Success : Projek Mandy

Rajin betul saya masak di hari cuti peristiwa ni. Dapat ilham lepas tengok entry orang jauh. Dikhabarkan senang je, saya pun apa lagi, berkobar-kobarlah masak bermula pukul 10.30 pagi tadi. Asalnya saya nak masak esok, sempena hari jadi Papa N. Isteri solehahlah katakan. Nak jadikan sambutan tahun ni lain daripada sebelum ni. Baikkan saya? Haaa...Jadi, hari ni nak praktis dulu, masaknya jadi ke tak. Kot tak jadi kang, bolehlah buat rancangan lain yang lebih sesuai. Rancangan makan di restoren lah jawapnya...

Tetiba suami saya ni bagitahu supaya masak nasi lebih, kerana minggu ni kerja mula awal jadi boleh balik dalam kul 2 lebih. Kes GMT la ni kan? Seronok balik awal tapi mula kerja seawal pukul 6 pagi tu seksa juga. Abis, macam mana ni? Mulalah pikir, kalau dah makan hari ni, nak ke dia ni makan lagi esok? Tapi, itu lain kira, kena buat sesedap yang boleh supaya suami saya ni minta masak lagi esok.

Maka gigihla saya buat air rebusan ayam. Berbau wangi halia dan bawang putih tu, lagi kuat semangat nak masak. Tapi, cari ketumbar dan jintan, tak jumpa pula. Selongkar peti sejuk dan kabinet dapur, terjumpa pula macam-macam harta karun. Ingatkan malas dah, tiba-tiba saya kata kepada diri sendiri, "jangan jadi manusialah kalau pemalas sangat"... langsung, terus saya bersiap dan keluar ke kedai untuk beli dua benda ni.

Murah je rupanya. Nampak macam banyak, siap tanya adik yang tengah letakkan tanda harga di paket tu, ada tak yang kecil? Dia jawab tak ada. Maka, ambillah yang ni pun, bukan mahal, baru RM 3 lebih keduanya..



Jadi, inilah hasilnya korang..Ikut sifu, regukan nasi ni dengan kuzi ayam dan acar arab. Haha...bagi saya dah sedap ni. Makan sikit tadi, sementara tunggu suami balik kerja..Lain kali nak cuba buat nasi macam Okje buat pula. Ni pun saya berkenan juga, tapi tak ada beras basmathi, projek ni kena tunggu dululah.


tengok gambar sikit je dulu k, kalau jadi esok buat lagi baru tunjuk yang law-lawa dihias punya.... jangan gelak tengok ayam sikit je, testing punya pasal... haa... 

Comments

  1. wah, nampak sedaplah kak.. lenkali nak buat gaklah camgini.. hihi

    ReplyDelete
  2. yg penting,airtangan isteri memberi berkat pada anak2 dan suami..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa.. kan kak.. tahu, tapi bukan senang ibu nak masak macam ni selalu..

      Delete
    2. haa.. tahu kak, tapi bukan senang nak masak macam ni selalu

      Delete
  3. ohhh terkezut saya zas zas u buat macam F1 hahaha. Cantikkkkkkkkk :D:D Nampak sedap yummmmmyuummm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..cepat sebab nasinya 1 setengah pot dan ayam pun ciput je... haaa.. kalau nk masak lebih tadi, memang tak siap dlm 2 jam...

      terima kasih nas...

      Delete
  4. Amboi, rajinnya msk sendiri. Salsa tu nmpk menyelerakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa...angin kus kus ..bukan selalu rajin macam ni..

      Delete
  5. dah berjaya ye AN..nampak cantik nasinya tu..rasa dah tentu sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. utk tekak saya ni oklah acik.. kalau nk jamu org entah ok ke tidak.. baru pertama kali buat

      Delete
  6. wAlaupon takde beras basmathi. tetap jadi nasinya.. kelasssss gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha... ni namanya hentam apa yg ada..

      Delete
  7. Blom pernah buat , ni Kira ok lah dh Mcm chef Ammar ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa.jauh lagi nk mcm chef ammar tu.. ni chef xsudoh

      Delete
  8. ohh testing saja pun dh nmpk sgt menyelerakan..klu betul2 mau meleleh air liur sy tgok.haha

    ReplyDelete
  9. Lama tak datang, makin cantik blog ni,
    Nampak sangat enak :D

    ReplyDelete
  10. bagilah resepi, nampak cam sedap jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak tgkla di blog nas...monsterglider.blogspot

      Delete
  11. Tulah AN ......nampak mcm sedap je tu Nasi Mandy tak basah sepatah kata MJ hehe....nak menerai jugaklah okje ni...

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1