keburukan minum ais

Sekarang ni musim panas. Memang panas, tak kira siang atau malam. Kadang-kadang selepas mandi beberapa minit pun badan boleh terasa panas dan berpeluh-peluh lagi. Jadi pilihan air yang menjadi kegemaran tentulah air yang berais. Masa mengandung kali pertama dulu kemain jaga, dah mengandung lebih lima bulan tak minum ais lagi. Kononnya banyak minum ais masa mengandung akan beri kesan tak baik. Antaranya, anak mudah dijangkiti demam kuning, anak lebih besar, ibu mudah sakit badan. Entah betul ke mitos je semua tu...
tengah rasa panas, ais kosong pun cukup menarik


makan abc lagii la sedap!


Jom kita tengok keburukan minum ais secara umum :

  •  Air sejuk berais akan membekukan bahan berminyak yang baru saja anda ambil semasa makan.Ianya akan melemahkan penghadaman.
  • Apabila minyak ini bertindakbalas dengan asid,ianya menghentikan dan menyebabkan penyerapan minyak oleh usus berlaku lebih ceapt berbanding dengan makanan pejal yg lain.
  • Ianya akan memenuhi usus kita dan lambat laun boleh menyebabkan kegemukan dan punca kepada kanser.

  • Comments

    1. patut la saya makin gemuk..sbb saya suka minum ais pagi2

      ReplyDelete
    2. salam...dah lama ndak singgah ke sini...Kancil ndak dapat akses balik...entah tahu mengapa..kena cari di bloglist kancil baru dapat akses...

      apapun memang bahaya

      ReplyDelete
      Replies
      1. Thanks cikgu..nati dtg la jenguk lg ye

        Delete
    3. tol la akak..sekarang memang asik nak minum ais je..huhu..sakit tekak dah dibuatnye..agak panas

      ReplyDelete
    4. Betul tu...ais akan membuat kn kita cpt gemok...org kata gemok air...

      ReplyDelete

    Post a Comment

    KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



    Popular Posts