Perkara yang tak terjangka semasa Aidilfitri

Assalamualaikum semua.
Apa cerita korang beraya?  Dah selesai hari raya pertama tahun ni,  kan?  Semoga semuanya ceria dan bahagia ya..  Bukan selalu kita dapat berkumpul beramai-ramai macam ni..

Tapi meh nak cerita ni,  dalam kemeriahan beraya  ada beberapa kejadian hari pertama beraya yang tak terjangka dah berlaku.

1. Anak menangis nak main permainan anak orang lain semasa pergi beraya.
Bila hal ni berlaku,  jenuh.  Susah nak handle.  Ingat pergi beraya kat rumah saudara mara,  kita dapat bersembang mesra dengan saudara mara yang jarang jumpa ni lama-lama,  tapi boleh pulak geng-geng bawah tiga tahun ni berebut mainan,  tak nak berkongsi walaupun dah dipujuk. Akhirnya malas melayan nangis tu,  balik awallah penyelesaiannya.

2. Masalah kencing
Bila banyak kunjung mengunjungi,  anak mula makan banyak,  minum banyak..  So,  semalam diorang makan banyak dan minum banyak.  Itu belum kesnya. Kes utamanya ialah bila dah asyik minum,  seluar jadi mangsa,  tak sempat ke tandas..  Basah seluar jadinya.  Hadoi..  9 tahun dah tu, bukan si adik 3 tahun punya kerja! Apa lagi,  mama pun mulalah hangin saru badan rasanya.


Apapun kemeriahan tetap terasa.  Syukur mak ayah masih sihat,  walaupun dikatakan sihat cara orang tua.  Dapat lagi kami balik kampung nak beraya bersama ibu ayah dan semestinya hari raya ialah hari yang menggembirakan buat anak-anak dan semua yang ada.  Bukan selalu semua dapat berkumpul di satu kawasan macam ni,  walaupun tak semua lagi yang ada.

Semoga dipanjangkan usia,  tahun depan kita dapat beraya bersama lagi. 

Comments

  1. Mana pic baju raya Aisy yg blink2 tu?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. Alamak, tak blink2=). Sebab tak blink2 tu yg tak masuk dlm blog..

      Delete
  2. mcm2 ragam kan.... tp itulah juga kenangan utk di kenang.. slam kenal dr saya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah.. Nati dh besar blh usik2 diorang pasal hal ni pulak

      Delete
  3. itulah kenangan.. bila anak dah besar nak beraya rumah saudara marapun mintak muka kesian tak nak ikut.. tapi memang tak bolehlerkan... kita masa hari rayalah nak kunjung mengunjung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn kata dh besar, naim yg baru 9 tahun pun dh ada kata xnk ikut pegi beraya. Ramai org kena salam katanya.. Hadoi.

      Delete
  4. macam2 kisah anak2 dihari raya ni kan, samalah macam anak2 akak tu semuanya ikut mood masing2, kadang mak yang jadi tensen.

    ReplyDelete
  5. Anak2 camtu la kan.. Belum cerita nk bawak balik toys anak tuan rumah.Tumpahkan air melalak bergaduh adik beradik.klu tak.. Tak meriah raya hahaha.

    Aryan dah menginjak 3 tahun ni dah takda adengan sgt.. Tahun depan harap2 lebih rikeks ibu beraya bila anak2 dh besar kan

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

JPN KP-12 korang tahu?

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1