Bercakap pasal 'be a better person'

Sementara ramai lagi yang masih di mood tahun baru ni, rasanya memang sesuai lagi saya tulis pasal ni. Bukan apa, sebab biasanya, ramai yang menetapkan azam tahun baru untuk berubah jadi lebih baik daripada tahun sebelumnya. Tak kisahlah korang nak jadi lebih baik dari segi apa, itu terpulang kepada hati dan kemampuan masing-masing sebenarnya.

Pendek cerita, supaya tak melalut entry ni. Nak jadi insan yang lebih baik, tak bersyarat. Semua orang boleh kalau nak jadi lebih baik. Cara pun banyak. Allah bekalkan setiap daripada kita dengan mental dan fizikal yang istimewa. Jadi, kalau nak usahakan kearah jadi insan yang lebih baik, memang cukup banyak cara yang boleh diusahakan.

Kalau korang mampu dari segi wang, gunakanlah wang secara sebaiknya supaya di akhirnya, korang dan insan sekeliling korang akan jadi lebih baik untuk hari seterusnya. Kalau mampu dari segi fizikal, sumbangkan fizikal, kalau mahir berkomunikasi itupun juga boleh dijadikan sumber untuk mengubah supaya menjadi insan yang lebih baik.

Dalam berblog ni pun, ada caranya kalau kita nak jadi insan lebih baik. Mungkin boleh contohi blogger ni, kumpulkan dana untuk anak yatim. Tidak pun,boleh buat entry yang penuh informasi supaya dapat dimanfaatkan oleh orang lain. Selain itu, gunakan ayat-ayat yang bersesuaian semasa menulis. Banyaklah caranya asalkan cara tersebut boleh memanfaatkan orang yang lain, korang telah menjadi insan yang lebih baik. Syabas..

# Menulis entry ini, juga merupakan cara saya untuk berusaha jadi insan yang lebih baik. Malahan korang yang membaca dan mengambil manfaat daripada pengisian ini, juga pastinya ialah insan yang lebih baik. Alhamdulillah.

Comments

  1. Btul tu , jadi baik byk cara , cuma kita yg tentukan bila nak jadi baik

    ReplyDelete
  2. betul tu...dalam berblog juga dapat membantu kita menjadi insan yg lebih baik sbb kebanyakan blog kawan2 semua terdapat info2 yg berguna yg boleh digunapakai dalam hidup seharian...

    ReplyDelete
  3. Dah nampak macam cikgu balik dah ni. Apa-apa pun AN, bagus juga saling mengingati. Memang betul tu, nak jadi lebih baik ada banyak caranya.

    ReplyDelete
  4. betul tu ada byk cara..byk yg cakap je tapi tak berusaha pun menjadi lebih baik.

    bila sy klik link penuh informasi tu terkejut keluar entry sy..Alhamdulillah sy mmg amalkan masa nk bersalin tempohari,tak sgka juga ramai yg google tentang selusuh bersalin.secara tak langsung kita dh beri manfaat tanpa kita sedar..:)

    ReplyDelete
  5. ain...betul tu...kita semua ingin berubah menjadi lebih baik dan pelbagai cara boleh kita aplikasikan dalam hidup utk menjadi lebih baik ....

    *ain, akak jd teacher kat smart reader..hehe..

    ReplyDelete
  6. Smga kita sama2 saling mengingati antara 1 sama lain spy dpt menjadi insan yg lbh baik..

    ReplyDelete
  7. ya setuju.. thanks AN share link dorang. akan singgah nanti.

    ReplyDelete
  8. yer mama setuju dengan entri ini.. :)

    ReplyDelete
  9. setuju dgn akak.. menulis dalam blog pun ada kebaikan juga :)

    ReplyDelete
  10. Menulis dalam blog dengan cerita merapu agaknya ada kebaikan jugak tak AN...huhu

    ReplyDelete
  11. buat apa yg disuruh olehNYA...tinggalkan apa yg ditegahNYA..

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN SEPATUTNYA SESUATU YANG DIFIKIR SESUAI...



Popular posts from this blog

Moga membantu orang yang ada masalah cap jari

Beli dengan foodpanda tapi makanan tak sampai?

Bila rasa pedih luka operate akan hilang?