Jemur baju dalam rumah


Dalam masa warga Selangor menghadapi krisis air ni, banyak juga benda yang boleh diperhatikan. Maksud saya kesan yang berkaitan dengan penggunaan air. Antaranya, ada murid yang datang ke latihan rumah sukan dengan seluar atau baju yang lembab. Kedengaran kelakar kan? Budak-budak ni! Kenapalah nak pakai baju yang kurang kering, pakai jelah baju lain aje. Tapi mesti diorang ni takut cikgu marah kalau tak pakai baju rumah sukan agaknya. Tapi, di situasi macam ni, cikgu pun fahamla ooi.. 

Yang kelakar pula, bila ditanyakan kenapa tak kering, budak-budak ni memberikan jawapan yang baru je mak diorang basuh baju tu semalam kerana beberapa hari sebelum ni rumah kena catuan air. Logik alasan tu. Tapi, mak diorang ni tak tahu ke kalau jemur baju di bawah kipas di dalam rumah boleh keringkan baju dengan cepat. Malah memang akan kering kalau letakkan di bawah angin kipas semalaman. Kami pun selalu je buat gitu kalau terlupa basuh baju Naim pada hari sebelumnya. 


Bersangka baik sahajalah kan. Apa pun semoga krisis air ni akan cepat berakhir. Rasanya mereka yang terlibat ni dah biasa dengan keadaan ni, tapi kalau cepat kembali macam biasa, pasti lebih bagus.

Comments

  1. betui2..saya dulu masa sekolah.ade sepasang je baju...hari2 basuh dan sidai bawah kipas...hihi.

    ReplyDelete
  2. samalah knor pun sidai dlm rmh..klu dh bnyk sgt...

    ReplyDelete
  3. Alasan mak budak2 tu kene dengan situasi...tak pa lah terlepas dengan alasan tu... mudahan hari2 lain tak der alasan yang sama.. hihi..

    ReplyDelete
  4. betul tu
    tapi alhamdulillah rumah saya mengadap matahri naik so mmg jemur je kat tingkap
    cepat kering..

    ReplyDelete
  5. akak, keledek tu suami beli dekat pasar keramat je.kecik comel je.h ihi
    kat cameron tak beli pon keledek
    makan stoberi je smata..

    ReplyDelete
  6. skrg asal ptg je ujn lebat,baru je dpt air n setel kain tp nak jemur kat luar xbleh dah ujn..
    sidai dlm umh je ler..maybe byk sgt kot kain bj so xmuat jemur dlm umh..kesian depa!

    ReplyDelete
  7. bersimpati dgn masalah air yg dihadapi...kesukaran yg teramat sgt nak 'menguruskan' rumah..

    ReplyDelete
  8. sy selalu keringkan cara mcm tu jugak....mmg kering nak2 baju sukan skrg byk guna kain mcm jersy tu...make sure bilasan akhir tu + dgn pewangi/pelembut biar tak hapak la...so far ok & puas hati

    ReplyDelete
  9. kesian anak murid pakai baju lembab,
    tapi memang betul, sidai je bawah kipas
    insha Allah kering kan :)

    ReplyDelete
  10. pakai baju lembab ni kang kembong perut jadinya, entah la kan, kami dulu kalau nak cepat kering mmg letak depan2 kipas pastu siap iron semua la.

    ReplyDelete
  11. Susah kalau takda air ni, Saya ni bila air ada semula, memang pakaian yang pertama saya sumbat masuk mesin dan basuh. Rimas saya kalau sehari tak basuh baju. Itu yang sanggup pergi merempat rumah kakak/anak saudara semata-mata nak mandi 'sedap' dan basuh baju. Memang penat rasanya.

    ReplyDelete
  12. mak kerja, x sempat nak basuh..
    mesim basuh plk tempat ngering rosak..

    rumah saya..hihi.
    bukan anak saya.

    ReplyDelete
  13. Salam ainnnnn..apa kaba..lamanhya kak intan x update dan x bw..ain sihat..teruk juga krisis air sekarang kan..tapi itu semua ujian dari Allah..nasib la rumah kak intan x kena ..ALhamdulillah

    ReplyDelete
  14. sian budak tu pakai baju lembab..

    ReplyDelete
  15. Haha....mmg biasa buat tu AN letak bawah kipas....esoknya mmg dah kering. Memang budak tak reti menipu tu AN kalau baju sukan basah pun diaorang pakai jugak.
    Kesian sungguhlah mereka yg kena catuan ni....

    ReplyDelete
  16. alahai ini lagi kesian sebenarnya. Tapi kalau jemur kat dalam rumah-bawah kipas kan bil nya pula yang naik hihi

    ReplyDelete
  17. musim hujan selalunya mcm tu la.. keringkan dgn kipas tp kawsan BSP xhujan ke? kt sini hujan memanjang

    ReplyDelete
  18. akak pun selalu buat mcm tu,cepat kering..kalu kecik2 dulu,basuh kasut sekolah letak belakang peti ais cepat kering kasut...hehehe
    kawasan rumah akak pun dah kena catuan air,tp setakat ni masih lagi ok

    ReplyDelete
  19. malu pulak nak cakap yg sy ni biasanya klu basuh baju sekolah aiman mmg keringkan saja semalam dlm rumah,takperlu kipas pun kering tau.hehe..

    rumah sy plak tetiba takde air apa kes entah..rasanya tak terlibat catuan air pun

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Cara daftar kad Touch N Go

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1