Info kesihatan...meh cuba praktiskan..

semenjak perut sendiri asyik sakit ni, aku rajin la mencari maklumat tentang kesihatan...ni bukan ape. cuma nak beringat supaya tak jadi, sesal kemudian tidak berguna....haha, akan pepetah tu dalam maknanya....semasa melayari internet mencari maklumat tentang kesihatan, ternampaklah satu petikan ayat macam kat bawah tu...
Seperti mana Sabda Rasulullah s. a. w, maksudnya: "Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan." (Riwayat ad-Dailami)

Ni semua petua aku amik dari sumber mak aku, kak long aku, pembacaan dan juga ceramah-ceramah yang pernah aku dengar...Meh kita sama-sama cekidout ye...

1. Mengamalkan minum segelas air kosong sebaik sahaja bangun dari tidur.
   - yang ni aku dengar daripada beberapa ceramah..Antara kebaikannya ialah mengelakkan penyakit terutamanya bagi mencegah kanser

2. mengamalkan mandi pagi, seeloknya waktu subuh
- yang ni memang dari kecik mak aku suruh, katanya Nabi Muhammad S.A.W menyarankan umatnya mandi setiap kali nak bersolat..Mak Su aku lak cakap mandi awl dapat buat kita awet muda selalu. Ikut pembacaan aku lak, air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul,kira leh buat kita maintain tak gemuk lah, elok amalkan kalau nak jaga berat badan .

3. jangan makan atau mengurangkan makan makanan segera
- ni yang kena jaga ni..kadang- kadang nak cepat, jadi sambar je mee segera@ magee, kemudian ambik lak bungkusan teh atau kopi segera..tapi tau tak benda-benda ni tak elok untuk kesihatan kita? mee segera ni amik masa 3 ari baru perut kita betul- betul hadam tau..korang tak percaya? sila lah buat pembacaan sendiri ye.. kalau minuman 3 in 1 tu, kandungan gula semata-mata...wei, takut kena kencing manis dan sakit buah pinggang nati...

4. daripada sumber internet aku dapat tahu yang dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
- Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala  dalam ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yng terhasil yang boleh merosakkan usus kita

5. minum air secukupnya setiap hari
- minum 7 gelas air dapat menghilangkan toksin dalam badan..yang ni petua bercanggah dengan amalan Kak Long aku. Kak Long aku minum air ni kurang, dia kata tak nak badan kembang..dia memang badan cantik pun..

6. makanan dalam kuantiti yang sedikit
- makan kerap tapi sedikit tak pe, yang tak boleh makan banyak sekali gus...kesian perut bekerja nak hadamkan makanan tu....kunyah betul-betul sebelum telan tau..

7. makan sayur dan serat yang cukup..
- ia mengandungi banyak bahan yang boleh melancarkan proses pencernaan kita.
sama-sama lah kita amalkan ye.. tukar sekarang semasa kita masih lagi sihat..

Comments

  1. yang paling menarik no.2..mak mertua saya ckp, klo kite mndi dlu sblm msk, insyaallah mknn yg kite msk lmbt basi..hehe..xtau la sejauh mne kbnrnnye..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. yeke lina? baru tahu petua lina ni....pyh jg nk try sebab pg2 jrg masak nasi...slalunya srapan ape yg ada je..paling rajin pun grg nasi atau bihun grg...nati kita try ye...

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1