Tak lalu makan nasi

Ada masa tertentu memang kita akan rasa tak lalu makan nasi kan? Saya selalu gitu. Jadi, kalau dah datang mood tak lalu makan nasi tu, mulalah malas masak juga. Sekali sekala nak diet ya. Jadi memang malas nak makan nasi. Terasa tu je makanan yang asyik disuapkan ke mulut.

Naim pula sejak dua minggu ni suka makan nasi. Jadi, bila mamanya malas nak makan nasi, kenalah sound dengan dia. Nanti mama masuk hospital sakit perut, katanya. Papa N pun sama, mulalah, saya juga yang disalahkan. " Ha, anak dah mula mudah makan, mamanya pulak yang tak nak makan. Kang anak-anak buat perangai macam tu, dia marah anak, sendiri buat tak pe?"

Tak nak makan nasi kena tegur la pulak. Apa salahnya nak makan popia je? Kenyang apa? Siap ada keju lagi kat dalam tu. 

Tak nak makan nasi waktu malam je, sebabnya siang di sekolah dah makan ni.
Saya makan mee kolok ni. Kenyang juga. Rasanya pun manis-manis, banyak benda kat dalam tu tau.. 

Mee kari ni pun, sedap. Ada dua belah telur lagi. Sekali habis, tersadar ke belakang tau. Rasa pening kejap tahan mengantuk masa nak masuk ke kelas. Itu yang bila malam tak nak makan nasi lagi 

Tapi bila fikir balik, makan nasi dengan sayur dan ikan lagi berkhasiat dan mengenyangkan kot. Yelah, ubah tabiat mengejut mana boleh, kan? Jadi, layankan jelah selera orang kat rumah ni. Bukan selalu Naim suka makan nasi ni. Kalau berterusan baik juga, takla risau Naim sakit perut di waktu malam. Makan sikit buat syarat je kan? Kan?

Comments

  1. Salam..

    Mkn nasik sikit takpe AN.. Klu takda selera mkn yg bersantan mkn lauk kering2 pun okey je janji ada sayur dan lauk nya

    Janji mkn sblm mghrb takla letih ngantuk nnt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha.. sebab rasa saya balik lwt, dah magrib, itu yang malas nk makan nasi..

      Delete
  2. banyaknyaa makanan. terliur tengok. popia tu macam besau aje. hehehe. dekat sini pangil popia jumbo ^^

    ReplyDelete
  3. Ini cerita makan satu hari ke tu, AN? Kalau dah dua kali makan mi campur popia lagi, memanglah kenyang. Awak tu bukan besar mana, haruslah perut pun kecil jerk :) Mana nak sumbat semua!

    Betul juga kata PapaN, susah juga macam ni. Anak dah suka makan, Mama pulak hilang selera makan nasi. Makan sikit jer buat syarat. Saya ni kadang tu nak juga diet tak mahu makan malam bagai, tapi rasa ralat pulak bila anak-anak dan suami dah duduk menghadap hidangan, saya pula tak join sama. Macam precious sangat makan bersama tu sampai haruslah 'makan bersama' juga walaupun katanya nak diet :)

    ReplyDelete
  4. saya pun kekdg mls makan nasi. layan roti/spageti/mee pun cukup..sama kenyang mcm mkn nasi

    ReplyDelete
  5. betul tu aisy...ade hari tu nanti mmg mood tak mo makan nasi...ye la dah nasi mknn ruji org malaysia ye tak tapi kalo hari2 bosan gak...lieya biase mcm aisy le ganti le dgn mee ke...kuih2 ke...mlm2 layan mee pun syok...rase ringan jek perut .... tupasal kat umah lieya stok pasta tu belambak2....budak2 ni pun suke pasta...haa mlm ni takde mood nak makan nasi lepas bace entri aisy....lieya nak buat burger special jek lah heheheheeheh

    ReplyDelete
  6. acik dah biasa buat macam tu dulu AN..tapi kalau malam buka acik je..anak2 pun sama tak makan nasi..dah kenyang katanya..kalau minum petang nya makanan berat sikit

    ReplyDelete
  7. tak pa buat syarat teman anak anak dan cik suami makan..
    saya hbs malas skrg kena juga makan nasi.. paksa rela.. skrg ni 3x sehari makan nasi.. pagi, tengah hari, sebelum maghrib... tapi makan xda la bertambah. letak gunung mcm dlm pntg.
    mkn snsorang pulak tu. sedeynya..kes cik abe pon nk diet. lagipon time hari kerja kan.. huhu
    sbb bf kan..

    ReplyDelete
  8. Diana pun sama. Ada masa rasa tak nak mkn nasi. Tapi adalh sekali dua je.*_*. Sebab memang jenis tak boleh hidup tanpa nasi. Hari-hari masak tu dah sangat sinonim.

    ReplyDelete
  9. Ohh popia tu menggoda.my peberet..sy pun selalu jadi tak lalu makan nasik..tp makan benda lain tak pernah tak lalu..nak diet apa?haha

    Tp macam mana pun lunch kena masak nasik jugak, woman n abahnya mmg tak bley jauh dengan nasik

    ReplyDelete
  10. mkn sekali sehari nasi pun rasanya dah cukup..sbb kita amik makanan lain lg. kalu dok mkn nasi sampai 3kali sehari tetiap hari tu yg buat jemu tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3 kali jarangla sb pagi xsempat.. selalunya 2 kali..

      Delete
  11. padan la kalau tak lalu makan nasik...kalau gini punya hidangan nya..heheeh..sedap2 pulak tu..heheh

    ReplyDelete
  12. Lg bagus cenggitu Aisy. Certain org ngamuk bila tak dpt nasi, sudahnya "menderita" bila terpaksa travel overseas.

    ReplyDelete
  13. makan popia pun dah kenyang sangat dah tu...
    mee kolok first time knor dgr...dr mana asalnya..johor ke atau kelantan aish?

    ReplyDelete
  14. salam kenal n follow sini sis...

    ReplyDelete
  15. akak kalau sehari tak makan nasik mau lemah lutut dibuatnya hehehe, cuma kadang2 memang ada masanya kita rasa nak makan benda lain selain dari nasik kan,tapi itu la bila anak dah minta,kena juga la kita masak dan makan

    ReplyDelete
  16. Sekrg pun rsa mkn selera mkn..uh.
    Org tua2 ckp tnda2 nk mati. Tp rsa takut plk..
    Normalkan...

    ReplyDelete
  17. Kadang2 kena kurangkan makan nasi akak.. nina mcm tu juga boring mkn nasi. Ada apek di ofis ckp mkn nasi byk buatkan darah kita jd pekat. Xelok katanya

    ReplyDelete
  18. Memang ada kalanya tak selera nak makan nasi....jemu balik balik lauk sama ...Lagi pun dah kenyang makan kat sekolah kan...
    Tukang masak mcm okje ni....lagilah...

    Lagi semalam tak dpt tgk gambo tu ...


    ReplyDelete
  19. saya pun kadang makan lauk aje cikgu AN
    memang kononnya nak makan nasi sekali aje sehari
    kalau dah makan tghr, malam tak makan nasi
    tapi badan tetap juga naik dan naik....menci tau

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?

Drama Hadiah @ Komsas Tingkatan 1

Kuih bakul limau mandarin @komsas tingkatan 1