pampers..

Comments

  1. tak tahu mcm mana rasa pucuk ubi tu…. tak pernah makan…
    Anak2 saya mmg suka sayur lemak… sedapnya lah..
    wah, Nazif dah cuba potty train… Jimatlah duit papa lepas ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaha.. harapnya berjaya.. dia blm cakap lagi.. tp kelakuan mcm faham apa kita cakap.. lg pun mmg dia tak nak pakai pampers.. kalau berjaya ni mmg bagus sgt la..

      Delete
  2. tapi pucuk ubi setahu saya tak bisa..sebabya masa berpantang mak saya buat kerabu pucuk ubi utk saya sb kerabu lain kita tak leh mkn..saya pun pernah cakap nk ajar baby zaim tak pakai pampers..haha..nnt terlebih kaya pula kata ma saya..sb ain dn zahin kn dah tak bl pampers dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo..makan kerabu dlm pantang? Bestya...
      Ha.. nk jadi kaya setakat anak tak pakai pampers.. saja cuba awal ni..sebab mmg tgk nazif tak nak pakai sgt.. dia buka lagi bila dipakaiiakn.. ambil inspirasi dr kak ma juga. Dia kata dia pun buat awl..

      Delete
  3. baru je makan ulam pucuk ubi...mmg ada yg buat gulai ngan ikan pekasam..ikan salai jarang lak sbb ssh nak cari...kalau dok kg dedulu ada laa.. rasanya... ehe..mmg sedap... sll campur ngan ikn masin jer..akak xpernah buat masak lemak ni...ehe..sll hubby yg masak... masak lemak kuning ...sedap

    ReplyDelete
  4. akak suka sangat makan masak lemak pucuk ubi nih..peberet nih...

    wah nazif dah belajar tak pakai pampers, bagusnya...

    ReplyDelete
  5. uish sedap tu..papa N minta ain buat sebab dia tau air tangan isteri memang terrbaik...hehe..akak pon suka mkn camni..buka selera kan ain..wah nazif dah start x pakai pampers ya...takper, training dr awal

    ReplyDelete
  6. wah,sedapnya pucuk ubi..kalau cara masakan kat kampung IbuNoey,kami tumbuk dulu pucuk ubi bagi agak hancur sikit. lepas tu,masak lemak cam biasa la..

    dah train Nazif..best,best.IbuNoey nih tak bila nak ajar AniqFiras nih.dah AyahMal kat tak payah dulu. aduhai..

    ReplyDelete
  7. mmg sedap tu kak.. makan nasi panas2.. letak kuah banyak.. slurpppppp.. hihii

    baguslah potty train awai2... mmg dapat jimatkan.. :-)

    eh, nazif umur berapa ek kak setahun berapa ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa... baru start semalam je.. kalau berjaya dlm cuti ni akak teruskan sebab mama pun xbuat apa.. kalau dah duk taska bila buka sekolah nanti entah macam mana.. kalau dia dpt belajar dalam masa dua minggu ni memang akak pun kagumla..

      Umur baru nak masuk 16++bulan..lahir ogos 2012..

      Delete
  8. OKje suka gak makan lemak ubi ni AN...makan dengan ikan masin ke...ikan goreng ke...sure sedapkan.....Ayoooo...Papa N dah suka makan lemak lemak hehe
    AN bagi add emaillah.... hainomharyani@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. berubah menu la tu.. hehe. wah lpas nie xpayah dh pakai pampers

    ReplyDelete
  10. tekak sy lemah skit bab kuah lemak ni..hehe tak kisah la sejak bila suka maak lemak.yg penting suami suka dan puji..mmg betul la sedap tu..:)

    ReplyDelete
  11. Hahaha...pelik ni sejak bila suami bertukar menu isteri tak tahu? Tak kisahlah AN janji katanya sedapkan. Ikan salai ke ikan pekasam ke, janji dapat makan pucuk ubi. Saya ni lepas baik demam dah macam orang mengidam, ada aje yang nak dimakan. La ni terbaca pasal ikan pekasam, tetiba aje nak rasa jugak!

    ReplyDelete
  12. sedap nya. tapi lepas mengurut hari tu sy dh tak makan makanan yg menjalar atau berangin

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1