Resepi kuah laksam

Korang suka tak makan laksam? Di Kelantan, Terengganu dan saya baru tahu di Kedah juga ada laksam rupanya. Hari ni memandangkan Kak IntanFirdaus minta resepi kuah laksam ni, saya gigihkan diri taip entry ni. ( memang tak bebas lagi dari sikap malas, haha). Kena banyak amalkan doa hilangkan sikap malas dalam diri ni..

Kalau google, resepi kuah laksam ni ada pelbagai versi. Harapnya Kak Intan sukalah makan versi yang saya buat ni. Saya buat dengan tunjuk ajar famili saya. Kalau agak tak kena dengan selera akak, akak ubahsuailah sikit yang berkenaan, boleh? ubahsuai banyak pun tak apa...

Bahan bahan : ( untuk 4-5 orang makan)

5 ekor Ikan saiz sederhana ( pilihan kami ikan selayang,  tenggiri atau kembong)
santan setengah kilo
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
halia
lengkuas
lada hitam
garam dan gula
3-4 asam keping

Cara memasak:

1. Mula mula rebus ikan dengan asam keping dan sedikit garam.
2. kisarkan isi ikan dengan santan. Dah hancur, masukkan bawang dan halia.
3. Asam keping yang diguna tadi, jangan buang tau, guna yang sama untuk masak kuah nanti. Masukkan isi ikan yang telah dikisar ke dalam periuk berserta bawang halia tadi. Masukkan juga lada hitam yang telah dipecah pecahkan.
4. Kalau lkorang tak suka kuahnya berwarna gelap, ada petua yang saya terbaca yang menyuruh kisarkan lada hitam bersama dengan isi ikan.. terpulanglah
5. Semasa didihkan kuah ni, masukkan juga lengkuas yang diketuk ke dalam periuk. Ini tujuannya untuk hilangkan bau hanyir ikan. Kalau takada lengkuas, alternatifnya ialah batang serai....
6. Dah mendidih tu, korang rasalah, tambah garam, gula, air atau asam ikut kesukaan rasa anda. Dah masak tu sila keluarkan lengkuas ye.. Jangan biarkan terendam terus dalam periuk...

Itulah sahaja resepi yang tak seberapa. Laksam boleh beli siap, buah kuah ni tak lama pun.. Selamat mencuba dan menjamu selera ye...

Comments

  1. sentiasa kena kacau,nati berketul2 jadinya..pas tutup api,angkat pun kena kacau dalam beberapa minit lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl kak... lupa saya pasal ni.. thanks ingatkan saya

      Delete
  2. Resepi kuah sama je mcm kuah laksa kn..cuma dia tmbh lengkuas... Cuma resrpi nk wat laksam je kna pndai buat... Kklau tak..x sdap..

    ReplyDelete
  3. akak nak yang dah siap, bulih?

    ReplyDelete
    Replies
    1. blh, tapi kena datang sini lah kak....

      Delete
  4. sedapp nyee
    rajin adik buat
    akak kalau laksa2 laksam nie x pandai lah
    sbb mak je yg pandai ..
    selagi ada mak dia koot yang buat ekek ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha... saya pun kalau blk kg, mmg mkn yg mak masak..
      klau di rumah sdri masak sb naim suka, nasi dia tak mkn sgt....

      Delete
  5. salam aisy...sedapnya dapat makan laksam atau laksa kuah lemak,kt kg ada jiran org kelantan,dulu2 dia suka buat laksa kuah lemak atau laksam mmg sedap sgt..

    insha Allah akak akan cuba menjadi positif,taknak lg berfikir negatif walau apapun yg terjadi..

    oh ya doakan akak berjaya ye..18hb ni akak akan hadiri satu temuduga..berdebar2 rasanya nih..hehehe

    ReplyDelete
  6. aku suka mkn laksam...tapi aku tak kuasa nak belajar masak laksam ni sbb laki ngan anak2 aku tak reti mkn laksam ni...jadinya, kalau aku teringin, aku beli jer...huhu...

    pandainya ko masak laksam nok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni pun mengkuasakan diri masak sebab anak suka makan... Samalah kita

      Delete
  7. Wow! Sedapnya. Sy suka sgt mkn laksam. Tp sy tak pandi bt laksam. Kuah, Inshaa Allah. Tp bab laksam, mencabar sketlah. Walau apapun, bolehlah try resipi ni.

    ReplyDelete
  8. Baru plan nak masak kuah laksa putih ni nanti weekend... terima kasih atas resepi, tak sabar pula rasa nak cuba :)
    Tapi makan dengan spagheti ajer la... huhuhu

    ReplyDelete
  9. Selamat berjaya ye... Temuduga naik pangkat ke?

    ReplyDelete
  10. Wah... lamanya x makan laksam

    ReplyDelete
  11. sedap nye...feveret akak ni. Tapi kalau kat umah makan dengan mee lidi jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aa, nak buat laksam kan leceh, mmg ok kalu tukar laksam dengan lain pilihan

      Delete
  12. Masa serumah dgn kengkawan Kelantan dulu, biasa juga makan laksam. (betul kot laksam nama dia, yg makan dgn ala2 lempeng tapi kukus dihiris comel2 tu kan?).

    ReplyDelete
  13. yayyyy laksam bestnya.. owh saya ada segala bahan yang diperlukan.. kecuali ikan. huhuhu :p laksam boleh lagi gigih buat sendiri, tapi nak kena dapatkan pengukus dulu. I tak pernah masak sendiri laksam ni, so tak berapa yakin, and papa JJ mesti pelik bila firstime in life tengok sos dari isi ikan. (hahahaha punya alasan, taknak ngaku malas)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah...nas kat sana tu ada lengkuas juga? hebat tul...

      buat dengan isi ikan salmon r makarel ke kalau nk try? ada ke ikan selayang r kembong..

      cer try buat, kot2 papa jj rasa sedap benda ni.. haha...

      Delete
    2. uishhh sini segala benda ada, duit jer takder hihi.
      Lengkuas halia senang nak dapat sini, kedai asia berlambak, tapi ulam2 fresh tu payah la sikit.
      Hari tu I beli ikan kembong 7 euro sekilo, mahal tau, dah hancur lebur pun ikan tu. Tak nak beli lagi dah. So canner nak buat laksam gini, kalau laksa penang tu boleh la godek pakai sardin kan.

      Delete
    3. alahai siannya...kembong mahal, ni kira spesis salmon kalau jual kat sini lah tahapnya? boleh tahan kau kembong ye?

      tu yg jadi tak sama juga kan? apa apa pun akan teringat tempat sdiri juga..

      Delete
  14. Kalau Aisy nak tahu laksam ini satu dari makanan favourite keluarga kakak. Kakak kuah pandai buat Aisy tapi kalau buat laksam selalu terkeras. Masa gulung cantik, tapi bila dan potong jadi kureng gitu... tu yg selalu kakak beli laska makan dgn kuah laksam... sedap kan:)

    ReplyDelete
  15. ehm kegemaran akak jugaktu... kalau dapat makan tak hengat orang kelililingnyer...

    ReplyDelete
  16. yes!!!! akhirnya ain wat..maaf akak intan terjah lambat giler...tq ain...nak catat kang nanti...tq2 very much dear

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome..harapnya sdap la bagi selera akak.. Ni cara saya..

      Delete
  17. sebelum ni tahu makan je .. mmg tk ambik tahu langsung resepi nak buat hehe..

    ReplyDelete
  18. ini versi laksam kuah putih tu kan.
    a’aa belah kedah ada gak.mak saya suka buat laksam kuah lemak laksa tu.. alhamdulillah la, siap buat jual lagi.
    kalau ada knduri kecil kecilan selalu org upah mak buatkan.
    saya suka makan laksam dua dua kuah :)

    ppsstt:akak, saya ni drah B. hukhuk. tapikan anak sepupu cik abe kena kuning lama.dkt nk habs pantang pon ada lagi.tapi itu jenis pronolonged jaundice. dh ambik tp xda apa.tiga2 anak dia jadi..

    ReplyDelete
  19. Makanan kegemaran saya..tapi x penah confident nak masak sendiri..
    tapi, tgk resepi ni macam simple je..nak try la..harap2 menjadila..hehe

    Jemput ke blog saya

    http://norzuryati.blogspot.com

    ~ perkongsian tentang kisah hidup, anak2, aktiviti seharian, tips kesihatan, kecantikan dan lain2..

    Moga dapat manfaat daripadanya..insyaAllah..

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular Posts