Buat roket kertas tak mudah rupanya

Dari mana pula Naim ni dapat tahu pasal kapal terbang kertas, beriya dia nak mama buatkan kapalterbang kertas. Masa minta tu pula masa papanya tak ada. Jenuh fikir. Cubaan kali pertama,tak meluncur bila dilemparkan ke atas. Naim dah mula komplen,tak ada angin mama buat, katanya. Adeh.

Nak tak nak, saya pun mula ikuti tutorial di youtube. Mak ai, puluhan video yang ada rupanya. Saya pun ikutlah video tu sikit demi sikit kononnya nak buat kapal terbang yang hebat. Susah juga rupanya. Nak siapkan satu kena rewind beberapa kali.

Yang tak tahan tu, lama masa mama ambil, bila dah siap, kedua Ahmad ni dah tak minat nak main kapal terbang kertas ni. Diorang dah mula main gunting kertas. Lagi seronok katanya.. alahai, anak.

Comments

  1. kesian mama kena buli dgn dua ahmad...
    Ada skil sebenarnya nak buat tu... kena kira faktor panjang, berat depan berapa utk balance kiri dan kanan... lepas tu kira daya utk apungkan kapal terbang tu...







    eh, gurau jer... jgn tanya saya formula tu :p

    ReplyDelete
  2. akak kalau buat ,tak pernah terbang..asyik meluncur jatuh ja..

    ReplyDelete
  3. kenangan kapal terbanng kertas ni kan..
    sabaq aje la
    saya pon dh lupa nk buat.nk try la tgk u tube nti nk buat utk rania. hihi
    buat sampan ingt lagi
    lagi satu burung kertas tu

    ReplyDelete
  4. hahaha...kelakarama betul dua ahmad ni!!!kesian si mama gigih ber youtube bagai...

    ReplyDelete
  5. Kikiki. Betul Tu. kadang nampak cantik, tapi tak boleh terbang la pula

    ReplyDelete
  6. Besar nanti bila 2 Ahmad baca entry ni, mesti dorang rasa terharu atas usaha gigih Mamanya melayan dorang. I tak terror sgt seni origami ni Aisy, tp seingat I, kapal terbang kertas yg I lipat semuanya meluncur dgn jayanya. Tp dulu la.. zmn kanak2. Now x tau apa akn jd. Hihi..

    ReplyDelete
  7. saya selalu buat kapal terbang yang biasa je, skrg adib dah pandai buat sendiri dia belajar dgn kawan kt sekolah :)

    ReplyDelete
  8. hihi..mms susah..lya smpai skarang xreti buat,
    kapal kertas je reti buat

    ReplyDelete
  9. Mama nak belajar ambil masa itu yang mereka hilang minat *_* Budak-budak memang cepat beralih arah tau. Adakalanya bermusim. Adakalanya sekejap aje dah tak mahu.

    Saya pun dah lupa macamana nak buat kapal terbang kertas tapi takpa, hero besar saya pandai buat benda-benda macam ni. Dia pun kalau tak tahu google aje. Macam-macam ada katanya di internet *_*

    ReplyDelete
  10. adoi macam nilah meriah nya jadi mama..asyik kena buli dengan anak.hehe..

    takpelah janji usaha mama tu Ada..teringat dulu kecik2 kapal terbang kertas ni la mainan kita..Kira anak2 Sekarang ada jugak minat yg sama macam kita dulu kan..potong2 kertas pun aktiviti yang fun jugak..bagus untuk motor anak..

    ReplyDelete
  11. saya kalau afif suruh buat kapal terbang
    saya buat sampan aje...dah tu aje tahu buat...hehe
    rajin juga cikgu AN pergi youtube semata-mata nak belajar
    kalau saya, idaklah serajin tu =)

    ReplyDelete
  12. lambat sangat tunggu kapal terbang siap yer ... hehehe nasib baik budak kecik kat rumah tu tak pandai nak mntk buatkan kapal terbang... kalau tidak sekapal le kita hehe

    ReplyDelete
  13. Eh....ni mmg permainan okje masa kecik ni.....Dulu dulu bukan main best lagi main ni tau. Satu lagi sampan kertas kalau masa hujan, banjir best main....
    Mana Naim tau pasal roket kertas ni AN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha.. kat sekolah agaknya..saya pun tak pasti dr mana naim dapat idea nak minta kapal terbang kertas ni..

      Delete
  14. Meh nk pecah rahsia.. Sy smpi skrg x reti buat roket kertas tu

    ReplyDelete
  15. gigih ye utk anak hi hi hi...
    aida siap belikan buku utk projek lipat-lipat ni.
    anak2 dara buat sendiri ha ha ha.. ibu malas!
    ha ha ha...
    yes la. anak2 ni tumpuan nyer kejap jer.
    da ke lain lepas tu hu hu hu...

    ReplyDelete
  16. hahaha sian mama ye...tapi ok la tu ada juga usaha nak buka youtube tgk tuto cara buat kapal terbang kertas tu, kalau akak main taram je lah nampaknya

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Cara daftar kad Touch N Go

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1