Maksud nama baju kurung

Mungkin korang pernah tahu pasal ni.. tapi, ape salahnya baca lagi entry ni, mana tahu ada tambah pengetahuan lain kan? Saya lak, baru je tahu tadi tentang maksud nama ni. Pada hal dari kecil selalu je pakai baju kurung ni.

Uniform masa sekolah baju kurung. Hari raya pun wajib buat baju kurung. Pergi kenduri atau ziarah orang pun selalu saya pakai baju kurung. Keluar saja-saja pun ada juga pakai baju kurung. Sekarang lagi lah, setiap hari pergi kerja pun pakai baju kurung. Pakai je, tak tahu pun asal nama baju ni.

Menurut Fietri, rancangan MHI tadi, 'Baju kurung pun ada nilai adat. Kenapa dinamakan baju kurung? Sebab orang Melayu terkurung dengan adat. Apabila memakai baju kurung, zahirnya baju kurung tetapi di dalamnya ialah adat istiadatnya, budi bahasa, semuanya terikat dengan peraturan adat.

ooo..macam tu maksudnya.. sepatutnya bila pakai baju kurung, orang yang pakai tu kenalah tunjukkan kelakukan yang baik kan?  tapi sekarang ni, macam-macam leh kita tengok.

Comments

  1. mm..ilmu baru nih..tq2..psni kne sopan santun la yea t'utamanye bile bbju krung..

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular Posts