Jom kita ke Seoul!!

Hai korang.. dah 12 Ramadhan ya hari ni,, cepat pulak rasanya masa berlalu. Dengan menempuh musim peperiksaan sekarang ni, saya rasa bulan Ramadhan kali ni sibuk sangat. Betapa masa mencemburui kita, kan? Allah dah kata bulan Ramadhan ni penuh berkah, kita pulak disibukkan dengan hal keduniaan yang buat kita leka. Tapi itulah, bila sibuk melanda, mulalah merasa nak bercuti aje.


Hihi, ada hati nak bercuti pulak ya? Apa taknya, rasanya kalau dapat bercuti di bulan puasa ni lagi seronok, kan? Lagi-lagi kalau dapat bercuti guna buku merah, pasti lebih seronok kan. Sibuk sangat 2019 ni, kami satu family tak ada bercuti ke mana-mana pun lagi. Suami sibuk, isteri pun sibuk walaupun pada musim cuti sekolah. Kan dah cakap, cikgu zaman sekarang taklah semestinya free pada musim cuti sekolah.  Moga adalah masanya nanti kelapangan untuk bawa anak-anak bercuti. InsyaAllah, doakan banyak-banyak. Lagi seronok kalau dapat pergi bercuti dengan family besar, macam yang kami buat masa tahun 2013, beramai-ramai ke Korea. Gigih tau, saya cari gambar lama masa kami ke Korea 15 ahli rombongan family Tapah. 






Jumpa gambar lama, masa kami sampai di airport Incheon. Teruja sangat masa ni.  Eh, suami siapa tu? Nampak slimlah masa ni

Kalau korang tidak merasakan gelombang K-pop lagi,  korang haruslah mempertimbangkan ibu negara Korea Selatan iaitu Seoul, untuk destinasi percutian  yang seterusnya! Tidak dapat dinafikan lagi bahawa hari ini, semakin ramai orang tertarik kepada tarikan gelombang Korea, sama ada makanan, budaya, muzik pop atau latar belakang sejarah mereka. Sekiranya  menghidupkan radio, korang akan kerap mendengar lagu semasa K-pop kan! Si Naim Nazif pun suka lagu Blackpink. Ha, caya tak? Bukan itu sahaja, malah, gelombang idola dan seniman Korea yang datang ke Malaysia setiap tahun terus meningkat! Jadi, jika korang adalah salah seorang fanatik Korea, dan anda sangat inginkan untuk melawat Seoul sama ada untuk mengalami K-Wave secara langsung atau budaya itu sendiri, ini adalah peluang seumur hidup ya! Jangan tak tahu, setiap tahun, ribuan rakyat Malaysia yang berkunjung ke sana. Jadi apa lagi, book cheap flights to Seoul online hari ini juga!

Peta Seoul menjadi kawan kami semasa berada di Seoul. Tak pakai tour guide pun.

Seoul adalah sebuah bandar yang tidak akan membosankan kita. Jika korang ada merancang untuk pergi bersama ibu bapa tapi mereka bukanlah fanatik K-pop, tetap je kita boleh bawa mereka ke sana untuk menikmati sejarah lama di bandar dan nikmati makanan Korea tempatan yang selalu anda lihat di TV! Adalah disyorkan agar korang  menerokai Seoul dengan berjalan kaki dan menggunakan pengangkutan awam yang sangat mudah, terutamanya kereta bawah tanah dan bas awam. Jaringan pengangkutan ini akan membawa korang  ke seluruh penjuru kota dan memberikan  pengalaman pertama mengenai bagaimana kehidupan di metropolitan yang sebenar! Tambahan pula, pengangkutan awam mereka benar-benar murah dan tidak akan membebankan bajet korang. Walaupun Seoul merupakan bandar yang majoritinya bukan Islam, makanan halal masih agak mudah dijumpai, terutamanya jika korang tinggal di Itaewon. Di sana, korang dapat mencari pelbagai jenis makanan halal yang terdiri daripada makanan Turki, makanan Arab hingga makanan Malaysia! Nasi ayam? Memang ada!



Rasa macam dalam cerita epik Korea kalau ke istana ni. Teringat pula masa adik ipar saya asyik mengambil gambar di istana ni sampai kami marah dia sebab terpaksa menunggu lebih dua jam.      


Selain tu, kita juga boleh melawat mercu tanda dan tapak bersejarah mereka seperti Istana Gyeongbukgong di mana ia telah terselamat selama beberapa dinasti yang memerintah dari penubuhan dinasti Goryeo kepada monarki yang paling berjaya di zaman Joseon. Mengunjungi istana tidak hanya akan memberikan korang wawasan mengenai Seoul seperti beribu tahun yang lalu, tetapi beberapa tarikan di istana juga akan memberikan pengalaman pertama menjalani kehidupan istana! Sudah tentu kena bayaran tambahan, korang kemudian dapat memakai Hanbok tradisional Korea yang dipakai oleh aristokrat dan royalti dan bahkan dapat mengalami upacara diraja yang sebenarnya! Pasti korang tidak boleh melepaskan peluang ini terutama pada musim bunga! Pada masa ini, istana akan dipenuhi dengan bunga ceri yang indah, sesuai untuk gambar terang korang!



Lawa sangatkan.. Beramai-ramai kami tunggu semata-mata nak tengok pertunjukan lampu ni.

Ingin menikmati rasa yang lebih moden di Seoul? Nikmatilah kehidupan malam mereka! Hongdae, Gangnam, Itaewon, Dongdaemun adalah semua daerah terkenal dan tempat-tempat tumpuan pelancong untuk menikmati hiburan malam yang menarik di Seoul. Kawasan-kawasan ini menawarkan banyak rangkaian kedai-kedai membeli-belah terutama memberi tumpuan kepada penjagaan kulit, fesyen dan tentu saja, gelombang K-Pop itu sendiri!  Berita baik untuk korang, teruskan ke mesin carian anda dan tengoklah Cathay Pacific online booking sebelum terlambat! Lebih menarik ialah waktu ini merupakan musim bunga di Seoul! Hebat, kan? Semua tambang asas bermula dari RM 670 untuk penerbangan satu arah dan yang sudah begitu murah! Apa yang perlu korang lakukan ialah pergi ke laman web dan masukkan butiran penerbangan  termasuk tarikh perjalanan yang korang inginkan. Laman web ini akan menyenaraikan beberapa pilihan penerbangan ke Seoul di mana korang akan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon Seoul (ICN). Korang boleh memilih waktu berlepas mengikut kemudahan dan perjalanan perjalanan. Penerbangan akan mengambil masa kira-kira 6 jam untuk tiba di sana. Apa yang lebih berfaedah mengenai Cathay Pacific ialah mereka memberikan kita 30 kg bagasi percuma! Merancang untuk pergi membeli-belah di Seoul? Okay!

Jadi tunggu apa lagi, booking tiket sekarang!






Comments

  1. Moga dipermudahkan.

    Yes 2013 tu Aisy ada bagi saya ole2 dari Korea berupa stokin dan lain2, Aisy buat GIVE AWAY masa tu.. Thanks Aisy.
    Saya blom pernah bagi Aisy & teman2 blogger apa2 pun.. teruknya kan?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh. Sam ingat lagi ya. Haha.. Trend blogger masa tu buat giveaway kan.. Xde apalah Sam. No worries..

      Delete
  2. bila nak pergi lagi tu?? akak pun dapat juga ole2 dari aisy waktu tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. ingat lagi ya.. hadiah kecik je tu.. tak mampu kalau nak beli yang mahal-mahal

      Delete
  3. bilalah ada rezeki nk ke sana ni.... teringin

    ReplyDelete
  4. Wah dah sampai souel rupanya.. Kita ni entah bila la rezeki nk kesana. Hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Moga membantu orang yang ada masalah cap jari

Beli dengan foodpanda tapi makanan tak sampai?

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?