pesanan orang tua untuk mengelak daripada menjadi papa

Pernah dengar tak pesanan yang bertujuan untuk mengelakkan daripada menjadi papa ( miskin).

1. Jangan menyapu sampah keluar rumah pada waktu malam
2. Jangan membazir makanan
3. Jangan menjahit pakaian yang sedang dipakai
4. Jangan membayar hutang pada waktu malam

Ada tak amalkan? ke sekarang zaman moden, tak perlu nak ikut lagi pesanan lama?

Comments

  1. haha... tu petua org dulu2...pd pdpt sy, boleh jugak ikut, tapi kalau zaman sekarang ni, kena bijak berbelanja n rancang budget baru tak jadi papa.

    ReplyDelete
  2. haha... tu petua org dulu2...pd pdpt sy, boleh jugak ikut, tapi kalau zaman sekarang ni, kena bijak berbelanja n rancang budget baru tak jadi papa.

    ReplyDelete
  3. sapu malam2 tu sy selalu buat..huhu.kadang terpksa buat...xleh tgk kotor

    ReplyDelete
  4. @fatiema : haha, samalah kita...akak pun selalu sapu malam2...cuma tak buang kat luar lah..mana taknya, siang keje, mana ada masa nak kemas rumah..

    ReplyDelete
  5. selamat pagi dik..

    kak ayu masih lagi berpegang tegih dengan petua..

    bukan apa, part menyapu dimalam hari mmg praktikal..

    lagilah melonggokkan sampah dihujung bucu....
    amalam tu tak elok kan...

    ReplyDelete
  6. selamat pagi kak ayu...
    tulah kan, mana mana amalan yang bagus kita boleh ikut... orang dulu2 dah tahu kebaikan dia..menyapu malam ni, kalau saya terus masuk tong sampah...hehe, kira tak buang luar rumah jgk kan? boleh tak gitu?

    ReplyDelete
  7. petua tu adalah didikan saja, releven ke tak nak ikut ke tu atas pd diri seseorang...

    ReplyDelete
  8. haa tu la.. nenek saya pun cukup marah kalau menyapu awai2 pagii...

    katanya rezeki br nk mauk tp kita dh buang..

    ReplyDelete
  9. ade 1 mak ca ajar dulu..jangan pakai selipar lain pasangan...sebelah lain sebelah lain..xelok..xtau la tol ke x..ngee~

    ReplyDelete
  10. @ ca : yg pasal lain pasangan selipar ni akak tak penah dgr, sebab ape ye? info baru ni..

    ReplyDelete
  11. sy prnh bce dlm buku..tp dah lupa bku ape..cra nak elak papa, jgn mkn dlm pinggan yg xckup sft..hehe..mksudnye, pinggan yg dah serpih dkt tpi tu la..

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1