Uban

Semasa di rumah Kak Ja semalam, ada sesi potong rambut.. Mula mula Kak Ja potong rambut Kak Bi saya.. Melihatkan tu, saya tetiba rasa teringin nak berambut pendek juga. Teringat kembali kenangan masa kecil,kami adik beradik perempuan memang selalu potongbrambut di rumah bergilir gilir. lagipun rambut saya gugur dengan banyak sangat kebelakangan ni.. memang biasa bagi ibu yang menyusukan anak...Rimas rasanya bila asyik tengok rambut kat lantai.. bukan sikit gugurnya tu...

yang mengejutkan, bagi sayalah sebab sebelum ni tak pernah lagi kepala saya ada uban. Masa akak saya gunting rambut saya, tetiba dia cabut rambut uban dari kepala saya. Huhu, di usia 32 tahun ni saya dah ada uban? tanda tanda penuaan ni...

Masa mula tu rasa lain juga, tapi bila teringat yang mak saya pernah cakap yang uban ni tujuannya Allah nak ingatkan kita bahawa kita semakin tua.. Kalau dah tahu macam tu kenalah banyakkan buat ibadat dan jauhkan larangannya... ooooo insafnya, jangan mengada ngada sedih sebab beruban ye, sebaliknya kena tambahkan amalan ibadat..... ooo dah makin tua ni....

Comments

  1. Replies
    1. pakai shampoo bawang ye... berkesan tu

      Delete
  2. haaa..Hazati pun cakap camtu jugak kat saya..uban tu untuk mengingatkan kita pada mati..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampaknya akak kena study blog H untuk tahu siapakah HAZATI ni... mmg pandai dia ni ye...

      Delete
  3. kak intan banyak juga uban tau! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa helai? Kakak dulu banyak sangat. Tapi ada caranya. email: mimie_rosli@yahoo.com.

      Delete
  4. sama mcm suami sy. ada uban dah skit2.baru jea tegur dia smlm..hehe

    ReplyDelete
  5. mmg sedih bila tgk rambut gugur bila ada anak kecil... mmg kena potong pendek baru tak nampak byk!
    saya lately ni pun perasan dah semakin byk rambut beruban... selalu cakap kat hubby saya dah semakin tua... tapi dia tetap pujuk, tua pun tak pe, dia sayang jugak.. ekekkee, sweet pulak rasa :)

    ReplyDelete
  6. lya pon skarang ada mula ada beberapa urat uban.. xpela..kata org uban ni "nur" kan

    ReplyDelete
  7. akak pun baru minggu lps potong rambut...byk gugur kalau berambut panjang...uban tu...dah mulai tumbuh sehelai dua..

    ReplyDelete
  8. sama la kita Aisy..ada uban tumbuh kat kepala ini..huhu..

    ReplyDelete
  9. akak dah lama ada uban..hehe yg jadi mangsa tolong cabutkan en.azmi la skrg ni

    ReplyDelete
  10. Kancil dah tumbuh uban...tapi selalu minta isteri cabutkan

    ReplyDelete
  11. aduuhai! saya ni da nak masuk 35 tahun!!!
    lagi la tua... aduuuuhai...

    ReplyDelete
  12. ada juga sesat munna jumpa kat kepala ni.... tapi pedulikanlah....

    ReplyDelete
  13. Saya pun itu ari terjumpa uban selai kat rambut... bukan sedih, tapi seronok pulak tau!. Hehe..
    Kita kalau beruban, senang inai nak meresap kat rambut berbanding rambut itam.... nanti kaler jd blonde cam minah saleh gitu.. Ingat one day kalau lebih byk lg uban keluar, nak inaikan la rambut. Kalau dye tak halal sebab ia tak meresapkan air waktu mandi hadas besar.

    ReplyDelete
  14. akak xtau laa dah ada uban ke tak sbb xpernah belek,..nnt nk soh hubby tgk..hahaa...

    ReplyDelete
  15. Tapi uban tumbuh bukan kerena usia. Kakak no. 3 kakak dulu masih sekolah dah beruban tau Aisy. Tapi sekarang rambut dia masih macam itu juga taklah putih semua walau umur dah 50 tahun.

    ReplyDelete
  16. bapak akak beruban.. so kalau akak ada uban dah tau ler..
    tak kesahler kan...

    ReplyDelete
  17. aah .. tu peringatan dari allah
    biasanya akak x cabut ekek

    ps : dear , dah pernah bagi alamat kat akak ke ?
    sbb akak nak hantar hadiah top komen dis blog akak nie
    kalau belum , emailkan akak dik ..
    ieda0106@yahoo.com

    ReplyDelete
  18. Cantik apa ada uban,cikgu pun pernah jumpavseurat dua hihi

    ReplyDelete
  19. Daddy dengan Qalesya selalu usik liya "eee ibu dah ada uban, ibu dah tua" hehe baru selai 2 jer pun saje je 2 beranak ni nak menyakat.. gerammmm nk gigit jer

    ReplyDelete
  20. sy yg bru 29 tahun nih de uban jugak tp tumbuh kat tgn...hehehe

    ReplyDelete
  21. Tak pe la ada uban pun... tukan mmg proses/kitaran hidup kita.. huhuhu... apa pun kena sentiasa berusaha utk perbaiki diri menjadi lebih baik...

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1