Konflik awal pagi

Kat rumah kami ni kalau awal pagi memang kebanyakan hari agak kelam kabut. Suami saya ni kalau pagi je ada saja benda yang buat dia kecoh. Cari sikatla, hp dia tak tahu mana letaklah, cari cermin matalah. Sekali sekala Naim pun menyumbang kecohnya, nak bawa robot dia ke tadikalah, beriyalah papanya cari kat mana dia simpan robot tu. Tapi kebanyakan hari kes sikatla yang jadi penyebab kecoh.

"Hairan la, ketiga-tiga sikat dalam rumah ni kalau masa kita nak guna, asyik tak ada je" Papa N menyuarakan hasil pencariannya.

Mula-mula saya risau juga. Masa saya penat macam-macam barang tak jumpa. Lagi-lagi kalau macam pagi ni, semalam saya keluar sejak pukul 7 pagi, balik pun dah lewat, jadi pagi ni bangun dengan rasa malas lemau. Banyak persiapan barangan anak-anak hari ni Papa N yang uruskan. Itu yang kecoh jadinya.

Lama-lama, saya dah imun. Rasa seronok pula walaupun tak berani nak tunjuk depan-depan. Orang jenis kurang cakap macam Papa N, tapi pagi-pagi kemain dia kecoh cari barang, tak ke seronok dengar sebenarnya? Hihi.. jadi sekarang, masa orang tu kecoh-kecoh di awal pagi tu, saya buat relax je. Pantau sana sini tanpa rasa cemas dengan niat cari barang yang dimaksudkan.

Itu belum lagi anak-anak menyumbang jadi kecoh. Kalau kecoh sebab adegan menangis tak nak ke taska tu biasa. Ahmad kecik punya hal.. ikut kata papanya, Nazif mengada-ngada dengan mamanya je. Sebab, kalau dah tak nampak mama, elok dia dia senyap dan beza Nazif dengan Naim ialah kalau dulu Naim jenis menangis bila sampai ke taska, sedangkan adik ni menangis masa di rumah, dah sampai taska pulak elok je angin dia..

Macam-macam kisah awal pagi.

Comments

  1. standardlah kalau bab2 pagi2 ni macam2 hal kan !

    ReplyDelete
  2. hahaha...semua nak tunjuk perasaan di waktu pagi..kan??mujur mamam cool je..:)

    ReplyDelete
  3. lelaki cari apa pun tk jumpakn peliklh...
    lain kli rajin2 tolong... sng citer.. kita pun selalu gak hilang brg, cari tk jumpa... tapi relex jer.... sabar

    ReplyDelete
  4. Hihi rumah saya pun kecoh gak kdg tu pg2. Spek ayah hilang la, buku qila x jmp la.

    ReplyDelete
  5. hahahaha u kena layan 3 hero di awal pagi... I yang nak kena layan joget jelita sorang tu pun dah kelam kabut rasanya. Seronok kan...baru lah meriah.

    ReplyDelete
  6. hihihi..dapat bayangkan kekecohan mcm tu..sbb kat rumah pun sllu jg..hubby sy dok sibuk cari stoking lah.. sapu tangan lah.. ada je tak jumpa..tapi bila sy cari ada plak.. haha

    ReplyDelete
  7. masa anak2 kecik macam tu la kan AN..masa anak2 kecik dulu..acik kurang jugak kecoh..suami acik yang uruskan anak2..pagi2 subuh dia dah bangunkan anak2 bagi mandi dan siapkan anak..

    ReplyDelete
  8. Kisah awal pagi yang kita akan rindu bila berjauhan dgn anak2... bila kena outstation ker...
    Apatah lagi bila anak2 dah membesar....
    Utk sikat tu, AN beli dan simpan satu sikat khas utk time betul2 diperlukan baru keluarkan... Lepas guna kita kena simpan balik.. Jadi kita tahu nak cari bila masa diperlukan... Tapi kena make sure, tempat yg kita sorok sikat tu hanya kita sorang jer yg tahu... tak boleh pecah rahsia...
    Masa saya pegi London minggu lepas, dalam tempoh 30 minit waktu pagi sebelum anak-anak ke sekolah, saya terima 6 panggilan telefon dari si abah... mmg dah standby siap2 pegang phone sbb tahu mmg time kritikal yg diperlukan.... hihihi

    ReplyDelete
  9. Macam tu hal adik bunda dgn tiga orang anak2 nya..5 hingga 11 thn...

    Adegan ini bile bunda ada kat kpg...asal pg nak kesekolah/ kecoh....ada yang terlupa siapkn homework...ada br nak tercari2 baju sukanlah...yg kecil tu biasalah dengan drama dia liat bangun nak g tadika...

    Mulut siibu pula mulalah macam mulut bapak tarzan pagi2 buta...terjerit2...nasibaik kiri kanan jiran takder...

    ReplyDelete
  10. Ky dah lama tak merasi suasana pagi begitu.bila di ingat balik rasa rindu pulak..

    ReplyDelete
  11. Haha...... sikat memang selalu buat pasalkan.... Sikat kat rumah ni mmg dah berzaman belinya beli borong, dapat murah dan banyak...... Tapi selalu gak tak jumpa kalu time cari. Kadang tu geam jugak kita tukang kumpul memasing lepas guna letak merata ...sama jer ngan kunci rumah dengan kereta. Jenuh ajar masuk dlm drawer lepas guna...eh tak jugak letak merata geram betul tau!!!

    Pas tu kalau tak jumpa nak bebel bebel kat mak....nyampah!
    Betul AN kalau kita rasa kekecohan itu adalah satu irama yg best mak jadilah ia satu keseronokan begitulah sebaliknya.....eh? nape mcm tulis bahasa buku ni? emmmm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...baku ke? Entahla. Otak tak berapa ok sb tak cukup tdo 3 malam kot. Nazif demam malam.

      Delete
  12. Kena sediakan tempat khas utk semua benda Aisy bagi tak susah nak mencari. Kalau tak memang boleh kalut nak mencarinya. Dahlah en abe jenis tak banyak cakap kena anak pula sama-sama membuat kecoh kelakar juga - mamanya juga yg senyum-senyum sumbing:)

    ReplyDelete
  13. org kate dah jadi habit pagi2 kan aisy....bile dah jadi habit ni kite plak seronok dgr hahhaahaha....alaa lebih kurang lieya la jugak nie...tapi yg bising selalu budak2....mane stokin laaa, mane anak tudung laaa....bile lieya dah pesan mlm tu siap2 kan awal2 tak mo dengar...sudahnye pagi2 bising mencari heehehehe...bende tu ade, tapi bile dah cari kelam kabut depan mate pun tak nampak kan heheheheeheh

    ReplyDelete
  14. Serupa cam family kitorang je, awal pagi suka kalut carik sikat... pelik jugaklah sebab sikat ada tiga empat tapi satu pun tak jumpa cari... ish2... bila dah kalut memang camtu... tapi biasa nurul memang sorok satu supaya bila kalut2, amik yang satu tu... :)
    Btw, terima kasih sebab join meneka semalam dan AN jawab betul... Nanti email butiran kat email nurul ye... :)
    naizah80@gmail.com

    ReplyDelete
  15. untunglah papa n boleh tolong uruskan.mama cool je..mmg jadi kebiasaan kot adengan kecoh2 waktu pagi..keluarga kami ni je tak selalu dpt rasa suasana pagi yang begini....selalunya jadi kecoh bila sy kerja pagi je..nk mengejutkan abahnya tu lagi susah dari kejut aiman.hehe..

    ReplyDelete
  16. Nasib baik Mama NaimNazif tak kalut sama. Seronok tengok keletah mereka ni bila kita, superwoman di rumah tak menolong. Haru-biru. Macam hal sikat tu, kalau kita beli borong sekalipun, letak kat segala celah sekalipun, belum tentu mereka jumpa kalau mencari. Itulah kena selalu menghargai superwoman aka superbibik kat rumah. Cuba kalau tanya kat kita 'Sikat kat mana?' Senang je jawab - 'Ada bawah kusyen tu, kan semalam awak guna sikat garu belakang badan masa menonton TV semalam. Hahaha...contohlah, contoh ya ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. kalau saya, saya jawab."etahla, rasanya dah 3 hari tak sikat rambut".. saja nak buat suami lagi panik..

      Delete
  17. Samalah kat rumah wa..mesti sikat hilang... :-) :-) :-) :-)

    ReplyDelete
  18. Seronok pula bc cerita kecoh pagi2. Tp kalau sy yg kat tmpat akk mau sy juga yg kecoh nanti. Hehe

    ReplyDelete
  19. mak2 ni mmg havoc kan pagi2. awal pagi dah berpeluh!

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular Posts