Friday, 8 June 2012

Membazir, apa nak buat?


Ha..nampak menarik tak? Makan dadih sejuk pada hari panas. Dadih buat sendiri tau ni...


Bab-bab makan dan masak ni, kadang-kadang saya rasa sedih.


Contoh macam hari ni, masak dadih separuh paket je pun dah dapat 10 cawan dadih. Ni belum lagi masak semua sepaket yang ada. Nak buat banyak, tapi terfikir yang ni pun belum tentu habis. Yang nak makannya pun cuma tiga orang, termasuk si kecil Naim. Naim sekarang dah pandai cakap, "tak nak kawan", kalau dia dipaksa makan. jadi, akhirnya banyak makanan yang masuk tong sampah. Membazir tul kan?


Dalam dilema tul. Nak masak, selalu makan tak habis. Walhal bukan masak dalam kuantiti banyak pun. Suami cakap beli je satu cup kalau nak makan dadih atau ape- apa. Tapi saya pun ada alasan sendiri. Takkanla nak duduk saja, tak buat apa-apa. Ada masa lapang sementara cuti sekolah ni, masak la. Lagipun bukan amik masa lama nak siapkan. Lagipun seronok memasak. Dah la mengandung, tak ke orang cakap kalau ibu malas masa mengandung, anak pun jadi malas.

3 comments:

  1. alalala.. kesian akak.. jadi serba salah rasanya kan... apa leh buat.. buat yang terbaik lah kan... yang penting berpada2 kali ini agar x membazir

    ReplyDelete
  2. Salam akak pekaba?baby sihat..hope sihat ye..sy suka jugak makan dadih nie..selau buat beli yang serbuk segera je tuh..memang banyak sekali buat..tapi puas kan buat sendiri..huhu..kalo nak makan tak ramai memang simpan dalam peti jela..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ai, akak sihat je. Tf pn arapnya sihat je. Akak pn bt guna serbuk segera tu. Tapi mmg berkurunla dadih tu dlm peti sejuk.

      Delete

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...