Kerja rumah

Kalau suatu masa dulu, saya memang tak faham kenapa ibu bapa buatkan kerja sekolah anaknya? Memang keluar satu tanda tanya besar setiap kali menanda buku kalau hasil kerja tu nampak lain dan bila disiasat budak tu mengaku mudah je, " mommy saya buatkan ni cikgu". Takpun yang sopan sikit jawapannya, " saya tulis sendiri ni, tapi jawapannya mama saya yang bacakan".

Korang pernah ke? Pernah ke buatkan kerja sekolah anak?
Agaknya di tahap anak tadika ni, rasa kesiankan anak sebab dapat kerja sekolah banyak, mama malas nak tolong mama psiko si adik buat kerja abangnya bersama-sama. Nampak macam sesi main-main gitu. Tapi kalau diteruskan ni, ada ke kemungkinan dah masuk ke sekolah menengah nati masih nak amalkan tabiat yang sama? Ada masa nak ambil peduli ye? Ah.. dalam satu keadaan pernah juga saya fikir, keadaan macam ni jauh lebih baik daripada murid yang langsung tak ada inisiatif yang buat kerja rumah. Rela kosong je buku tu daripada ada apa-apa jawapan. Agaknya mak dia terlalu sibuk dan tak ada masa nak semak apa kerja anak ada, manakala anak pulak sibuk nak melayari internet atau hanya buat kerja rumah subjek tertentu sahaja.

Whatever problem is, for me the biggest problem is when someone is MALAS.. Memang tak dapet nak nolong kalau malas wehhh..

Melayankan si Naim ni buat kerja sekolah, kena ikut mood dan keinginan dia. Ada masa dalam kolam mandi yang tak ada air pun bolrh jadi tempat dia menulis! Lantakla bang, asal nak buat kerja yang cikgu bagi. 

Comments

  1. Hahaha...gelak dulu, akak la tu pernah buatkan untuk anak sebab anak malas nak menulis,pada hal kena tulis ABC je, sudahnya mama guna tangan kiri utk menulis.

    Untuk permulaan saja lama2 dah kena saiko ngan mama buat la sendiri juga,tapi adrien nih lebih banyak akal bila sekolah..huhuhu mama kena kreatif cari cara yang berbeza.

    Mencabar jadi mak zaman sekarang ni,kita dulu takut kalau tak siap kerja.

    ReplyDelete
  2. Ada 1 hari tu Cikgu Aisy, ank I si kakak buatkan homework si adik, I plak tak perasan.. alih2 dpt nota dari Cikgu (disangka I yg buat). Bukan je Cikgu yg marah, I pun rasa nk marah je dgn si Kakak masa tu.. dah la buat tulisan lelawo..si adik plk masa tu masih buta huruf..haruslah Cikgu curiga. Hmmmm..

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Haha.. mmg mcm2 gaya budak berdua ni byat homework malam2..

      Delete
  4. gitulah bila dah jadi mak-mak ni. terpaksa berlakon2 lukisan macam budak-budak.

    ReplyDelete
  5. kesian budak2 zaman skrang, kan? dari kecil sekolah tadika dah ada homework... T
    eringat masa Irfan kecil2 dulu... saya yg stress tiap kali Irfan bawa balik homework.. Memang bercinta nak pujuk dia baut homework yg banyak tu...

    Tu yg lega sgt bila kat UK anak2 cuma ada homework sekali seminggu jer... hahaha, bahagia jer saya rasa masa tu...

    Tapi saya perhatikan, bila dah umur Irfan skrang (11 tahun), dia akan cuba buat sendiri dulu homework dia... Kalau tak tahu, baru dia minta saya tolong... mmg dgn sendiri dia dah sedar kot kepentingan buat homework...

    ReplyDelete
  6. hahaha...kadang tak sabar nak menunggu anak habiskan kerja sekolah tu yg sampai terrrrbuat kan..hihi.. mula2 dulu jer..skrg sy pantau jer dia buat..takmo tolong dah.. sy tunggu dia smpai habis semua kerja sekolah tu..

    ReplyDelete
  7. masalahnye skrang aisy keje rumah kemain byk...sian tuk budak kecik ni kan...tapi so far anak2 lieya keerja rumah terkawal lagi....takde laa selambak byk....tapi bile buat tu tetap kite pantau...

    ReplyDelete
  8. Amboi, si adik siap pakai helmet tu, nak turut sama membantu katanya! Comel sungguh ^_^

    Saya ni masa Bubbly Abang baru masuk tadika pada usia 5 tahun, memang saya tolong buatkan bila dia dah penat buat homework. Saya tak suka hantar buku kosong pada cikgu. Dan sebagai cikgu, saya tau memang mereka pun tau siapa yang buat kerja rumah tu walaupun dah bersungguh kita olah struktur abjad tu macam tulisan budak-budak tak cukup umur. Hahaha!

    Bila masuk sekolah, elok aje dia buat kerja rumah. Takdalah saya nak tolong. Saya tolong jadi pemeriksa aje. Kalau jawapan salah, saya siap betulkan dulu sebelum cikgu pangkah. Tak sukalah pangkah-pangkah dalam bukukerja/buku latihan ni. Hehehe!

    Sampai turn Adik Cute, saya tak tolong dah. Yang ini lagi malas, AN. Minta dipegang tangannya bila buat kerja rumah. Saya peganglah juga dengan syarat dia buat separuh daripada homework tu sendiri.

    ReplyDelete
  9. Pak Jilap rajin AN melayan anak dia, buat kerja cenggitu, okje malas sikit nak melayan..... , biar dia belajar habiskan homework sendiri.

    Nampaknya Naim tak de chancelah nak ngengada mintak mama tolong buatkan .... nak tak nak terpaksa habiskan sendiri ye Naim!

    ReplyDelete
  10. Huihuii..kolam mandi?? Kreatip nyee... :p

    ReplyDelete
  11. darjah satu... masa sekolah lama, memang saya bantu. Sebab terlalu banyak kena tulis. copy aje. awal-awal je. kalau jumlah reasonable, insya Allah adam buat sendiri. homework dia kalau ada, dia buat sendiri. tak perlu ingatkan pun. cuma bila kena tulis ayat bermuka-muka tu, terpaksa menolong. kalau tak, tak tidur dia siapkan homework.

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular Posts