kawan yang baik tak semestinya ramai

Korang setuju tak dengan kenyataan ni.. Alhamdulillah kalau kita dikurniakan sahabat, kawan, rakan atau teman yang baik daripada beratus ratus atau beribu ribu orang kenalan kita. Alhamdulillah. Memang, memang dan hakikatnya sukar kita nak dapat SEORANG sahabat yang baik.

kawan yang hai hai, bye bye memanglah ramai, kan? Masa di depan kita semuanya ok je, kalau di belakang kita kot-kot dia yang sebenarnya kuat lagi mengutuk kita tak kena di sana  sini..itu yang kita tak nak, salah percayakan orang, kita yang teraniaya...

Kawan yang baik ni, bukan sahaja menghilangkan atau mampu berkongsi tekanan kita. Malah insan yang baik ni ada masanya tak terjangkau pengorbanannya kepada kita. Tak sangka, kan?

Jom, kita sama sama jadi sahabat yang baik, semoga kita juga akn dirahmati oleh Allah dan akhirnya dapat juga sahabat yang baik kepada kita...

p/s : terima kasih  kepada sahabat yang pernah dan masih lagi baik kepada saya.. terima kasih juga kepada rakan rakan blogger yang baik sentiasa berkunjung ke sini..


ikhlas daripada Mama Naim Nazif : Janganlah kita MENGATAKAN sesuatu tanpa niat TETAPI MUNGKIN menyebabkan kita MENYESAL KEMUDIAN nanti.... 

Comments

  1. And bila kita kita dapat seorang kawan yang baik itu, hargai lah dia, jangan asyik nak pijak kepala (luahan perasaan tetiba).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nas, kira kita sama pendapat ni... Setuju sangat... Me too.. Ni pun dpt ilham sebab rasa berat kepala dipijak

      Delete
  2. agak2 akak leh jadi kawan baik tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah agak...

      Dah pastinya boleh...akak mmg kawan yg baik... Btl ni..

      Delete
  3. kawan ketika senang mudah dicari. kawan ketika susah sukar dicari :)

    ReplyDelete
  4. mmg setuju sgt....
    Mcm2 manusia... nak tahu kawan tu sejati atau tak, tgk masa kita susah... siapa yg bersama dgn kita? Itu la kawan yg betul2 kawan :)
    Psst, saya pun pernah dengar kawan baik sendiri mengumpat kat saya, sedih masa tu Allah saja yg tahu.. padahal depan kita baik jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun ada pengalaman sama macam nur juga.. Rasa kecil hati saya..

      Takpelah, adalah bahagian masing masing tu..ingat je mcm tu

      Delete
  5. Susah nk cari sahabat. kawan mmg ramai.

    ReplyDelete
  6. Owh!. I dah blacklist dah kengkawan yg tak pandai jaga ati. Malas nak layan org2 cenggitu. Membanyakkan kedutan kat muka kita je berkawan dgn org2 yg tak pandai menghormati org.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg patut blacklistkan pun... Bt apa simpan org yg mcm ni lagi...

      Delete
  7. betul tu....kawan yg baik bleh dibilang dengan jari. Tu belum masuk bab kawan tikam belakang, lagi sakit hati huhu

    ReplyDelete
  8. ... x ramai kawan baik ...
    Tapi yg betul2 baik dgn kita, kita jaga lah. Sunyi jika tiada kawan baik

    ReplyDelete
  9. memang betoi.. akakni memang kategori ramai kawan tapi memang nak cari yang benar2 baiktu memang payah..mungkin salah akak jugalah kot... namun syukur tiada sahabat yang busuk hati semuapun baik2 hati belaka cuma akakni yang payah nak baik ngan seseorang...

    ReplyDelete
  10. kawan baik ssh nak cari..yang ada pun kena hati hati bukan semua boleh dikongsi....faham fahamlah sendiri..hiihii

    ReplyDelete
  11. walaupun takde ramai kawan baik tapi jiran2 kat rumah semuanya baik2.. syukur alhamdulillah.. bila ada musibah, ada je yang membantu.. ;)

    ReplyDelete
  12. yea...akhir nya dpt polow awak...hihihi...betul2 awak tulis..mak ayah cik azue kata...klu nak dpt kwn yg baik..kita kena dulu jadi kawan yg baik buat kwn2 n jgn hrp sgt org yg kita wat kawan baik tu jadi baik dgn kita...pokok pangkal nyer..kita kena ikhlas jadi kawan baik buat org dan jgn hrp balasan krn yg maha membalas hanyalah ALLAH...baru hati bersih...

    ReplyDelete
  13. aku takde ramai kawan baik...kawan biasa tu ramai la..

    aku pernah terkena dgn kawan baik sendiri...serikkkkk...

    ReplyDelete
  14. betul tu..ada juga kawan tapi yg betul2 baik dan memahami susah dicari

    ReplyDelete
  15. betul tu..susah nak cari kawan yg baik dan sekarang menjadi berhati2 bila berkawan sbb penah terkena dulu,akak anggap dia kawan baik tp belakang akak sikit punya baik dia citer pasal akak,sampai semua org pandang serong pada akak.

    moga kita akan menjadi kawan yg baik buat kawan2 kita..

    ReplyDelete
  16. sekadar renungan puan aisy nasiha;bila kita berjaya,kawan2 kenal siapa kita,bila kita jatuh kita kenal siapa kawan kita.

    ReplyDelete
  17. Kawan ketawa ramai. Kwn menangis mmg susah nk cari. Klw kita buat baik dgn org blm tentu org buat baik dgn kita. Kita x mintak balasan, at least appreciate kn

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1