Tak nak melebihkan antara anak

Biasa kita dengar ibu bapa yang pilih kasih kan? Mungkin kalau ramai anak lelaki, anak perempuan nan sorang menjadi pujaan. Kalau dah berderet anak perempuan pula, anak lelaki bongsu jadi kebanggaan. Mungkin juga anak yang paling hensem jadi pilihan. Tak kurang juga anak yang pandai dipuja lebih berbanding anak yang tak pandai.

Sesungguhnya kita manusia biasa yang tak lari daripada melakukan kesilapan. Namun selagi kita sedar, janganlah dibiarkan kekhilafan kita diteruskan, kerana pasti balasannya tak lama. Hukum dunia ni, siapa buat dialah yang tanggung akibatnya. Kalau kita memilih antara anak kita, pasti bila kita dah tua, dah tak berupaya dan kurang sihat, maka dapatlah lihat kesan perbuatan kita..

Saya menulis berdasarkan pemerhatian dan juga meluahkan perasan kerana disebut-sebut tentang lebih anak perempuan. For me, no need to provoke me with something that didn't happened yet.. and if it happened, i believed that Allah Maha Melindungi hambanya... amin. Sekian.

Comments

  1. selalunya macam tu la.. rata2 nina tngok kalau ada anak2 yg ramai. sebagai ibu bapa harap2 jangan la memilih kasih ni. dlm keluarga takda lg pilih kasih. semua sayang :)

    ReplyDelete
  2. Btl tu aisy , layan sama rata je ... Rezeki saya dua org ank ni je... Mmg kalau bt slh dua2 kna marah ;)

    ReplyDelete
  3. Yelah ...kita jugak ibu bapakan AN....moga tak terjadi pada kita.....tapi sebagai manusia biasa takut kita tak sedar .....Kadang kadang anak lain lebih nampak. Tapi percayalah sebagai ibu bapa kadang tu bukan berniat pun sebenarnya

    ReplyDelete
  4. kekadang kita xperasan yg kita dah melebihkan salah seorg ank kita..yg menyedarinya ank kita yg dipinggirkan la..

    ReplyDelete
  5. Nasib baiklah anak kita dua-dua lelaki ya. Itupun kalau tak perasan, rasa macam terlebih layan yang satu berbanding dengan satu lagi. Susah sebenarnya sebagai seorang ibu untuk tidak membeza-bezakan anak-anak. Bukan kita sengajakan tapi perbuatan kita tu tanpa sengaja dilihat seperti membeza-bezakan kasih sayang di antara anak-anak. Sedih kalau dituduh begitu mahupun kalau anak-anak perasan sikap pilih kasih ibubapakan ...

    ReplyDelete
  6. inshaAllah..setakat ni akak takde memilih kasih,walapon ada bunga nan sekuntum si adelya azra tu...harap2 tetap sama dimasa akan datang...cuma kdg2 mungkin terlayan lebih si adik yg membuat abg terasa,itupun bukan sebab apa,adik masih kecil dan perlu lebih perhatian,perlu didukung dan disusukan...

    pernahlah satu malam cakap2 dgn abg adam,sebab dia kdg2 suka buat perangai..akak ckp "mama syg anak2 samrata tp kena lbhkan adik sbb adik tak pandai jalan lg... mcm2 la yg akak ckp,sampaikan abg adam menangis..faham pulak dia,siap janji taknak buat lg...hehehe mcm2 kerenah anak, ye kdg2 sebagai ibu terlepas pandang semua tu...

    ReplyDelete
  7. Lya xtahu nk komen .. sbb ada ank sorang je. Tp biasa thk sekeliling.. ada y ketara membezakan n ada gak y dlm keadaan x sdr.. pdahal x bmàksud pom nk beza2 kan

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1