Baru nak insaf

Adoi..insaf akak... dah tak lama nak tiba Ramadan tapi puasa ganti tak buat pun walau sehari...maka hari ni saya mengambil langkah untuk mulakan puasa ganti yang jumlahnya agak-agak lupa. Kejap macam 7 hari, bila pikir lagi macam 8 hari eh ke 6 hari je? Jadi, untuk selamat dan tak tanggung akibatnya di Padang Mahsyar kelak, 10 hari puasa ganti bakal dibuat. Orang cakap elok dilebihkan jumlah harinya, kan?

Bagus juga, sekali dengan hari Isnin ni.. semoga lebih keberkatannya. Insya Allah kalau sesuai saya harap habiskan dalam sebulan lebih ni, nak ambil Isnin dan Khamis saja. 

Bangun pukul 5 pagi untuk sahur kali pertama ni. Lain kali entah saya akan bangun ke tidak. Menu mudah saya sediakan. Nasi lebih semalam dihangatkan, telur goreng letak sos cili dan kicap, timun sebagai sayurnya, buah limau dan air milo suam. Lepas tu, minum lagi secawan air kosong, untuk hilangkan dahaga sepanjang hari nanti. 


Korang mesti dah habis ganti puasa kan? kalau ada yang belum lagi, jomlah kita mula...

Comments

  1. yup..baru nak insaf :) benonya akak pon belum ganti puasa,thanks AN kerana mengingati :)
    akak ponteng puasa 5 hari..insyaallah dah boleh start menganti ni hehe.. :D
    selamat berpuasa..

    ReplyDelete
  2. selamat berpuasa yek...kemain sedap menu sahur dia....ader telo mata tu yangbest tu....saya belum habis lagi ganti...huhu..

    ReplyDelete
  3. bagus tu, ganti awal2 senang sikitkan,dah dekat ramadhan nanti xde la kalut nak ganti puasa..

    akak tahun ni tak perlu ganti puasa sbb puasa penuh tahun lepas hehehe..tp ada juga la hajatnya nak buat yg sunat2 utk tahun ni,harap2 berjaya la, azam tahun ni

    ReplyDelete
  4. wah...dah fikir puasa...apapun semoga dapat bayar hutang puasa

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah..akak terus ganti sebaik ja habis raya...setiap th digantikan secepat mungkin...jika dibiarkan..makin lam amakin malas jadinya...

    ReplyDelete
  6. ALHAMDULILLAH....selamat berpuase sunat dan puase ganti aisy...lieya dah ganti 5 hari...lagi 2 hari jek nie...hehehehe ...in sha Allah masuk bulan rejab kang mule laa aktif puase balik lieya nie hehehehee....

    seronok tgk org sahur meriah camnie...lieya ni bercinta betul nak sahur...minum air pun dah cukup baik dah selalunye....

    dah plan ke nak buke ape tu ..... moga mendapat keberkatan berpuase sunat dan ganti yeak aisy.....

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah kdg2 pelik jugak tgk org rileks je tak
    Ganti sdgkan bln 1 dah nak abis , Ramadan bulan 6, saya walaupun dah puasa penuh alhamdulillah nak kejar pahala puasa sunat pulak , saya amik Isnin Khamis Insyaallah , tq itu lah rumah dah nk siap nnt nak samak lagi , pastu nak buat mcm yg disarankan oleh ustat Haron din tu

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum..

    huhu akak belom mula... tgg bulan depan.. tgh tgg bendera merah nie..

    ReplyDelete
  9. mmmm alhamdulillah.. cik azue pun ingat nak puasa juga mula hari ini.. tapi memandang kan dah kesiangan bangun n ada gastrik.. maka nya.. esok ajer lah kita menyambung perjuangan...hhaaaiissshhh.. susah nya nak mula.. tapi kalau dah mula.. hari2 posa pun tak pa... kikikiki...

    ReplyDelete
  10. akak ada lagi 4 hari lagini.. tuler selalu lepas raya habiskan tapi ni lepas raya sakit gigi memanjang.. tunda.. tuler pasalkan..
    akakpun nak mulakan balikler.. kot idak payah.. bulan jun dah nak posekan..

    ReplyDelete
  11. Aduh, AN! Saya pun belum berganti lagi. Ada 7 hari nak kena ganti. Nanti nak buat Isnin, Khamis juga sebab Hubbydearie selalu puasa Isnin dan Khamis juga. Senang sikit bila berbuka berdua :)

    ReplyDelete
  12. Tulah AN... nak puasa gak ni....tp tak tau bila. Sekarang ni malas betullah nak puasa....semua pun malas ...terukkan!
    Sedap dah tu lauk kicap buh sos ngan kicap...nak tambah sedap goreng ikan bilis campur bawang!.....sure selera pagi pagi tu hehe

    ReplyDelete
  13. selamat berpuasa..nampak semangat je tadi

    ReplyDelete
  14. Alemak, Saya pun nak kena gigih mengganti ni, kang nnt beranak dalam pantang pulak lagi double double jadinya.

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah, saya dah habis ganti..
    Selamat menggantikan puasa AN :)

    ReplyDelete
  16. bagus sebenarnya klu ganti awal masa syawal lagi pastu terus sambung puasa 6..sy Alhamdulillah taun lepas puasa penuh..masa tu bf kan,period belum dtg..

    selamat menggantikan puasa AN..semoga selamat habis puasanya tu..rajin2 la bangun sahur..:)

    ReplyDelete
  17. Alamak..sy pun belum ganti huhu

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Cara daftar kad Touch N Go

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1