Rendang kering dan pulut kuning

Tetiba saya merajinkan diri pagi tadi. Dah beberapa hari saya berhajat nak masak pulut kuning bila suami minta masakkan rendang ayam. Lagipun beras pulut yang dibawa dari kampung hari tu ada lagi. Jadi hari ni buatlah kedua-duanya. Pulut yang direndam sejak malam semalam tu  saya kukus pada pukul 9.40 pagi.

Kali pertama ni buat sendiri pulut kuning. Telefon mak masa nak mula kukus tu, tak berangkat. Saya telefon pula Kak Ja, juga tak berangkat. Akhirnya saya buat sahajalah ikut cara di internet. Resepi kata macam ni, saya buat macam tu. Hasilnya pulut ni masak ok tapi bab rasanya saya rasa patut tadi saya tambah lebih garam barulah kena. Warna kuningnya tu, saya tak puas hati. Rasa lagi seronok kalau lebih terang kuningnya.

Mujur rendangnya sedap je rasa. Apa tak jadinya, saya guna rempah rendang tok yang dah sedia, cuma kena tambah air, santan, ayam dan daun kunyit je tadi. Memang sedap dah rasanya. Masak rendang tadi dalam pemanggang ajaib, saya jenguk sekali sekala je sambil tu tengok tv, dah lama sikit saya tengok kuahnya dah kering. Rasa ada tapi kalau lebih berkuah pasti lebih bagus. Kira bolehla tu.

Naim makan sikit. Suami pun makan sikit dan saya makan banyak. Biasalah tu, kat rumah ni saya je suka benda berpulut ni. Mujur juga Nazif kalau makan dengan gula dia suka. Adik tolong mama perabiskan pulut ni ya..

Comments

  1. akak masak kelmarin pulut kuning..puas makan..

    ReplyDelete
  2. Acik pun masak pulut kuning hari sabtu..tapi tak de rendang..acik makan dengan sambal bilis je

    ReplyDelete
  3. Aisy - I lagi "dasyatt"... seumur hidup tak pernah masak sendiri pulut kuning ni....kekeke..
    Tapi kalau pulut mangga pernah la... itu pun mcm tak berapa hebat. Sangkakan senang je ye masak pulut, rupa2nya penuh pancaroba. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiranya saya buat kali pertama ni bagusla.. hihi

      tapi kalau orang kat rumah ni jenis tak suka makan pulut, tak tahula bila pula kali kedua atau ketiganya yang saya bakal buat lagi oulut

      Delete
  4. kalau kat rumah akak ni pulut laku dengan kuah durian..tp pulut tanak kaler putih je..sesekali buat pulut kuning makan dgn rendang best gak kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha.. yg tu pun kegemaran saya juga.

      Delete
  5. ulamak rajin betul AN siap tanak pulut lagi..sy malu nk bgtau seumur hidup tak pernah masak pulut..ketupat pun tak pernah tau.rendang pun tak pernah..dush dush..haha

    setiap minggu en suami beli pulut durian kat pasar malam tau dah isterinya tak reti masak pulut..tak pernah cuba masak lebih tepat lagi..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni pulut kukus PK. 2 kali kukus tadi.. haha. Percaya tak? Rajin tu saya. Tapi rupanya tak la susah sangat.. yang rendang tu saya beli yg siap. Haha.. kan dh kata tambah sikit he benda2 rasa sedap jadinya. Itu lupa buh kerisik..kalau ada kerisik lagi sedap la kot..

      Delete
  6. sedap tu ain..
    akak pon sepanjang x berblog ada dua kali buat pulut..satu pulut kuning dgn kari ayam..satu lgi pulut putih dengan ikan masin dan sambal

    ReplyDelete
  7. lama nya tak mkn pulut dgn rendang,knor..tggu raya jelah nampaknya..rajin cikgu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali sekala angin kus kus kak. Sian tgk beras pulut tu. Kalau balik kg nak sangat beli masaknya malas

      Delete
  8. lama daa akak teringin nak masak pulut tp sampai skrg masih tak buat2

    ReplyDelete
  9. Saya 1st time buat pn siap sms my sis tny. Biasa dia je masak dan sy tukang mkn. Ddk snd sy blaja serba serbi snd. Google klau x tau resepi. Hehe...

    ReplyDelete
  10. Sedapnya...
    teringin nak makan tapi tak berani.. :)
    Dah lama pantang pulut2 ni :D

    ReplyDelete
  11. waah...sedapnyer pulut dan rendang tu AN!tp akak xleh mkn byk2 pulut nt sakit urat,maklum
    dah wargamas...!!!huhu

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum....cantiknya blog dia....dh bertukar tema..sejuk mata:)

    lama x singgah sini...sibuk sampai x cukup tangan :)

    ReplyDelete
  13. sedapnya pepagi sarapan puluit kan..
    kat rumah stok pulut susu saya dh hbs.tunggu balik kedah bln 5 nnti .hihihi

    akak, nasi ambeng saya suka juga.tp masa kat johor jrg sgt mkn.so,.mmg x teringat pong.

    ReplyDelete
  14. akakpun suka ngat ngan pulut .. apajer yang berasaskan pulut memang suka ngat... tapi suka pulut putih biasatu tapi nak lemak.. suka makan ngan sambal ikan bilis... wow teringat2 tu...

    ReplyDelete
  15. wah rajinnye
    mesti sedap pulut dan rendang ni :)

    ReplyDelete
  16. Saya pun suka pulut. Sedap mencicah

    ReplyDelete
  17. Waaa...pulut kuning! Dah lama saya tak makan. One of many favourite food tu...

    ReplyDelete
  18. aida sgt suka pulut kuning makan dgn sambal bilis / kari / rendang ~ semua la ok aje !!! masak je tak reti ha ha ha ha...

    ReplyDelete
  19. Hari tu lepas berpulut kuning, saya dah niat nak pause dari makan pulut kejap, ni baca pasal rendang semua ni... dah mai balik angin tu, haiii canner ni.

    ReplyDelete
  20. pulut xberapa sedap tak apa akak janji rendang sedap. lama xmakan. tunggu raya la

    ReplyDelete
  21. Ya Allah, AN! Rajinnya dia...saya sendiri tak pernah masak pulut kat rumah. Beli, beli, beli aje kalau rasa macam susah aje nak buat (cuba tak nak pastu kata susah memanjang...) So next time kalau buat dah tahulah apa yang patut ditambah. Senangnya buat rendang? Kalau gitu saya pun nak me'rendang bila balik kerja nanti. Agak-agak sampai rumah pukul 6.30 petang sempat tak nak prepare dinner siap kul 7.30 malam...huahaha....mahu terkangkang kiap tak siap juga menu dinner cam nih!

    ReplyDelete
  22. Pulut ni kalau dikukus cantik jadinya kan An...Tapi mcm biasalah OKje selalunya tanak aje hehe sebab malas nak mengukus. Cari jalan mudah. Sama kat rumah ni jarang masak pulut sebab mereka termasuk tukang masaknya mmg kurang suka pulut....Tapi kalau ada depan mata bedal saja hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Cara daftar kad Touch N Go

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1