Perimeter vs peribahasa

Happy Wednesday you alls... haha, selepas sebulan hari Rabu dan Khamis tak menggerunkan atau menakutkan saya lagi. Hujung bulan 7 dan awal bulan 8 haritu, saya cukup tertekan nak menghadapi hari Rabu Khamis ni, memang wordless betullah kalau tibanya hari tu.. Kalau boleh nak terus masuk ke hari Jumaat je. Tapi walau macam mana pun, takla saya pernah MC ye, korang, dan bukan juga sebab nak terus ke hari Jumaat tu sebab nak sangat bercuti hujung minggu ya. Itu kegemaran akak yang fofular sorang ni. 

Ha, cer teka apa sebabnya tu? tak ada hadiah pun kalau betul, saja nak bagi korang gunakan kegeligaan otak korang tu.. nah, dua peransang bagi korang... cer tengok ni dan uji KBAT korang, dan bagi jawapan korang ye...

                                  
                                ok klue kedua pulak.... agak-agak tahu ke apa sebabnya?

                              


ha, tak naklah berteka teki lagi ya, meh saya ceritakan apa yang dimaksudkan tadi. Saya takut sebelum ni sebab pada hari Rabu dan Khamis ada kelas Matematik. Dah lima tahun tinggal subjek Matematik sejak menjadi warga Selangor ni, sebulan lebih ni saya kena ajar satu kelas Matematik memandangkan masalah kekurangan guru matematik yang kritikal di sekolah kami. Ha, jangan nak gelakkan saya ya. Sebenarnya saya memang belajar matematik semasa di universiti. Haha, jangan pelik kenapa cikgu lulusan Matematik mengajar BM pulak. Saya mula jatuh cinta dan suka mengajar BM bila disuruh ajar BM masa tahun pertama saya bekerja, jadi sehingga kini, setiap tahun saya memang ajar BM sebagai subjek utama. Cuma matematik ni, kena kembali ajar setelah lima tahun tinggalkan..

Hari ni saya gembira sebab dah makin kenal anak anak murid di kelas matematik dan juga sebab hari ni saya bakal ajar tajuk terakhir. Jadi dah nak hampir selesai tanggungjawab ni..satu tu opsyen, yang satu lagi passion, haha, itu yang saya bagitahu kepada murid-murid masa pertama kali saya masuk kelas matematik pada hujung Julai lalu. sekarang ni pula, murid di kelas BM saya pun dah tahu saya ajar matematik juga, sekali sekala tengah ajar BM budak-budak ni mengada tanya soalan matematik pula, ai.....apa-apa pun, Meh, kerja keras ya..

#redahjelahapaapapun
#kipidap
#dongibap

Comments

  1. saya antara orang yang pelik bila orang lulusan matematik tapi mengajar BM..
    Tapi itu lah kan... Jadi cikgu ni kena ikut keperluan...
    Hubby saya hari tu lagi kelakar, kena ajar subjek BI... Tahun 5 pulak tu... Katanya tiga tahun lebih duduk UK... hahaha, tergelak jer saya bila dia beritahu kena ajar BI... Tapi nasib baik boleh subjek lain bila hubby tolak dengan cara baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okla juga tu sebab boleh juga tolak.. ini mmg betul2 tak leh tolak, jadi berdebarla setiap kali rabu khamis.. takut salah ajaran atau ajar budak xfaham..huhu.. benda yg lama tinggal ni susah juga.. kita faham tp nk terang tu mcm kena aturkan ayat2 permudahkan pula

      Delete
  2. haha.. entah kenpa kena bc detail..sb duk ingt kena jwb soalan bergmbar tu ada soalan trick

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa..patutnya bg soalan yg mencabar sikit ya.. alahai.. lupa

      Delete
  3. redah ajelah aish
    kipidap
    dongibab

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tak give up la ni, redah jela.. redho apa aje..dah biasa tukar2 subjek kalau di tahap kurang guru... kerja juga apa2 pun.. jgn kena ajar agama sudah le.. itu mmg kena btl2 amik kursus, kang kemana jadinya..

      Delete
  4. sama dgn adik aida.
    lain belajo dulu, lain yg di ajo kat skola.
    kh la bm la...
    yg paling adik aida terkezut dia kena ajo ~ pendidikan seni :)
    dia x berseni langsung ha ha ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..masa kat Johor, saya pun pernah ajar psv.. haha.. keras tangan, memang tak sesuai ajar seni.. lain jadinya..

      Delete
  5. ingatkan student ja takut nk p sekolah klu homework tak siap rupanya cikguvpun ada ketakutan nk ngajar bila dh lama tinggalkan sesuatu subjek..

    hahaha sy tak gelak pun ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. wajib takut tau. Lagipun masa di Johor lg saya memang suka ajar BM lg.. ingat dah tak kena ajr math, tiba2 kena juga

      Delete
  6. Situasi kita sama, opysen maths tapi saya terpaksa ajar BI. Dah selesa 5 tahun ajar BI. Kalau tiba-tiba kena ajar Maths agaknya buntu sekejap. Hehehe.

    Jemput sertai segmen di blog VitaminSuci. TQ!

    ReplyDelete
  7. kalau akak matah memang gagal lah..BM ok akak suka hahaha

    ReplyDelete
  8. Itulah istimewanya insan yg bernama Cikgu Aisy Nasiha. Bukan calang-calang cikgu kan. Bila sudah diberi tanggungjawab digalas betul-betul. Kemampuan dah ada cuma apa lagi semuanya sudah dilalui. Baru 5 tahun semua boleh refresh balik.

    ReplyDelete
  9. cikgu pun takut jugak ye, ingatkan ank murid je. hehehehe

    ReplyDelete
  10. Hello, cikgu... Kan kita dah bagi no he-ho. Awat tak whatapps jerk kalau takut mengajar Maths? ^_^ Math ni kita kebal ler... Setakat perimeter, tak mencabar cikgu ^_^ Cuba bagi soalan trigonometri yang sin,kos, tangen tu ke, ketaksamaan linear ke, barulah berdebar dada depa, kita tak berdebar lagi. Hahaha... cakap besar aje kalau kena mengajar ni mahu gigil juga kepala lutut bila pakai tumit tinggi!

    Ingatkan tadi nak suruh ukur perimeter pagar dalam gambar kat bawah tu....serius seriau kalau dapat soalan kbat macam ni tau...

    Bab BM tu sebenarnya lagi susah tau, AN. Selama ni saya ingat betullah pagar dalam 'harapkan pagar, pagar makan padi' rupa-rupanya sejenis burung. Dan kerana entri ini juga barulah saya tahu ada perkataan 'pegar'. Maknanya burung tu bukan 'pagar' tapi 'pegar'lah ya?

    Eh, dah macam anak murid pulak tulis komen ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. yang buat jadi takut tu bukan sebab perimeter semata2.aritu ajar lines and angles, soalan ok je tapi masa nak terang tu, kemain rasa berdebar.... tapi takut kot mengajar syok sendiri.. bimbang budak2 komplen xfaham. Haha.. kemain bila dah lama tinggal..

      Lain kali saya whatapp mitak pandangan MD ye..camne nk ajar cara termudah.. haha

      Delete
  11. kesahnya.
    rasanya majoriti cikgu kt sklah saya dlu pon mcm ni juga. bljar lain. ngajar lain
    yg pnting tanggungjwb bjya dilksanakan dgn jayanya.

    ReplyDelete
  12. sama macam ma nik dulu. ajar ekonomi tapi kena ajar jugak subjek BI sebab tak ramai cikgu BI kat sekolah dulu.hihi
    mesti dah lama tinggal byk yg nak kena blaja blk kan.hihi

    ReplyDelete
  13. mana satu yang susah cikgu AN
    kalau tanya saya confirm matematik
    memang dari sekolah menengah subjek tu memang manjang failed =)
    sama dak perasaan masa mula mengajar BM dulu dengan sekarang ni
    saje aje nak tahu sebab nampak cikgu nervous semacam =)

    oh, yang pasal peribahasa tu. dah tiga dekad hidup
    baru saya tahu sebenarnya pegar bukar pagar
    patutlah saya dulu pernah persoalkan kenapa pagar makan padi =)

    ReplyDelete
  14. Hihi.....takut jugak rupanya, walaupun ilmu semua kat hujung jari jer. Tulah org kata kan ....practise make perfect....

    Ajar tingkatan berapa AN?....alah kalau menengah rendah ngajo sambil kejam mata jer hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. f1 je pung, tapi kecut perut saya masa minggu pertama dan kedua tu tau.. xsempat nak kejam mata, berkelip pun slow tau.. haha.. ini dgr cerita tahun dpn kla math saya akan bertambah, maka daku kena bertabahla.. haha..

      Delete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular Posts