Ayam masak taucu

Makan malam kami semalam, saya buat ayam berkuah taucu. Resepi yang biasanya saya gunakan ikan nyok-nyok, semalam saya gunakan ayam sebab tak ada ikan dalam peti sejuk kami tapi terasa nak makan kuah taucu. Resepi keluarga mentua ni, berani menantu masak cara derhaka..hihi.. biasalah tu kan?

Disebabkan dah rasa malas nak masak dicampur rasa jemu makan ayam bakar berempah sebanyak 3 kali dalam minggu ni. Jadi, saya terfikir resepi lain yang mudah dan sihat nak disediakan masa maghrib tu. Memang mudah pun, saya campak bawang putih, cili padi dan taucu yang ditumbuk ke dalam pemanggang ajaib. Masukkan ayam yang dipotong kecil. Kemudian, masukkan air masak sehingga tenggelam ayam tu. Akhir sekali masukkan serai yang diketuk. Dah nampak ayam nak masak, masukkan hirisan bawang besar dan air asam jawa. Siap.

Nampaknya dalam minggu ni, 4 kali kami makan lauk utama yang tak bergoreng, sihat kan? Yalah sangat. Padahal sayurnya ada juga buat bergoreng, iaitu satu kali saya buat kailan ikan masin dan sekali saya pak choy goreng. Lauk sampingan pun selalunya goreng juga. Tapi sekurang-kurangnya  dapat kurangkan penggunaan minyak dalam masakan ya.. Lagi penting, resepi macam ni, mudah. Campak je dalam pemanggang tu dan saya boleh lepak depan tv sambil layan dua Ahmad.

Bagi suami saya, katanya lagi sedap kalau buat kuah taucu dengan ikan. Berani dia nak cakap tak sedap? Bini dia ni mogok tak masak kan, baru tahu? Hihi... sebenarnya kalau masak resepi keluarga Perak, saya jarang ubah suai, risau teman, deme komplen nanti, teman yang susah, kan?  Tapi bagi saya, dah sedap sangatlah tu. Siap ratah eh hirup lagi nak habiskan lauk semalam tu. Untung saya semalam...

Dua Ahmad tu cukup dengan nasi berlaukkan ikan bilis kicap dan kailan ikan masin. Naim makan macam tengah lapar sangat. Dia tambah nasi 3 kali. Terkejut saya tengok Naim habiskan nasi sebanyak tu. Walaupun berkali-kali dipujinya masakan mama sedap, risau juga saya, takut yang dia akan sakit perut sebab makan banyak. Macam-macam ya, anak tak makan pun risau, anak makan banyak pun risau juga.

gambo ayam taucunya.. 

Comments

  1. waaah..bestnyeer!!!untungla pandai masak!!!hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni mudah je.. campak2 je bahannya.. hihi.malas ni

      Delete
  2. janji sedapkan...air tgn sendiri..berkat

    ReplyDelete
  3. wahhh..bestnya. teringin gak nak masak taucu

    ReplyDelete
  4. pemangganga ajaib ni bagus untuk save guna minyak
    masakan jadi lebih berkhasiat :)

    ReplyDelete
  5. Tak pernah pulak mencuba ayam taucu ni. Ikan pun tak pernah :) Hahaha.... Saja-saja nak pagi panas hati orang yang membacanya. Saya ni kalau balik rumah pukul 6.30 ptg tu memang lintang pukang buat semua nak cepat. Selalunya saya prepare rencah pagi simpan dalam fridge. Petang nanti senang main baling aje. Yalah waktu makan 7.30 malam. Kalau sempat makan dulu, kalau tidak solat dulu. Suami kita memang tak pernah komplen. Kalau tanya sedap aje bermanis mulut lagi...Entahlah betul ke tidak... Kadang tu confused juga rasanya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best la gitu makan awal.. saya balik ke rumah dgn lapar tapi makan paling awal pukul 8.15. Tapi biasanya kul 8.45 baru ok kami makan dgn aman. Haha.. tak.kirala masak awal ke x..macam2 hal..

      cubalah buat masak taucu ni..mana tahu tertarik dgn rasanya

      Delete
    2. Nampak macam senang. Nanti saya cubalah... selalunya yang tukang makan kat rumah saya dan HD aje. Anak-anak main feeling cium2 bau dulu kalau nampak Mommynya buat menu baru tak pernah tengok.

      Delete
  6. xpernah lg wat ayam masak taucu - selalu guna ikan cencaru je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. First time cuba ni. Boleh tahan, lain kali nak cuba lagi

      Delete
    2. kalau ikan kne goreng dulu ke x????

      Delete
    3. nk tye..
      kalau buat ikan nk kne goreng dlu ke???mcm ayam...

      Delete
    4. kalau ikan kne goreng dulu ke x????

      Delete
    5. kalau ikan kne goreng dulu ke x????

      Delete
    6. kalau ikan kne goreng dulu ke x????

      Delete
    7. kalau ikan kne goreng dulu ke x????

      Delete
    8. Ikan kena goreng dulu baru tumiskan bahan2 n masukkan semula ikan tu.. harap membantu

      Delete
  7. amboii...mcm sedap je tu kak..terliur saya..

    ReplyDelete
  8. Saya blom pernah msk ayam taucu ni, nnt blh la Cuba ;)

    ReplyDelete
  9. Saya sekarnag ni banyak bergoreng, minyak yang 2 kilo ni dah nak habis baru sebulan. DUlu kedekut minyak tapi skerang ni ntah nak yang berminyak jer.. ada la sebab nyer tu kan, papa JJ la kesian sebab dia anti sikit minyak2 ni huhuhu.

    Ayam taucu pun sedap la kan, kalau kena cara buatnya, suami siap ratah tu confirm la sedap pasni boleh buat lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut selera masing kan. Saya bukan pe, kebelakangan ni mudah penat .. tu yg mula jaga makan. Takut ada apa2 penyakit pulak

      Delete
  10. amboi cantik betul edit ayam masak taucu tu ye AN..sy ni lagi parah..sumur hidup tak pernah masak taucu.hehe...

    betul tu..anak mkn byk pun risau,tak makan lg la risau..sedap sgt la tu mama masak smp tiga kali ulang makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya suka taucu ni. Sebabnya rasa masin, masam tu.. tu yg blajar masak ni

      Delete
    2. Tak pernah rasa ayam msk taucu. Ikan pernah..tp nkbwat sendiri x reti

      Delete
  11. sllu mkn ikan punya je,, mcm sdp je yg ni.. :D

    ReplyDelete
  12. ayam tauce serius KA x pernha buat,, ikan biasalah !

    ReplyDelete
  13. sedapnya.setakat ni x pernah buat aym msk taucu lagi.slalu dok buat ikan je..

    ReplyDelete
  14. Percaya tak okje tak pernah masak taucu AN.....anak anak pun rasanya tak reti makan .....Dah kawennya dgn org yg berlainan adat dan budaya haruslah menuntut resepi dari MIL hehe....derhaka pun tak kisah le....janji kita ada inisiatif nk masak lauk depa hehe....kita masak dia wajib telan ....jgn berani nk komplen hehe....

    ReplyDelete
  15. Myra xpernah masak taucu ayam, selalu letak ikan je :)
    Boleh la nanti ubah selera :D

    ReplyDelete
  16. tak pernah buat ayam masak taucu

    ReplyDelete
  17. saya nk tye..lw buat pkai ikan..nkkne goreng gk ke mcm ayam????

    ReplyDelete
  18. saya nk tye..klau buat pkai ikan...nk kne goreng gk ke mcm ayam?

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1