Ubi purple

Pernah makan ubi warna ungu ni? Apa ya namanya? 
Mak saya bagi masa nak balik ke sini. Maka, saya yang kurang mahir ni buat-buat bijak, potong ubi ni kecil-kecil. Lepas tu rebus sehingga lembut. Kemudian lagi saya masukkan santan dan gula.. 
Hasilnya, tak berapa sedap di tekak saya. Ke memang rasa ubi ni macam ni?

Ubi yang sama ni boleh buat kerepek kan? Macam pernah makan kerepek berwarna purple dulu. Rasanya kali terakhir saya makan kerepek ubi ungu ni, perut saya jadi dipenuhi angin, senak betul sampai kena jumpa doktor. Rupa-rupanya masa tu saya baru mengandungkan Naim, perubahan hormon kot menyebabkan perut asyik kembung je masa tu. Lepas tu terus rasa serik nak makan kerepek ubi ni.

Comments

  1. kerepk keladi ke? warna purplw jugk.
    klau ubi purple tu, cik ane saya suka. rebus pastu cicah gula je.

    ReplyDelete
  2. Bukan keladi purple ke tu? Kalu keladi, rebus cecah dgn gula sedap dah.... kalu dok pung, wat koleh keladi...
    Hihihi, kira seri lah kita... sama2 post pasal makanan hari ni... Tak payah nok rasa rohok sgt.... kekkeke

    ReplyDelete
  3. ubi keladi ni kan... best ni buat kek keladi. buat pengat macam u buat ni pun biasa kot tp i suka buat kueh lg.

    ReplyDelete
  4. ubi keladi ni.. tak suka ubi keladi rasanya kelat-kelat.. huhu.,

    ReplyDelete
  5. Mcm keledek je Aisy.
    First time nmpk ubi kaler ni.

    ReplyDelete
  6. laa..lamanya tak mkn ubi ni..rindu arwah atuk saya..ni ubi badak biru ma saya panggil..anak2 panggil purple..hehe..sedap buat koleh ni..sedap sangat..time kecik2 dulu makan..ma buat dalam talam pastu potong 4 segi..saya rasa ma saya campur tepung gandum sikit dan letak garam dan gula..sedapnya..berbelas2 thn dh tak mkn ni..ada brp tongkol lg?hehe.p.putih ngan p.mas mmg banyak org tanam ubi badak ni kan?klu area ketereh kota bharu mmg tak jumpa..faktor tanah juga.

    ReplyDelete
  7. ooo awak jenis tak tahan angin ubi kot...same laa mcm lieya...mkn ubi sikit jek kentut bukan main.... kentut takpe lagi, risau kalo senak angin tu...tak jalan kerja dibuatnyer....

    lieya penah mkn buat pengat gak...sedap tapi manis2 gilee kene buat heheheeh...tapi kerepek ubi ungu ni lagi sedapkan aisy...lieya suke gak versi kerepek.... die ade rase kelat2 yg pelik ..tu buat lain tu kan aisy....

    ReplyDelete
  8. kerepek purple pernah makan,tp taktau la kerepek ubi purple ni ke,kerepak keladi..hehehe tapi ubi purple ni memang akak tak pernah makan

    ReplyDelete
  9. yg ni selalunya ore wat koleh keladi AN..kuih talam keladi pun sodapp!

    ReplyDelete
  10. Eh... adik kakak ni buat kakak tertanya. Ini ubi keladi ke ubi keledek? Kalau keledek buat cekmek molek pun sedap. Ala... rebus cecah kelapa+gula pun sedap hihi... Kalau ubi keladi rebus buang air makan cecah gula pun sedap, buat pengat campur sagu biji pun sedap. Ala.. kalau dekat bagi aje kat kakak ni:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. memang dah.. kalau dekat dengan Kzakie ni, memang saya bagi je.. ada seketul besar lagi tu..

      Delete
  11. Mcm ubi keladi je nie,buat talam keladi sedap....klu ubi keledek,rebus mkn cicah ngan gula pun dah sedap.

    ReplyDelete
  12. Keladi ke? Keledek ungu, sy tau. Yg org dok bt kerepek tu. Tp sy kurang gemar. Huhuhu! Tp klu bt masak mcm ni, sy rs kalau rebus then cicah kelapa, maybe ok kot?

    ReplyDelete
  13. saya tak reti bab2 ubi ni.. tapi kalau kerepek yg warna purple yg akak mksdkan tu, pernahlah makan...

    ReplyDelete
  14. ada yang buat kuih keria ni AN..keria ungu jadinya

    ReplyDelete
  15. saya tak tahulah hak ni keladi ke keledek
    tapi tengok rupa macam keledek
    kalau yang keladi punya, lain sikit, kecil molek, manis rasa dia
    tapi saya suka makan, sedap pada tekak saya

    ReplyDelete
  16. rasanya ini keledek. selain buat pengat, buat kueh keria pun sedap :)

    ReplyDelete
  17. Ni ubi ke, keledek ke or keladi? Macam keledek je ni.... Saya pun baru je makan keledek. Siap dok fikir nak potong style sendiri, dah potong dadu besar-besar lepas tu nak goreng. Ikut suka hati dia je nak buat macamana. Alah, sendiri pun yang nak makan!

    ReplyDelete
  18. Asalam..nak cari ruang follower..tapi lambat keluar..line tak power

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaha.. mmg xda.. saya sengaja tiadakan.. kena follow by url kalau nk juga

      Delete
  19. lya x makan ubi ni.. mmg kureng sikit

    ReplyDelete
  20. Ye betul....mmg ada kerepek Keladi warna purple...OKje panggil keladi AN.... Kalau ubi okje panggil yg hak putih tu ubi kayu... Jarang beli sebenarnya, nak dapat jauh sekali haha

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1