Rupa je ada

Kalau ilmu panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga....

Ayam panggang harapan
Kisah lauk berbuka puasa kami petang ni. Biasanya, kalau tak ada idea pun, dalam perjalanan balik saya dah terfikir apa nak dimasak untuk berbuka, tapi hari ini, sampai ke rumah pun tak ada idea. Suami saya pula, bila diminta buah fikiran, cadangannya kemain lagi. "buat ayam panggang berempah macam abah selalu buat di bulan puasa tu boleh?"

Isteri solehah ni pun, cepat-cepatla mencongak bahan-bahan nak mengerjakan ayam tu.Tak yakin pula dengan ingatan sendiri, lantas saya telefon ke Kampung Tapah. Abah pun bagilah panduan.

Bahan-bahan :

Ayam
Kerisik
Santan
*Bawang
*Halia
Serai
*Rempah biji digoreng tanpa minyak dan kemudiannya ditumbuk
Serbuk kunyit
Cili kering yang dikisar
Garam
Air

Menantu yang tak berapa cukup ilmu ni cepat-cepat letak telefon selepas saya ucapkan terima kasih.
Bahan-bahan yang bertanda * saya tumbuk dahulu dan gaulkan dengan benda yang lain lalu gaulkan dengan ayam dan dipanggang dengan ayam yang ada. Tengok kuahnya makin kering, saya tambahkan sedikit air. Menjelang waktu berbuka puasa, siaplah ayam ni.

Nampak rupanya dah sama dengan apa yang biasa PIL buat. Tapi, rasa lain sikit. Jenuh memikir, Papa N kata rempah biji tu saya letak kurang kot, sebab tak berbau wangi macam abahnya buat. Ok, lain kali kalau tanya resepi kena tanya sekali kuantiti bahannya, peringatan tu...

Comments

  1. Tq Aisy, idea ntuk akak masak petang nanti

    ReplyDelete
  2. Buat lagi sampai jadi AN. Insyaa Allah

    ReplyDelete
  3. Wow nmpk enak sgt tu...mcm nk buat juga..

    ReplyDelete
  4. nmpk macam best.janji buat tunaikan permintaan suami..resepi keluarga la ni kan..sy klu benda byk renyah2 ni malas,sbb tak kenal sgt rempah ratus.haha

    ReplyDelete
  5. sedap tu
    nest time buat lagi.lama lama dpt la mcm abah tu :)

    ReplyDelete
  6. Rempah biji tu apa AN?...
    Mudah betul bila ada pemanggang ajaib nikan hehe...
    Alah rasa tak penting yg penting rupa AN hehe...
    kurang rasa buh jer kicap habis cerita....tak gitu? Makan berebut dgn N bertiga kat rumah tu pasti sodap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala..yang bentuk bulat2 tu.. kecil je bendanya. Saya sebelum ni kalau masak singgang daging, akan letak biji rempah ni.

      Rasanya ok juga takla teruk, tapi jadi tak sama rasa macam yg abah masak.. itu yg saya malas nk belajar resepi keluarga Tapah, kalau rasa lain mesti kena komplen. Saya sdiri pun rasa tak puas hati sebab kalau biasanya dapat makan yg rasa lain bila abah masak. Hihi

      Delete
    2. ketumbar.. kita kt sana panggil rempah hidup

      Delete
    3. ohhh ketumbar ingatkan halba hehe

      Delete
  7. Rupa dah ada tu, kalau ilmu diup sikit lepas ni, tentu sedap seperti resepi asalnya :) Janji dah siap, dah jadi dan boleh makan AN. Papa N tu walaupun katanya tak sesedap abahnya punya resepi, makan berapa kali tambah ? Hehehe ...

    ReplyDelete
  8. boleh juga dicuba kalau rajin hehehe

    ReplyDelete
  9. Janji ada juga daya usaha, tak jadi pertama kali biasalah tu....cuba lagi...
    p/s: rempah biji tu bukan ke ketumbar?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo betul rasanya ketumbar namanya .. hihi. Saya mmg tak pandai pasal nama rempah, selalu tertukar

      Delete
  10. menyelerekan betol la kak eheee
    PIL msti senyumm je bile menantunye kol
    tanye rezepi.. tmbh pulak nk msk utk anaknye hehe

    ReplyDelete
  11. Nmpk sedap masakan tu. FIL Nasiha memamg pandai masak ke..tentu nanti anaknya pandai masak juga :)

    ReplyDelete
  12. lain kali telefon laki kita..
    laki kita bab resipi2 memamng excelent.. mcm tere2..
    teorilah...

    ReplyDelete
  13. resepi yg sungguh mengharapkan untuk dimasak! hehehehe

    ReplyDelete
  14. hehe..terer ya pak mertua memasak...susah nak jumpa yg mcm tu tau...siap jadi rujukan menantu lagi..

    ReplyDelete
  15. hehe,bukan sng tau nk ikut sebijik cm org2 tua kite buat.walaupon cara n kuantiti sm, org kata airtangan tu pn blh buat beza jgk hehehe..xpe cuba lagi :-D

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1