Hadiah hari guru yang 'rare'

Assalamualaikum semua..
Dah lama pun sambutan hari guru berlalu,  baru saya ada kelapangan nak menulis pasal ni.  Mungkin dapat jadi motivasi untuk sesiapa yang tak tahu nak sediakan apa benda untuk hadiah hari guru bagi cikgu-cikgu anak korang bagi tahun-tahun berikutnya.

Sebenarnya saya menulis ni sebab bagi saya hadiah tahun ni 'rare'.  Dalam 12 tahun ni, kali ni saya kagum sangat dengan kreativiti dan pemikiran logikal anakanda-anakanda saya ni.  Hadiah diorang berikan terkandung sekali apa yang cikgu dah ajar diorang..  Bukan biashe biashe orang cakap ni..
 Jom saya tunjukkan.  Satu kelas ni bagi saya kad ucapan buatan sendiri dengan masing-masing luahkan satu ucapan. Hasil usaha sendiri tu yang buat cikgu terharu sangat.

 Ha...  Yang nilah saya maksudkan diorang apply apa yang saya ajar.  Kelas ni muridnya belajar subjek Asas Sains Komputer,  dan antara tajuk yang diorang pelajari ialah kiptografi(penyulitan data).  Jadi ramai yang tulis ucapan hari guru dengan bahasa rahsia yang dipelajari.  Bukan ayat merepek tau kat atas tu,  semua ada maknanya.. Keilfi ni tulis "Selamat Hari Guru,  thank you for everything! ". Dia guna reverse cipher untuk tulis.

Ha..  Yang ini pun sama.   Murid ni guna subsituition cipher untuk tulis ni..  Siap suruh cikgu terjemahkan kod dia tu lagi.  

Yang ni pulak guna teknik ceaser cipher.. macam-macam kaedah diorang dah belajar, so masing-masing pilih kaedah sesuai untuk tulis dalam  kad diorang..


Tak kurang juga yang tulis ayat biasa tapi sweet macam ni, macam dapat pick up line pulak rasanya.....i love you too Farah!

Kad dalam jambangan bunga ni tulisnya 'WE LOVE YOU"... so sweet kan...



Dua benda ni pulak satu kelas kongsi belikan dan tulis untuk cikgu.. so sweet all of you.. sungguh cikgu hargainya.. thanks semua...


NOTA KAKI:
Kebelakangan ni kita dikejutkan dengan kematian ramai orang baik lagi dermawan, seperti arwah Pn Faziani Robhan, Adamdidam, almarhum Sultan Ahmad Shah, dan beberapa lagi kenalan saya yang ada kehilangan orang terdekat. Semoga Allah merahmati semua yang dinyatakan di atas dan menempatkan mereka di kalangan orang yang beriman... insyaAllah.  Bila mendengar berita macam ni, tambahan kerap pulak tu, mulalah terfikir akan amalan diri ini. Bila sampai masanya nanti, apalah nasib saya ye... lantas rasa bersemangat nak buat yang terbaik semasa mendidik anak-anak di sekolah. Moga Allah berkati semua guru dengan keihlasan dan daya usaha yang tak kenal letih, agar ilmu yang kita curahkan mendapat ganjarannya di akhirat kelak. Amin

Comments

  1. semanis gula anak2 murid aisy tu, siap buat pick line lagi, anak2 zaman sekarang ni kan pandai2 semuanya

    ReplyDelete
  2. Wah semua manis2 belaka ur students.. Sy yg membacabya pun senyum sendiri. Bertuah badan ada anak2 murid yg sweet dan tahu menghargai

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Moga membantu orang yang ada masalah cap jari

Beli dengan foodpanda tapi makanan tak sampai?

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?