Ilham abah, resepi mak

Mengambil pengajaran daripada kejadian petang semalam, hari ni saya bersemangat waja nak masak sendiri hidangan berbuka puasa.

 Apa taknya, balik dari sekolah dengan penat dan jalan agak sesak, mulanya terasa tak larat nak masak. Papa N pula terus cadangkan kami ke Param. Lagilah terasa malas nak bersesak dengan orang ramai kat param tu. Tapi, selepas dipujuk akhirnya saya pun ikutlah juga. Korang tahu apa yang jadi? Hilang penat saya disebabkan jalan di pasar tu. Dah tawaf sampai hujung, saya berkenan lauk asam pedas je. Jadi, kul 6.45 tu cepat- cepat masak nasi, telur dadar dan kailan ikan masin. Alhamdulillah sempat masak sebelum masuk waktu, maka makanlah asam pedas ikan siakap tu dengan lauk yang dimasak.

Jadi, hari ni, awal lagi saya dah hantar Nazif, pukul 11.30, terus ke kedai kat depan tengok apa yang menarik. Akhirnya buat keputusan beli santan sebab nak masak ayam percik petang ni. Kesnya pagi semalam PIL telefon saya, bertanyakan resepi ikan percik. Haha, bukan sebab saya hebat masaknya, tapi sebab nak buat makanan Kelantan, jadi sayalah yang jadi tempat rujukan.

Insha Allah petang ni kami berbuka dengan ayam percik dan kerang masak kicap. Kerang dah masak siap, tunggu panaskan bila balik nanti. Ayam pula dah perap. Petang nanti balik bakar dalam pemanggang dan tuang kuah percik bila siap.. Resepi percik dah rujuk dengan mak tadi, harapnya sedap jadinya. Korang masak pe arini? Wah, hari rajin sibuk tanya apa orang masak lak ye....

Comments

  1. Kerang msk kicap?cane tu?nak belajar..hari ni nak wat nasi ayam je..alhamdulillah,3 hari masuk hari ni masih lagi memasak..azam jimat weiii.hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha. Menu kicap mmg jd favorite kat umh i ni.. Kerang kicap pun jadi.. Nk blja blh..

      Delete
  2. sedap plak bila terbayang aym msk percik ni...
    tp ayam dah msk smlm.. kne buat ikan msk percik ni.. hihi

    ReplyDelete
  3. Sy sgt suke ayam percik. Ayam percik kelantan ngan terengganu ada beza, kan? Sy suke percik terengganu sbb versi merahnya yg pedas2 tu. Lagipun, mak sy org ganu. Klu best klu mkn dgn nasi kerabu. Pehh~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...mmg org kelate suka manis, aym percik pun rasa manis sikit. Tapi saya blh je mana2.. Tp arini nk buat versi putih

      Delete
  4. akakpun belum masak ayam percik, gamaknya jika guna pemanggang ajaib, sedap tak?

    ReplyDelete
  5. kalau akak nak rujuk resepi ayam percik Kelantan versi AN boleh tak? even ore kelate, tak pernah belajar nak masak ayam percik... maklumlah, dulu boleh beli jer... skrang semua buat sendiri... nak berbuka dgn ayam percik jugak..
    nanti boleh tak share resepi tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inshaa Allah akan diusahakan ye...tunggu

      Delete
  6. Tulahkan .... kadang tu bingung nk pilih lauk yg berkenan dihati.... Berapa RM sekarang AN lauk tu?
    Petang tadi hujan tak dpt nk beli kuih .. So buat cekodok pisang je , kalau tak de pemanis mcm tak best pulak! Lauk dia ayam kicap, udang sotong ala ala sweet sour, kangkung goreng dan telur ikan masak apa tah okje pun tak tau hehe goreng gitu gitu je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lauk asam pedas ni? ikan ketul kecil RM 4. Cukupla makan dua orang .

      bestnya lauk2 Okje tu.. mmg banyak la ank2 makan tu.

      Delete
  7. Ayam percik Kelantan?. Kawan I ada bagi I resepi tu dan suruh I cuba.. until now blom sempat2 buat lg.
    Org kata, itu resepi Istana kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. tak pastilah, yang ni resepi istana ke tak... cubalah buat

      Delete
  8. akak pun malas nak berjalan kat bazaar tu..masak je yg simple2,janji dapat makan hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Cara daftar kad Touch N Go

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1