Rendang dan budu

Dah sarapan semua? Korang makan apa?
Pagi ni saya makan nasi putih dengan rendang. Pagi-pagi dah makan nasi, tak kisahla sebab masak sendiri ya.  Kalau beli, pastinya tak pula makan nasi putih pagi-pagi macam ni.

Kesnya kerana rendang ayam semalam yang sedap sangat di tekak saya. Masa ke pasar tani semalam, Papa N beli ayam kampung. Saya pula masa tu, ingatkan ayam ni keras, terus saya teringat nak buat rendang. Dah masak tu baru terfikir, ayam yang keras tu ayam pencen kan? Patutla cepat je lembut ayam ni bila masak.

Kebetulan menjadi masakan rendang ni, itu yang tulis di blog, lepas ni entah bila lagi sedapnya kalau saya buat lagi rendang. Itu yang pagi ni, saya masak nasi, tengah panas-panas tu, masuk ke dalam pinggan, letak rendang, masuk sambal belacan dan budu sekali tuang ke dalam pinggan makan tu. Lepas tu gaul dan makan. Nikmatnya....

Semestinya masa suami tak ada je saya berani buat macam ni. Kalau ada Papa N, segan juga nak makan budu macam gitu. Kena masuk ke dalam mangkuk kecil dan cicah sikit-sikit. Kontrol ayu gitu. Haha..

Comments

  1. hai sedapnya makan nasi dengan rendang pagi2,kecur2 air liur akak dibuatnya,nasib baik xde gambar ye..sabar2..akak tengah berpuasa ni hehehe

    ReplyDelete
  2. ayam kmpung masak apa pun enak....lagi2 lah rendang...kn
    ada gambar pasti terliur tgokknya..mcm manalh gaulan nasi dlm pinggan tukan...ada budu ada rendang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. itu pasal tak nak letak gambar, takut orang terliur nanti. Haha.. padahal saya makan cepat, tak sempat nak ambil gambar tadi..

      Delete
  3. Jarang sangat beli ayam kampung AN....mcm sikit jer jadiknya...hihi Nanti nak kena beli 2 ekor pulak kang. OKje sedang membayangkan awak makan ni AN....sambil gaul budu ...pergh....mmg terasa kesedapnnya tu...j

    ReplyDelete
  4. Ayam kampung kalau masak rendang memang sedap. Sama juga yam pencen sebab ayam ni tak hancur kan. Kena pula dgn nasi panas itu yg tak boleh nak tunggu tengahari ye Aisy. Makan ajelah pepagi mesti kenyang sampai tengahari..

    Kakak ayam kampung selalu ambil dari rumah bapak kakak aje Aisy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. saya sebenarnya kalau kat kampung biasa makan nasi putih pagi2..nasi berlauk. Jadi kalau ada lauk sedap saya tak kisah makan nasi pagi2 pun..

      Syoknya kak zakie, dapat makan ayam yg dibela bapak sendiri..

      Delete
  5. betul AN..rendang ayam kampung memang sedap

    ReplyDelete
  6. ala..nak gambar..boleh telan2 air liur..ekekek

    ReplyDelete
  7. sedap ayam kampung ni,nak nak buat rendang mmg sedap sngat :)

    ReplyDelete
  8. hahahaha main curah jer budunya yer.. saya ni beli bdu sebotol lama dulu tak habis2 lagi, asal makan jer gatal2 tekak. tak tahu la kenapa. tetiba pulak terasa macam nak merendang bila baca huraian u ni, belum letak gambar dah buat terliur dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. saya pun penah satu masa mmg takleh makan budu..sekarang ni ok je, jadi makan jelah..
      Haha.. itu pasal tak nak letak gamba.. kan ada mak buyong ke tak buyong yang terliur...

      Delete
  9. kalu ada rendang kena ada budu ya AN?KENA TRY NI..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. saya sebenarnya kalau makan tak banyak lauk memang saya suka tambah budu...sebagai pelengkap..memang rasa kenyang kalau ada budu walaupun satu lauk je

      Delete
  10. Masih control ayu lagi ye? Oh, yalah baru 5 tahun kan... Nanti-nanti dah takdalah kontrol ayu tu, AN. Tapi yalah, kalau asyik kena 'hentam' bila makan, tak mahunya makan bersungguh depan pasangankan. Itu yang saya rasalah....

    Tak pernah makan budu tapi kalau setakat rendang sedap, tak kiralah pagi petang ataupun tengah malam, gaul je pastu makan sambil tengok TV. Lagi hodoh rupanya saya nih! Hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. bukan apa, kalau bab makan budu ni, Papa N pandang saya pelik kalau saya makan budunya tuang gitu je dalam pinggan. Itu yang malas makan macam tu depan dia..

      Haha... itulah pasal, kalau yang sedap memang tak ada pantang dah ya?

      Delete
  11. nape tak ada gambar, boleh juga telan ayer liur...hehe
    saya kalau kat rumah tempoyak dengan petai
    en suami tak makan, tapi saya hantu! hehe

    emm...lama dah tak makan budu, kalau nak dekat rumah mak aje =)
    oh saya masih failed masak rendang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini pun kebetulan saya campak2 menjadi sedap.. nak tulis resepi pasti dah tak tahu sukatan saya buat masa hari tu..

      Delete
  12. last weekend ke kelantan, makan budu kat nasi ulam cikgu.
    cicah dgn petola rebus, timun ~ sedap!
    tgk tgk org makan gitu, kami follow :)

    ReplyDelete
  13. sedapnya rendang..dah lama teragak nak buat tp smp kesudah tak buat2..percaya tak seumur hidup sy tak pernah buat rendang?hehe

    amboi dengan suami sendiri pun malu2 kontrol ayu.sy klu bab makan jgn kata suami,masa boyfren dulu pun tak tau malu.takdanya nk kontrol2.haha

    ReplyDelete
  14. nasi panas makan dengan rendang memang sedap

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1