"Kalau malas sangat, jangan jadi orang' istilah kasar ke?

Ikutkan saya berkejar masa ni, hari ada kokurikulum ni memang agak memenatkan. Saja nak tuliskan sesuatu semasa ada ilham ni.

Saya selalu juga guna istilah kalau malas sangat tak payah jadi orang. Kebanyakannya guna sebagai motivasi diri sendiri. Tak nak biar perasaan malas berterusan, jadi bila muhasabah diri dan ingatkan maksud ayat tu, selalunya paksa diri untuk ubah perasaan malas tu. Alhamdulillah berjaya.

Kisahnya, budak-budak sekarang bukan boleh ditegur. Menanda buku latihan dahla memerlukan kerajinan(bagi saya yang malas ni). Bila buka buku tu, adeh, dalam 30, yang tulis elok baru 10 orang, yang lain, mengecewakan. Nak salahkan  diorang ni kelas belakang pun tak boleh juga. Tak semestinya di kelas hujung hasil kerja tak elok, kan?

Jawapannya satu je, pemalas diorang ni. Buat saya terfikir, mak ayah tak pantau ke apa anak-anak buat ataukah diorang yang memang tak nak buat. Agaknya dianggap datang sekolah sebagai beban. Saya juga syak mak ayah terlalu sibuk bekerja sampai tak ada masa nak tengok anak. Atau mungkin juga tak pernah disuruh anak lakukan apa-apa di rumah, maka memang malas jadinya diorang ni. Apa taknya, balik petang dan datang tengah hari, bibik sedia sambut beg tuan, payungkan ke kereta.. pasti di rumah, sudu sebiji pun tak pernah cuci.

Macam mana tak jadi pemalas?? Lepas tu nak salahkan sistem pendidikan pulak.

Masa tadika je ke mak ayah pantau kerja rumah anak? Ataupun biar je anak sendiri?


sekian entry makan hati.. sebenarnya contoh di atas tu hiperbola(perbandingan yang melebih-lebih je) saya tengah geram dengan pemalas ni.. ingatkan saya ni dah pemalas, ada lagi manusia lain yang berganda pemalasnya daripada saya.......Ya Allah mintalah bagi petunjuk kepada insan itu..

Comments

  1. kene pantau dari taska sampai la sekolah..

    ReplyDelete
  2. tak kasar pun bg akak...hehehe sbb arwah mak ayah dulu ckp mcm tu jgk bkn apa nk bg anak2 sedar, kdg akak pelik nape mak ayah selalu nak salahkan cikgu2 kalu anak buat hal, akak ngan en.azmi nak didik anak2 mcm kami kena dididk dulu, klu mengadu kena marah dgn cikgu,bkn pegi marah cikgu tp marah anak sendiri...
    biar anak hormat cikgu, ini tidak bila mak ayah marah cikgu mcm mana anak nak hormatkan cikgu kan,kalu xde cikgu sapa lg yg nak diharapkan ajar anak2. maka ayah sibuk keje...

    ReplyDelete
  3. assalammualaikum cikgu...
    awat nya..?? hhaaaiiihhss sabaq no...cik azue pun ada masalah dgn teruna2 kat umah nie.. ya rabbi.. tulisan si abang tu... apa harus ku buat kasi tulisan nya cantik.. asik nak cepat ajer,... even duduk di kelas depan n di pantau oleh si en abah yg agak strict bab2 belajar nie.. namun.. ya ra rabb.. dia tetap x boleh lagi ubah cara penulisan nya.. what we should do?? bagi latih tubi tulisan pun sudah.. tak tau nak bagi apo.. bagi penampo pun sudah.. kakakak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. kus semangat tu cik azue.. kalau macam ni parentsnya tak pe..insyaAllah, anak akan dapat hidayahNya nanti.. biasalah budak2.. lebih nak main, kerja nk buat cincai je..

      Delete
  4. ada mak ayah serahkan 100% tugas mengajar dan mendidk anak pd cikgu...kalau anak gagal..cikgu yg disalahkan...tp kalau berjaya..tak pulak diucap terimakasih pada cikgu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bab ni mungkin betul.. tapi tak kisahlaa, saya dah cukup gembira tgk anak murid dpt bagus.. biarlah diorang tak berterima kasih pun

      Delete
  5. entry ni memang terbaik saya suka luahan hati cikgu...
    part yangmemantau tu...
    memang anak2 saya n my hubby memang kena pantau anak kita walo penat macamana pun kena juga buat misalnyer anak saya yang dajah dua tu..kalo mummy dedi tak tengok dia buat kerja memang haru biru gamaknyer...
    kita kena ajarkan dia...bimbing dia walo kat sekolah cikgu dah ajar kita ni kena juga bagi perhatian dan bimbingan juga pada dierang ni supaya anak2 kita semangat untuk belajar dan faham kenapa perlu belajar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seorang lagi parents contoh ni.. bagus tau gini.. takla anak2 jafi malas dan leka..

      Delete
  6. kena banyak2 bersabar dlm bab2 mendidik anak2 ni !

    ReplyDelete
  7. Mmg geram kan, bila kita dtg sifat malas tu , harap kite tak tergolong dlm
    Kategori malas tgk keje sekolah anak n ape saja malas yang tak patut hihi

    ReplyDelete
  8. malas mmg sedia ada dalam diri manuasi..nak diaktifkan atau dinegetifkan atau nak ditonjolkan atau nak di padamkan adalah hak masing masing...tapi mmg malas dan pemalas di benci dek semua org... kita mak bapa mmg tugas wajib bg contoh yg baik dan sll kn rajin buang sifat malas nak pantau anak anak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju ni..orang di persekitaran kena tunjukkan cth yg baik..

      Delete
  9. Mmg kbykkan mereka (ibubapa) tk pantau pun serah bulat2 pd cikgu..time result keluar marah anak..gini le org melayu, tapi tk semua la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. sifat manusia ni pelbagai kan? Saya harap saya akan ada masa nak pantau anak2 saya. Kot sekarang beringat bila tiba masanya asyik mengejar yg lain je nanti..

      Delete
  10. Sabar Aisy.. sabar.. hehehe... manusia pemalas ni ada di mana².. penyakit yg amat payah penawarnya tu.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. sabar lagi ni Kina, tapi terfikir juga bukanke SIKAP MALAS NI KALAU DIBIARKAN AKAN BERLARUTAN SAMPAI KE TUA? bakal menyusahkan orang lain tu..

      Delete
  11. Hehehe...dugaan seorang guru ya! Tak semua anak murid yang rajinkan. Nak kata malas tu, entahlah...mungkin memang malas belajar kot. Tapi cikgu sekarang kena jaga tangan dan mulut elok-elok, silap naik tangan, silap cakap, memang datang berduyun-duyunlah satu keluarga nak menyerang :)

    Saya ni lagi tak tahu nak kata apa. Tulisan anak tak cantik, saya padam satu buku sampai anak nangis2 penat nak kena buat balik. Anak buat kerja rumah memang saya pantau. Anak buat silap pun saya betulkan siap-siap sebelum cikgu pangkah! Adeh, betul ke caranya tu? Terover-overlah pulak maknya kan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah, ni macam ibu kepada murid yg cakap 'i love u ' kat saya tu. Mama dia tu mmg akan ajar dan check keje sekolah anak setiap malam... buku latihan dia saya boleh tanda sambil pejam mata, sebab tak ada salah selalunya..

      tapi kagum lagi dengan MD, yang berkerjaya tapi sempat lagi pantau keje anak sampai macam tu. Take times kan.. asalkan Abang faham kenapa Mummy buat macam tu ok le. Jangan buat anak stress pula. Perfectionist sometimes effect children's behavior. Ada yg sanggup meniru sebab nak markah bagus for their parents..but saya rasa Abang anak yang bagus, takla macam tu. Just contoh je ya..

      Delete
  12. Salah satu sebab kenapa saya ubah cita-cita lepas bergelar guru sementara lepas matriks gantikan cikgu buat haji 40 hari jer… Lepas ada pengalaman mengajar budak2 kelas corot, saya sgt kagum dengan cikgu2 yg setiap hari melayan karenah mereka… Boleh faham perasaan AN tu… kadang2 kita penat2 buat preparation, mereka langsung tak nak belajar….

    Boleh pinjam ayat motivasi AN ni… bila musim sejuk ni, penyakit M selalu sgt menyerang.. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah..serik ya.. nak jadi sebab tu, bukan la dunia kami ni mengerikan.. saya pun kalau hari stress memang rasa dunia perguruan ni menyusahkan..tapi bila happy rasa berbaloi dan bersemangat..

      Delete
  13. klau cikgu ni malas tak tau la saya..

    wahh..dah pandai abg naim:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memangla malas kalau nak banding dgn kawan sebelah yg tip top tu.. dia n kak angkat sama2 bagus keje...

      Delete
  14. Replies
    1. Haha.. bengkek beb.. pemalas sangat manusia tu..suka cari alasan tak nak buat je..

      Delete
  15. bab kelas corot tu pada sy persekitaran tu buat budak2 jadi pemalas..mana taknya klu kita betul2 nk belajar tp dikelilingi org yg nak main2 belajar tu yg kadang2 efek ke anak kita..klu dah selalu sgt diasak dengan unsur negatif,sedikit sebanyak terkenan dekat ank kita juga..

    apa pun yg paling penting mak kena pantau homework anak2.tak kisah la dr tadika,sek rendah n menengah sekalipun..bukan apa kesian dekat cikgu..nak hadap students bukan sorg dua..kita ni nk tengokkan nak yg sorg dua takkan la takde masa..klu keja 24jam tu lain cerita..

    mungkin la parents jarang pantau homework anak dengan alasan anak dah sekolah menengah,dh besar kan..pandai la nak jadi orang.huhu

    ReplyDelete
  16. Lambat sampai ni sebab jauh hehe....
    Nak period kot awak ni AN...Biasalah OKje pun kalau dah timenya sampai mmg memanjang je stress hehe...Fahamnya jadi cikgu dahlah penat kerja rumah, nak pulak menanda buku bebudak, bebudak pulak masyaallah tulisan bukan main lagi...mau tak tension.....
    OKje rasa tak delah kasar bahasa tu...OK jer...mungkin sebab Okje ni dah sejak azali mmg kasar orangnya kot...hehe
    Apa pun betul tu AN...budak budak sekarang mmg sangat manja kurang berdikari, mak ayah pulak kalau yg bekerja tu mmg tak sempat nak pantau anak...macam OKje dulu dulu....la ni pun ....masyallah....huhu

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1