Resepi kononnya untuk diet

Meh sekali sekala nak buat entry masakan air tangan sendiri. Asyik-asyik PK je tunjuk bakat, mama AN pun kalau rajin, nak juga buat entry masakan. Haha.. saja mengusik PK ya.. pastilah PK lagi hebat bab masak ni. Saya ni memang tak pandai masak dan kalau masak benda-benda tertentu je yang tahu nak masaknya pun.

Ikan singgang Kelate je..
Tapi sedap ni. Makan dengan pucuk paku rebus. Ada lagi ulam timun cicah budu dengan cili padi banyak, menambah nasinya gitu. Suami pulak hari ni rajin nak buat nasi ayam, katanya dah lama tak masak nasi ayam resepi Tapah, silakanlah suamiku. Tetiba tak rasa diet pulak sebab makan nasi ayam dengan kuah ikan singgang, lauknya ikan singgang dan ayam. Ulam pun banyak sebab kombinasi menu sendiri dan menu suami. Boleh makan sekali sayur-sayur nasi ayam tu. Akhirnya makan banyaklah..ai..kononnya tu...

Resepinya;
Ikan ( paling sedap kalau guna ikan aya putih)
Halia
Bawang putih
Lengkuas
Asam keping
Lada hitam
Garam
Nisa'e (atau ganti dengan gula)
Cili dimasukkan tak potong tak tumbuk, untuk bau dan sedikit pedas

Cara masaknya masukkan je semua benda sekali gus. Kecuali garam ya, nak jaga kesihatan, garam masukkan bila dah masak ikan dan dah tutup api. Rasa dan adjust masa tu tahap masinnya. 

Sepatutnya kena ada tambah budu baru lagi sedap. Tapi rumah kami dah habis budu, jadi tak masuk pun budu. Apa pun, sedap juga ni. Memang 6 ekor ikan pelaling kecil ni tak habis makan sebab ada nasi ayam. Baki ikan yang ada ni saya nak goreng pula bila nak makan esok. Waa..sedapnya...try la korang, memang mudah je dan cepat siap resepi ni. Tak kena tumbuk apa, ketuk-ketuk je benda yang kena masukkan ni.

Comments

  1. Arwah mak acik dulu suka makan ikan masak rebus je macam ni..yang pandai buatkan adik acik..acik tak pandai buat macam ni..tak kena dengan tekak arwah mak acik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo.. saya pun xpandai masak.. kebtulan jadi je hari ni. Biasanya saya makan singgang ni kalau balik kg je, sebabnya pasti akan sedap rasanya kalau mak yang masak..

      Delete
  2. amboi usik kita.sy Bukan tunjuk bakat,lebih kepada share resepi.lebih tepat lg simpan resepi utk koleksi sendiri..nti nak buat lg senang nak refer.bukak je blog.klu tulis ni kang ada jugak yg hilang..

    nisa'e tu apa benda AN?jakun sekejap.hehe..sama je resepi singgang kita ,cuma sy jarang letak lengkuas..lengkuas pun tak pnah beli.haha sy selalu letak serai..sedap ni hirup kuah panas2..mmg terbaik untuk diet..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. nisae tak tahu ya.. ala, yang bulat2 manis tu.. biasa guna buat inti kuih onde onde.. ala2 gula melaka gak.. tapi orang kelate ni masakan pun banyak guna manisan ni tapi takla jadi manis pun, pelengkap rasa je..

      Lengkuas tu saya pun xbeli. Hasil bertani depan rumah ni. Haha, guna istilah bertani ya..sampai tertiarap la tadi nak cabut pokok lengkuas, haha. Tak pandai nak ambil lengkuasnya..

      PK mmg hebat la.. kagum saya tau.. macam2 PK pandai masak.. ai mmg tak leh challenge la.

      Delete
  3. salam aisy..eh nak diet ke? akak tengok kurus aje tu.. wah sedap ye makan ikan singgang ni,buat dengan daging boleh juga ke? sebab akak ni kan biasalah tak makan sangat ikan..hahahaha.

    Rajin papa N ye masak nasi ayam. sedap tu dapat makan air tangan suami

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je tukar ikan dengan daging. Pun sedap singgang daging.. ha, nk diet sikit, dek stress banyak kerja hari tu makan pun banyak, jadi lemak pun dah banyak.. diet sblm lemak ni makin membiak...

      Kebetulan memang habis licin nasi ayam papa masak semalam.. anak2 makan sampai ke maghrib..

      Delete
  4. Kakak teringat masa dlm pantang resepi macam inilah yg boleh katakan selalu kakak makan tau Aisy. Anak-anak kakak pun suka masak macam ini. Sekarang kalau nak masak cepat kakak buat macam ini aje. Letak bendi siap terus sekali dgn sayur dan lauk:)

    ReplyDelete
  5. hehe...akak ni nama je ore klate tp ike singge hok sene tu pun xpanda nak buat!!!tp budu meme sedap weeh..make nasi susah nak stop bila ada budu n ulam.ore klate sbb mkn budu la jd bijak n cantik..xgitu AN??!!!hiiii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. tulah kan.. makan budu comel2 jadinya..

      Saya pun tak berapa tahu biat singgang ni. Nak masak sekali sekala mesti call tanya mak atau kakak..

      Delete
  6. Ewah, ewah! Nak ikut jejak nampak... Habis tu, saya tinggal terkontang-kanting ajelah sensorang dok beli kat kedai aje? Ini memang tak boleh jadi nih.... Ni confirmlah saya memang tak pernah buat dan rasa. Nasi ayam tu tahulah.... Senang cerita, PK habis semua dibuatnya di rumah dan saya pulak habis semua dibelinya di luar. Memang macam langit ngan bumi tapi besan macam nilah yang selalunya ngam. Sorang tukang masak, sorang tunggu orang pelawa ajak datang makan jerk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. takla mampu nk ikut jejak PK tu.. sekali sekala bolehla.. lagipun sejak naim mengaji ni jadual makan malam kami memang agak kelam kabut. Jadi makan di rumah dan menu mudahlah yang jadi pilihan.. kalau x payah gak.. demi anak kan. Kenalah rajin sikit..

      Delete
  7. lauk ni simple.
    but most of the time lauk simple gini la kita tambah nasi panas 2-3 kali :) ha ha...

    ReplyDelete
  8. mcm ikan nk buat laksa je akak.. maaf la nina mmg xpandai nk bezakan ikan2 ni.

    ReplyDelete
  9. ikan masak singgang,, lama dah tak makan lauk ni,, sesekali makan pasti bertambah nasi hihihi

    ReplyDelete
  10. Mak ai terliur mak tau. N i faveret okje ni AN oiii.... manis manis masam masin...pergh!! Lama tak makan ikan tongkol....huhu...udah teringin pulak.




    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular Posts