Posts

Showing posts from November, 2013

Jangan lupakan kami

Image
Assalamualaikum semua.
Dua hari tak menulis terasa lama. Tapi apakan daya bila dah ada di kampung ni, banyak lagi perkara lain yang tak  menyempatkan saya untuk edit blog. Semalam hampir separuh hari tidur je, alasannya kerana  letih dan rasa damai kat kampung halaman. Hujan je  hampir sepanjang hari semenjak kami balik ni . Jadi setakat ni aktiviti kami kebanyakannya makan dan main-main kat dalam rumah je. Sejuk tu. Nak keluar pun, faham fahamlah kalau dah cuaca macam ni. Naim apa lagi, asyik dengan permainan dia sahajalah. Mujur mama sempat angkut sebeg barang mainan Naim ni. Bolehla dia lupa rumah dia sementara. Setakat ni dah dua kali Naim minta nak balik BSP. Sabar ajalah nak jawab ajakan dia ni. Itu yang kami layan je dia, asalkan dia tak sebut nak balik BSP. 
Nazif pula relax je. Sekali sekala tunjuk mengada ngada juga. Tapi kebanyakan masa dia seronok kerana banyak makan. Apa taknya, jika ada orang makan, dia akan ikut orang tu untuk minta makanan tu. Semalam, Ayah Su sampai l…

Life guard tak bertauliah

Belum lagi petang, dua beradik ni dah mula panas punggung duduk dalam rumah. Sekejap yang besar meragam, lepas tu yang kecil pulak yang sambung meragam. Adoi, haru rasanya.. kus semangat mama. Urut dada.. istighfar.. haa.. budak-budak ni memang mudah bosan, lagi-lagi kalau jenis budak aktif macam Nazif dan Naim ni.Tak disangka betul, mudah je nak ubati diorang ni. Di saat saya pasangkan lagu kanak-kanak untuk melekakan Nazif, tiba-tiba Naim ajak main kat luar rumah. Ikutkan jelah, daripada diorang ni buat hal. Lagipun pagar tertutup, mudah je nak pantau.Jadi mama macam nilah. Duduk bertenggek kat depan pintu sambil tengok diorang ni main. Semangat Naim nak main kat luar, mula-mula dia main dengan penyapu, kononnya sapu sampah. Sampaikan kereta mama pun dia sapu dengan penyapu. Naim cuci car mama, katanya.Sekarang ni tengah main dengan air. Naim angkut sendiri kolam dari dalam bilik, lepas diisikan air, mainlah dia dengan kolam yang air sikit tu. Mama malas nak isikan air banyak-banyak…

Menu istimewa untuk orang sakit

Image
Malam tadi saya masak koay teow kuah lada hitam yang diilhamkan dari blog Zilla. Tak rancang pun sebenarnya. Lepas baca entry terus dapat idea memandangkan Papa N demam sejak petang. Risau tu suami demam tiba-tiba. Balik kerja pun awal tadi. Lagi-lagi di saat yang dah tak berapa lama lagi kami nak balik kampung. Mana boleh tu, nanti takkan kena batalkan pula rancangan kami nak balik kampung esok ni. Tak boleh, tak nak! Saya siap melawak nak belanja makan makanan barat lagi tadi. Papa N cakap, tak apalah, lain kali je sebab rasa tak larat sangat. Adui, makin risaulah. Bila ditanya ada dapat MC ke tak, dia jawab tak dapat. Jadi, ni maknanya taklah demam teruk. Jadi saya masaklah koay teow ni  untuk menaikkan selera orang demam ni. Kalau kita demam pun kita mesti nak makan makanan yang ringan tapi masam-masam sikit. Korang sama tak? Nampak macam sup sayur je kan? koay teow tenggelam di sebalik sayur mayur yang ada. Maklumlah  dah nak balik kampung, jadi masukkan seberapa banyak bahan m…

Kasut wakata

Image
Sebelum ni, si kecil ni suka betul pakai selipar atau kasut abang Naim. Jadi masa saya ke GM Klang hari tu, saya belikan selipar bergambar minion ni untuk Nazif. Agaknya dia tak teruja untuk pakai kasut yang ada sebelum ni sebab tak cantik kot..Selipar baru Nazif ni Naim sebut 'kasut wakata'. Minion dia kenal dalam permainan dalam ipad tu kan banyak kali sebut wakata, jadi dia panggil benda ni wakata.Sejak Nazif asyik nak berkepit je dengan mama ni, selipar ni antara benda yang boleh alihkan perhatian Nazif. Bila dia meraung nak saya dukung, cepat cepat saya pakaikan selipar ni, maka dapatlah Nazif ni main dan jalan jalan dengan bebas tanpa nak bergayut dengan mamanya. Kalau kena masanya, dapatla mama relax sementara Nazif jalan jalan ke sana sini dengan seliparnya. Dalam rumah pun berselipar dik, bukan budaya orang Melayu ni..ai..Seronok dia jalan jalan dengan pakai selipar ni. Di usia macam ni budak dah minat kartun ke? Ke dia suka warnanya.. entahla. 
Nazif pakai selipar dal…

Beza duanya

Image
Sejak cuti sekolah ni, saya perhatikan anak-anak berubah kelakuan. Tak lah banyak tapi ketara juga perubahan diorang ni. 
Si Abang yang sebelum ni susah nak makan makanan berkarbohidrat, sejak cuti ni alhamdulillah makin mudah dijinakkan. Pujuk sikit, dia akan makan. Saya pun tak berharap Naim akan makan banyak, tapi kuantiti yang dia makan ni melegakan hati saya. Kelakuan Naim pula macam dah matang sikit. Dia jarang merajuk, jarang mengamuk dan paling saya kagum dia dah kurang mengusik adik. Pandai dia jaga kebajikan adik dia dalam kebanyakan keadaan. Ini budak pulak sejak cuti ni daripada mudah makan dah jadi kurang sikit makan. Asyik main je. Kalau biasa bila dia tidur malam, lenanya sampai ke pukul 8-9 pagi. Sekarag bangun awal selalunya, agaknya sebab pwrut tak kenyang sangat. Daripada tahu main sendiri tak berapa kisahkan mana Mama berada, kini main pun dengan Mama ada di sebelah. Makin manja dengan Mama, sampai Papa naik jeles. Haa.. Lagi, makin tunjuk manja mengada-ngada samp…

Satu lagi hari untuk anak-anak

Image
Lega betul bila kerja siput dah siap. Dah dua hari dapat keluar tanpa fikirkan masalah kerja. Hari ni kami jadikan hari bersama dengan anak anak. Mula-mula tadi kami pergi ke Karnival BSP. Karnival untuk eratkan hubungan komuniti Bandar Saujana Putra ni. Boleh tahan juga kemeriahan karnival ni. Tapi kami tak duduk lama pun, sekali jeling je dah balik. Orang ramai, cuaca panas walaupun pukul 10.30 am baru dan bunyi muzik yang dipasang kuat sangat. Naim siap tutup telinga lagi tadi. Makanya, cepat-cepat kami jalan kaki balik ke rumah. Sikit je gambar sebab kami ronda pun kejap je.  Tiga red worriors pun tak selesa, kita balik jelah..
Kemudian, saya fikir bolehla balik sambung tidur. Haa..memang tak leh tahan. Terus Papa N kasi nasihat. Daripada tidur, kan lagi elok bawa anak-anak ke tempat yang menggembirakan dia. Betul juga tu, maka kami pun pergi ke Aeon. Memang tujuan tercapai hari ni. Tak ada sesi beli belah. Semata mata bawa Naim dan Nazif main-main di tempat mainan kanak-kanak ni…

Senaman pagi

Ai.. berpeluh ketiak pagi pagi buta ni. Apa taknya, pagi-pagi lagi Nazif ni dah menangis-nangis. Dah pujuk macam-macam tak juga dia senyap, maka saya buka pintu, bawa dia keluar. Elok pula dia diam sebaik sahaja dibawa keluar.Seronok je dia tengok burung cik rumah berkicau sambil terbang. Lama kami jalan-jalan sekitar kawasan rumah tadi. Ingatkan betul ok dah, sambil angin sepoi-sepoi bahasa tu dia siap angkat tangan tunjukkan kepada burung tu. Tapi, bila dibawa masuk ke dalam rumah, episod menangis bermula lagi..adeh, penin..Namun alhamdulillah kali ni mudah pula dipujuk. Pujuk sikit je Nazif dah kembali tidur, mama lega..selesai satu masalah.Rujuk kepada akak saya atau mak saya, ni dah keturunan. Menurut Kak Ja, kat dalam rumah dia semua jenis suka menangis. Kak Ngah pun setuju, ada seorang anaknya memang menangis kalau bangun tidur pagi sehingga berusia 14tahun. Mak saya pula, kalau bagitahu Naim Nazif ni suka menangis, mak akan jawap , " sikit je tu..mana boleh lawan mama dia…

Belajar sambil bermain

Image
Terasa terngiang-ngiang lagi nasihat cikgu tadika yang kami daftarkan Naim. Katanya ibu bapa boleh pantau perkembangan anak anak dan pada masa yang sama boleh meningkatkan lagi pencapaian anak-anak. Terbiasa dengan teknik mendidik anak yang dah remaja, rasanya banyak saya kena belajar. Pendekatan untuk kanak-kanak pasti berlainan dengan cara remaja. Hari ni, dua aktiviti utama yang agak berjaya. Biasa dibuat. Korang pun agaknya ada bagi anak-anak main macam ni. Tapi ada pengisiannya yang saya terlupa selama ini.  Terguling-guling Naim nak beli set play doh ni tengah hari tadi. Papa pun belikanlah untuk dia. Daripada yang mahal dan besar berjaya kami pujuk dia ambil yang kecil je. Jadi lega, RM yang keluar pun tak banyak. Bila balik ke rumah, kemain seronok dia. Tak bergerak langsung, duduk elok main benda ni sahaja. Daripada satu warna, Naim campur jadi pelbagai warna, kreatif juga nampaknya. Sayang sangatlah dengan benda ni nampaknya. Adik nak dekat pun tak dibenarkannya.. Pengisian…

Petua baru

Image
Ada yang tercari-cari petua nak cerai susu badan dengan anak? Cara baru ni, kot sesuai dengan anak korang.Mask ....
Kisahnya tengah hari tadi.. dua Ahmad yang kepenatan selepas penat meronda di Sunway Pyramid tadi sedang tidur. Anak-anak tidur, saya pun merancang nak memanjakan diri sendiri. Mandi, cuci muka dan pakai mask ni. Baru sekejap pakai benda ni, Nazif yang tengah tidur terbangun daripada tidur. Menangis la dia ni dengan manja-manja.
Alahai, adik. Mama baru nak relax. 
Terus saya selak baju nak menyusukan dia dengan harapan Nazif akan tidur semula. Tapi, Nazif semakin kuat meraung. Tak nak menyusu pun, siap tolak tangan saya. Nazif tengah baring tu tiba-tiba bangun. Dia tengok ke muka saya sambil menangis. Makin kuat suara tangisan dia.
Haa.. rupanya sebab tengok muka mama ada tertepek benda putih ni.... saya pun selak mask tu dan cakap dengan Nazif, "Adik, ni mama lah".
Baru Nazif tak nangis lagi dan kembali baring sebelah saya.. 

Taktik nak dapatkan apa yang diingini

Image
Sasaran : AiskrimPelan operasi :
1. Menunjukkan minat dengan bertanya, " Eh, apa kat atas ni mama?"
2. Tolak kerusi menghampiri peti sejuk dan panjat naik kerusi tersebut.
3. Buka peti sejuk dengan muka penuh perasaan ingin tahu.
4. Tarik keluar kotak aiskrim dan tunjukkan kepada mama.
5. Tunjukkan kotak aiskrim tu sambil beraksi seolah-olah terperanjat, lalu berkata, " Eh, aiskrimlah mama, Naim nak, boleh tak?"Sampai hati mama tak nak bagi Abang Naim makan ais krim kalau macam tu dia buat? Haa... bagi jelah satu cawan, kemudian tambah lagi satu cawan.. Monolog Naim " Baiknya mama saya"..Mana mak nak menang kalau dengan anak sendiri. Saya kalau boleh cuba sedaya upaya nak kurangkan pengambilan makanan manis oleh Naim ni. Dia taknak makan nasi kalau dah kenyang dengan ais krim, oreo, air vitagen, roti manis. Tu satu. Lagi satu dia kalau banyak sangat makan benda manis ni, mulalah jadi hiper. Main itu ini tak henti, usik adik dan macam-macamlah karenah dia…

Projek hari ni

Image
Semalam saya bagitahu nak ke sekolah hari ni, kan? Mestilah pergi. Tadi saya keluar dari rumah pukul 9.30 pagi lagi tau. Balik pula sampai kat rumah pukul 4.30 petang.Adeh, lenguh kaki sekarang ni..lenguhnya bukan sebab lama buat kerja, tapi lenguhnya sebab berjalan. Haa.pukul 10.30 saya keluar dengan kawan pergi ke Klang. Sempat pergi ke GM Klang tadi. Nisaq yang ajak. Apa lagi, ikut sajalah. Bukan selalu ada peluang jalan tanpa bawa beg tangan (Nazif yang nak kena kelik). Lenguh kaki sebab meronda di tingkat dua dan tingkat 3 kat GM tadi. Pusing sana pusing sini tengok barang, belinya bukan banyak pun. Saja suka dapat tengok barang. Jalan pula sorang-sorang, ikut kaki lah nak jalan ke kiri atau ke kanan. Nisaq waktu tu temankan adiknya beli barang, jadi saya jalan sorang-sorang. Tak ingat dah kerja sekolah yang masih belum siap masa tu. Dalam perjalanan balik pula sempat singgah lagi ke Mahnaz Food di Batu 3 Shah Alam. Dah kena pula shopping kat sini. Maka angkutlah sebarang dua bar…

Bocor tayarnya

Tengah hari tadi, saya pada mulanya ingat nak ke sekolah. Kalau di rumah pun tak buat kerja. Nak bereskan kerja pbs pun siput ni tak izinkan saya masuk, jadi elok pergi ke sekolah, bolehlah juga buat kerja lain yang sesuai. Namun, apakan daya, terpaksa saya tangguhkan kerana tayar depan sebelah kanan bocor pulak. Alahai..Mujur perasan masa baru nak keluar. Tengok tayar tu semacam je. Takkan la saya yang malas isi angin ni boleh jadikan tayar tu sedemikian rupa! Tak lojik rasanya. Dah syak, yang tayar ni bocor. Mujur pula masa tu Uncle Intan Payung balik. Apa lagi, saya pun minta dia tengokkan. Baik hati betul uncle, dia dengan tak berlengah lagi terus buka belakang untuk ambil tayar gantian. Saya tengok berpeluh-peluh dia cuba buka tayar bocor dan pasang semula tayar gantian tu. Dalam hati ni, nak tegur tapi tak sampai hati. Apa tak berpeluhnya, dia tukar tayar tu depan pagar rumah, tengah panas tu, memanglah panas, kan? Alahai budak ni. Kak ipar ni pun satu, kenapa tak masukkan keret…

WW : melatih anak memahami arahan

Image
Aktiviti pagi. Diilhamkan daripada penerangan cikgu di tadika yang kami nak masukkan Naim belajar nanti, saya buat aktiviti melatih Nazif dengan kemahiran psikomotor dan kognitif. Haaa, canggih nama aktiviti. Padahalnya, saya bagi arahan supaya Nazif pungut kereta mainan Abang Naim yang berada berdekatan. Minta dia letak di atas benda hijau ni. Nazif ambil satu persatu, setiap kali dia bawakan sesuatu saya puji, " pandai adik, good boy", dan dia akan terus ambil lagi sambil tersenyum.. Nampaknya berjaya dia laksanakan arahan, kecuali empat benda kat depan tu..bukan kereta..okla tu kan..budak 15 bulan.. dia tengok abangnya main tu dia ambillah semua tu.

Small boss

Image
Sejak kebelakakangan Naim layan adik dengan baik dan kemain seronok perhatikan bila kedua-duanya seronok bermain. Usik mengusik dengan manja. Masa dia gaduh tu lain ceritalah. Tapi, kalau kedua-duanya dapat main dengan baik-baik, mulalah saya rasa bagus keduanya lahir dengan jarak umur tak jauh, lebih rapat hubungan diorang ni. Masa diorang main ni, Naim nampaknya macam bos. Itu yang buat dia rasa seronok agaknya. Semasa bermain dengan Nazif, dia arahkan adik buat tu buat ni. Adik pula macam faham je arahan abangnya. Disuruh ambil bola, Nazif berlari dapatkan bola. Naim suruh duduk, Nazif pun duduk. Kalau dia nak naik basikal, dia arahkan adik main dengan motor, adik pun terus bergerak ke arah motor. Kalau Naim dah bosan, dia suruh adiknya pergi duduk dengan mama atau papa, Nazif pun cepat-cepat datang cari papa atau  mama. Walaupun Nazif belum boleh cakap banyak lagi tapi bila abangnya tanya, boleh dia jawap dengan bahasa bayinya. Haa... Yang kelakarnya juga kalau Naim nak duduk di …

Nasi kukus

Image
Bila datang mood 'rajin', apa benda pun macam malas nak buat. Semalam kemain rajin, saya pergi sekolah buat kerja sampai petang, hari ni duk kat rumah melepak je. Mana angin nak elok kan? Tak da berjumpa orang, duduk sorang-sorang je. Anak pun dihantar ke taska sebab kononnya mama nak buat kerja.. Sampaikan nak masak untuk diri sendiri pun malas. Dengan alasan jimat tenaga dan masa, saya pun keluar je beli nasi. Kan mudah? Putar stereng kereta, keluar dan balik semula dengan sebungkus nasi kukus. Dah lama saya tinjau kedai tepi jalan ni. Selalunya masa saya nak ke sekolah, dalam pukul 11 pagi tu dia baru nak mula susun barang niaga, hari ni barulah dapat merasa. Dapat kembali tenangkan fikiran dan hilangkan rasa lost tadi selepas makan nasi. Sambil makan tu saya pasangkan bacaan ayat-ayat Quran, minta diberikan ketenangan di saat tak boleh solat ni.
Gerai tepi jalan yang bau ayam gorengnya cukup semerbak. Hasilnya.....
Ha..siapa suka makan nasi dengan kuah banjir macam ni? …

Mee

Alhamdulillah dah kenyang kami sekeluarga makan mee goreng sebagai makan malam. Mee lagi.. petang semalam pun kami dah makan mee goreng. Tapi, disebabkan kecewa dengan mee goreng yang tak power petang semalam tu, malam ni Papa N minta saya goreng mee lagi. Katanya mee yang saya masak lagi sedap. Maka, terpaksalah saya masak mee ye, walaupun hajat hati nak makan nasi dengan solok lada..Haa.. bukanlah nak tunjuk yang saya buat mee goreng sedap sangat. Kalau sedap gitu dah lama saya jual mee goreng tau. Ni setakat berani buat untuk keluarga kecil kami ni alas perut je. Sebenarnya kami ke Seksyen 2 Shah Alam tu tujuannya nak makan mee goreng sotong power. Niat di hati nak belanja FIL makan mee ni memandangkan awal tahun hari tu Abah pernah kecewa kerana kedai ni ditutup. Dia dengar cerita kami lepas balik makan pada tahun lepas jadi Abah pun naklah rasa sama. Petang semalam Abah dah seronok bila kami bagitahu gerai yang yang jual mee ni dah dibuka semula.. Tak sangka, bila pergi, rupanya …

Zilla

Image
Tersenyum sorang saya tadi bila baca komen Hainomharyani Suratman a.k.a Okje kita, yang komen entry saya yang sebelum ni. Siap nama panjang, nama penuh macam dalam IC lagi tu, korang..haa.. bila mula tukar ni? lawa nama Okje rupanya.
Okje sah tengah gelakkan saya masa tulis komen tu ea? Sebab tu tanya Zilla duduk kat mana ye?  Ehem..
Malu nak jawab.. macam mengada-ngada pula ye saya tulis rindu dan harap panjang umur untuk jumpa lagi. Padahal bukan Zilla ni akan pindah sekolah pun, bukan juga jauh rumahnya.. Seksyen 13, Shah Alam je.. Haaa.. layan jelah, korang yang selalu baca penulisan saya tentu dah boleh agak jenis saya. Menyibuk pada yang kasih, pada yang sudi, you all.. haaa.. kalau dengan orang yang tak ada hubungan macam tu, taklah nak ambil berat sangat.
Walaupun saya mengajar petang, Zilla mengajar pagi, masa pertemuan kami tu selalu kami ni sembang macam-macam. Agaknya kami ni ada gelombang otak yang sama. Kira kamcenglah. Anak-anak kami pun lebih kurang sebaya, asal pun …

Lewat malam

Image
Dah lewat malam tapi masih lagi berjaga untuk urusan pbs..Sementara menunggu ni bolehla taip entry baru kan?

Alhamdulillah dah berakhir sesi persekolahan tahun 2013. Alhamdulillah juga kerja yang melibatkan murid sempat saya siapkan petang semalam. Kerja lain yang tak kena ada murid padahal banyak lagi, tapi kira boleh pelan-pelan usahakan nanti. Haha..
Perhimpunan terakhir, banyak pesanan diberikan, tapi murid nampaknya semua dah berada dalam mood bercuti.
Wajah-wajah yang bakal dirindui. Bukan ni je, tapi ramai lagi, cuma sempat ambil gambar dengan diorang je semalam. 
Seronok sangat Zilla ni nak cuti ye, balik pun tak sempat salam. Selalunya rakan sebelah saya ni, memang dirindui. Banyak perkara yang kami konsi bersama. Kerja sekolah, hal anak-anak dan macam-macamlah kami ni sembangkan bila duduk bersama.  Harapnya panjang umur untuk diketemukan lagi nanti..
...........................................
Sempat taip entry sementara buat kemasukan prestasi dalam sistem pbs yang sopan sant…

Hari bertepung

Image
Hari pertama cuti ni saya bersemangat sikit nak masuk ke dapur. Seharian kat rumah, menu kami banyak tepung rupanya. Pagi-pagi yang tak pagi sangat (pukul 10 pagi) kami bersarapan dengan roti canai buatan sendiri. Dohnya dah uli malam semalam lagi, sambil-sambil menonton tv, saja tengok resepi MJ yang mudah, terus saya cuba buat. Kali pertama mencanai yang akhirnya tak jadi langsung kegebuan macam yang dikehendaki(kononnya nak roti yang macam mamak uli tu). Saya tonyoh je ikut suka hati. Hasilnya..


Bakar separuh sahaja pagi tadi.. sebabnya tak ada kuah, kami makan tawar macam tu saja. Makan kongsi tiga beranak, Naim je tak nak langsung buka mulut.' Gaya Nazif masa makan roti canai mama buat...Aummmm...
Baki doh yang ada petang ni pula saya usahakan jadi benda ni. Kononnya nak buat macam yang kat SR, saya pun cincanglah daging, bawang dan daun ketumbar sikit untuk dibuat inti. Rempahnya saya ambil sikit rempah kuzi dan kari.. haaa... sesuka hati, tengok apa bahan yang ada dalam pet…

Cuti dan kerja

Image
Baru pandai nak buat print screen daripada hp. Haa.. Naim dah lama tahu buat.. Mama baru belajar nak buat ni..
Perkongsian daripada rakan-rakan.. nampak santai namun bagi saya tepat menggambarkan situasi anak anak yang kebanyakkan mak ayah pada siang hari keluar bekerja..
Tak nak cakap pasal orang lain.. saya dan anak saya cukuplah. Jaga tepi kain sendiri. Bila balik kerja dengan penat tu, mula la nak marah kalau Naim sepahkan barang, buat air atau makanan tumpah. Walaupun marah manja-manja je, namun bila fikirkan dia nak mamanya bagi perhatian kat dia, saya mulalah rasa bersalah. 
Rasa macam dah banyak lebihkan kerja berbanding anak sendiri. Kata kerja separuh hari, namun anak dihantar ke taska sejak pagi semata mata nak mama ada masa buat kerja sekolah dan kerja rumah. Bila balik, anak tak nak tidur awal, mama yang pening. Padahal, agaknya Naim dan Nazif ni sengaja tak nak tidur awal sebab itu saja masa yang diorang boleh main dan bermanja dengan mama dan papa..
Aduhai anak anakku sayan…

Dimalkum dimlumkum dimakulum dimaklumkan

Image
Ai, kalau dah buat kerja dengan mata asyik tengok jam, tangan pula sekejap sekejap tinjau hp, baca mesej Whatsapp, tengok takut ada kerja yang kita ketinggalan, maka mulalah perkataan pelik-pelik timbul. Geram betul saya, pagi ni tengah taipkan minit mesyuarat kononnya. Tapi, typo aja hasilnya. Yang peliknya perkataan yang sama je salah eja ni. Ai, otak saya ni hari ni tak jelas ke dengan ejaan dimaklumkan? Salah taip je jadinya.. dimakulm, dimalkum hasilnya.. ai..geram geram. Jangan stres...pujuk diri. Buat jangan panik baru hasilnya elok.. haaa, jadi saya curi masa sekejap, menghilangkan stress dengan masuk ke dapur. Hasilnya...jeng jeng.. menu malas. Nasi himpit direbus tak payah tunggu, guna pulak nasi impit faiza yang kecil cute tu, tak perlu rebus lama2.. kuah kacang ni ready made, keluarkan dari peti sejuk just panaskan dengan tambahan air panas dan letak gula sikit.. haa.. macam raya pulak.. tapi, ini makan dengan roti ye,, nak sihat, roti gandum penuh tu.. nasi impit bagi P…

Menyibuk memang seronok

Image
Siapa setuju dengan ayat ni? 

Di saat banyak sangat kerja dengan sesi persekolahan cuma berbaki dua hari sahaja lagi ni, masing-masing mula rasa tak cukup nafas. Itu nak kena hantar hari ni. Ini nak kena serah esok. Tambah lagi itu, ini, serba mak nenek pun ada nak kena juga siapkan oleh kami. Bangun pagi pun terus tuju ke arah laptop, semata-mata nak taip laporan.

Perut yang mula merintih minta isi pun ada masanya dipujuk supaya bersabar. Tetiba teringat pula pesan mak saya."sibuk macam mana pun, makan kena juga. Tak sempat nak duduk pun, makanlah sambil berdiri, kata mak saya. Sambil berjalan nak buat itu, ini makanlah sikit-sikit mana yang patut. Jangan biar badan jadi lemah, sian siapa pula nak uruskan anak-anak nanti..."  

Rindu sangat nak menyibuk ambil tahu hal kawan-kawan blogger. Tak sempat nak tinjau ramailah nampaknya beberapa hari ni.. sekalli sekala pegang hp ada juga yang saya baca tapi tak sempat semua.. menyibuk atas tujuan yang baik tak salah kan? Tanda ambil b…

Kisah Gelap

Image
Ha.. jangan ada prasangka yang bukan-bukan bila baca tajuk entry ni. Kali ni saya nak ceritakan kisah kami empat beranak yang terpaksa bergelap apabila tiba-tiba elektrik tiada pada dua hari yang lalu. Terkejut juga bila tetiba gelap pada pukul 10.20 malam. Jarang sangat berlaku macam ni.
Naim mulalah merintih dan bersoal jawab mengapa kenapa gelap macam tu suasananya.
" Mama, abis tu, macam mana kita nak tengok tv ni?
"Abis tu, bila nak ada lampu ni?"
"Takkanlah nak gelap je ni? "
Dia duk ulang berkali-kali ayat-ayat ni. Dia tak tahu, kalau rumah teres ni, pastilah bila gelap macam tu, kita kentut pun jiran sebelah boleh dengar, sebab rumahnya dekat sahaja. Agaknya, jiran kami ni dengar yang Naim ni asyik duk pok pek membebel ni, Papa N dan Naim diajak bersantai-santai kat luar rumah. Memanglah panas suasananya kat dalam rumah masa tu. Di luar pada masa tu, diorang siap berkelah lagi. Buat 20 minit pertama, agaknya hampir separuh penghuni lorong kami ni yang…

Nak berbisnes pun agak-agaklah!

Image
Kelakar betul iklan-iklan di FB ni. Saya ni sebenarnya dah lama inactivekan akaun FB saya, sehinggalah sebulan ni. Entah kenapa rasa terdetik nak mengambil tahu hal kawan-kawan lama, jadi mula lah dengan FB ni kembali, memang medium yang sesuai. Memang macam-macam ada. Matlamat tercapai, dapatlah mengeratkan kembali hubungan dengan rakan-rakan yang dah lama tak jumpa. Masalahnya mulalah saya rasa bosan dengan individu-individu yang bergelar tauke online ni.

Antaranya, ada yang buat satu post bertanyakan cara menghilangkan parut kesan czer.
Lucu betul, eh ke menyampah bila ada tauke online yang prihatin dengan isu ni, balas persoalan individu ni dengan mengesyorkan produk yang terhangat di pasaran sekarang. Padahal, ramai yang tahu produk tu untuk kecantikan dan kesihatan, bukannya ada kesan menghilangkan parut luka pembedahan yang panjang tu. Yang ada produk nak buat parut jadi lebih cantik, setahu sayalah. Menghilangkan terus nak jadi macam sebelum pembedahan??? Ehemmm...Tak logik b…

Bawa anak ....

Image
Hari ni sekolah saya buat jamuan akhir tahun. Bertempat di Kelab Shah Alam yang berdekatan dengan Pusat Akuatik, lokasi majlis kali ni. Kali pertama saya bawa anak yang dah pandai jalan ke aktiviti sekolah. Masa di Johor, saya pernah bawa Naim yang masih merah ( 4 atau 6 bulan) ke majlis sekolah juga. Masa tu ok lagi sebab Naim duduk je atas dukung rakan-rakan, senang menguruskannya. Kali ni saya bawa Nazif. Ha, jawapnya bukan pergi makan tapi pergi untuk ikut Nazif berjalan ke sana-sini. Dia duduk diam dalam 15 minit pertama je, selepas tu memang Nazif ni berjalan ke sana sini. Berpeluh nak mengikutnya tadi. Tapi tak apalah, niat saya pergi bukan nak makan pun, yang utamanya. Dah makan di rumah sebelum pergi ke majlis ni. Ni sebagai sebahagian cara bergaul dengan rakan-rakan. Sekali setahun sahaja pun majlisnya. Dah la rasanya sejak masuk sekolah ni, saya tak pernah lagi menghadiri majlis akhir tahun ni. Jadi, tadi saya bertekad kena pergi juga kali ni. Lagi pun buat aktiviti macam…

I as a MIL

Pagi ni saya bangun dengan perasaan sakit perut. Haa.. kesan semalam ke? Tahla, nak tuduh-tuduh pun tak pasti. Mujur tak berlarutan kesannya, masuk tandas dua kali dah lega, beransur-ansur hilang rasa sakit perut tu.Tak insaf tu, sarapan pula dengan mangga manis. MIL singgah ke rumah kami semalam, dalam perjalanan ke Melaka. Dia bagi mangga manis ni mengenangkan kedua-dua cucunya cukup suka makan mangga. Semalam diorang dah makan 5 biji. Kalau saya rajin kupas lagi, agaknya lebih yang diorang dua beradik ni boleh makan. Memang manis buahnya..Mengenangkan ni, baik MIL saya kan? Mulalah saya terfikir, ai, kalau saya esok-esok dah dapat menantu, agaknya saya ni macam manalah ye? Masak dahla ala kadar je. Suruh menantu jelah yang masak kan? Haaa.. mengemas rumah pun tak berapa rajin, kalau saya dah berumur nanti, takkanlah anak menantu nak tengok je, tak nak tolong kemas? Menantu hantu saya tak nak.... memandangkan MIL saya jenis orang yang guna pendekatan psikologi, saya nak kena mahirka…

Situasi biasa

Image
Situasi biasa di rumah kami ni, kemeriahan macam pukul 8 malam walaupun jam dah masuk pukul 12 tengah malam lebih. Korang sangka tak budak dua beradik ni akan makin galak bermain walaupun dah sepatutnya waktu tidur? Bukan sekali sekala, malah hampir setiap malam macam itu kejadiannya.

Nak menidurkan diorang ni bukannya mudah, petua-petua yang saya tahu bukan selalu berkesan. Masa Naim seorang dulu, ok je cara-cara ni. Dah ada geng ni, diorang makin seronoklah bermain. Sekejap main elok, sekejap lagi bergaduh. Adik selalu jadi mangsa. Dialah mangsa kena cium, mangsa kena peluk, mangsa kena geletek jika abang mood elok. Kalau tetiba abang jadi mood tak elok, adik juga mangsa kena kacau.
............................................................................. Siapa tak geram pada budak bulat ni? Tu yang Naim suka sangat cuit-cuit dia ni.. Nazif dah makin pandailah sekarang. Dia banyak faham persekitaran. Masa dia menyibuk nak tolong masak, saya selalu alihkan perhatian dia dengan s…

Komplen atau tidak

Dalam perjalanan ke sekolah tadi, saya singgah ke Petronas untuk membeli bekal makan tengah hari. Sedia maklum, kalau bilabgan pelajar tak ramai yang hadir, sebab dicutikan sempena peperiksaan SPM ni, pastinya di kantin pun makanannya tak berapa meriah. Saya dah mengharap untuk beli nasi ambeng. Rindu kepada orang-orang di Johor, mulalah rasa nak makan makanan yang pernah saya makan di Johor.Malang sikit. Sambal kelapa dalam nasi ambeng ni dah masam. Yang lain masih ok. Jadi saya makan yang ok dan bahagian yang ada sambal kelapa tu saya buang. Sambil kerling pada kertas pembalut nasi yang ada nombor telefon ni, saya terfikir patut ke saya komplen kepada pengusaha nasi ambeng ni? Takkan dah basi bila makan pada pukul 11 pagi. Biasanya saya makan waktu tu, rasanya ok. Ni mesti disebabkan memang kelapa tu dah tak elok pembuatannya.Kalau mengajar tajuk hak pengguna, diorang ni selalu diajar supaya tahu apa hak sebagai pengguna. Kalau ada yang tak kena, patut buat aduan supaya tindakan dap…

Hari misteri

Image
Entry kali ni khas kerana nak ucapkan "Selamat Hari Lahir" kepada suami saya, Papa N. Dah 33 tahun awak En Azwan, semoga sentiasa sihat, dimurahkan rezki, dikuatkan iman, ditambah ilmu pengetahuan dan kepimpinan serta tambah sayang kepada kami semua... 
Susah senang sepanjang perkahwinan kita ni, semoga dijadikan pengajaran dan teladan buat kita untuk menempuhi hari yang akan datang. Sebagai mana kita hari ini semoga hari-hari akan datang juga bakal jadi hari yang menggembirakan untuk ahli keluarga kecil kita ini.  Sepanjang minggu papa asyik bagitahu Naim dan Nazif pasal hari misteri, 6hb ni. Eleh, saja nak ingatkan mama kamulah tu. Tang dia nak kecoh, masa birthday saya tak ada apa pun. Haa..sebabnya tarikh lahir saya tahun ni sama dengan tarikh arwah Opah meninggal. Jadi, papa dimaafkanlah..Kehilangan tu pasti menyedihkan.,,
Gigih saya beli kambing dan masak pula nasi mandy dengan rempah mandy semalam. Terima kasih kepada Saliha kerana bagitahu pasal rempah ni..

Best wishes

Hari ni nampaknya tuan tulis tak berapa nak ada ilham untuk menulis. Tambahan pula ada masalah sambungan internet kat rumah ni. Tapi buat jugalah satu entry untuk ucapkan selamat kepada beberapa insan yang saya kenali dan sayang.
Pertama, semoga cepat sembuh diucapkan kepada Kak Nurul Huda yang dimasukkan ke Hospital Ipoh kerana demam panas. Nampaknya tak dapatlah akak ni bertugas mengawas SPM. Cepat baik dan balik sini ye kak..
Selain tu, buat adik adik yang bakal menduduki peperiksaan SPM bermula esok, semoga buat dengan baik semuanya..buat anak buah saya, Muhammad Najmuddin, semoga dapat keputusan yang membanggakan ibu dan ayah.

..........................................
Malam ni Naim banyak minta sesuatu dengan papa atau mama melalui perbualan telefon. Dia gunakan telefon mainan dan buat seolah-olah dia telefon mama atau papa. Lucu pun ada. Minta susu dengan panggilan telefon... macam order McD pulak.. home delivery.

Beg besar

Image
Korang suka beg tangan yang besar ke beg kecil je? Ke korang jenis ada banyak beg tangan, lepas tu asyik tukar tukar je pakainya. Bertuahnya korang kalau macam tu.
Saya ni biasanya pakai satu beg tangan je. Dah bosan atau uzur sangat keadaannya baru tukar pakai yang baru. Beg tangan yang saya dapat sebagai hadiah kelahiran Naim dulu, saya pakai sampai ke hari raya haji hari tu. Berapa lama tu? Tiga tahun lebih tau. Lepas raya haji saya tak pakai beg tu bukan sebab dah tak boleh dipakai lagi begnya. Nampak luaran macam ok lagi. Cuma memandangkan saya dapat hadiah daripada MIL, sebuah beg tangan baru, saya pun pakailah beg yang baru. Dah bosan rasanya pakai beg lama tu. Sebelum raya tu juga saya ada buat pembelian beg tangan di Zalora.com. haha, dah ada dua pula.
Kedua dua ni beg yang jenis besar. Senang sebenarnya bila pakai beg besar. Macam-macam boleh masuk ke dalam tu. Bila pakai mula rasa berat. Gali-gali rupanya apa yang dijumpai tadi? Macam-macam ada. Gula-gula yang Kak Ja bagi…

Success : Projek Mandy

Image
Rajin betul saya masak di hari cuti peristiwa ni. Dapat ilham lepas tengok entry orang jauh. Dikhabarkan senang je, saya pun apa lagi, berkobar-kobarlah masak bermula pukul 10.30 pagi tadi. Asalnya saya nak masak esok, sempena hari jadi Papa N. Isteri solehahlah katakan. Nak jadikan sambutan tahun ni lain daripada sebelum ni. Baikkan saya? Haaa...Jadi, hari ni nak praktis dulu, masaknya jadi ke tak. Kot tak jadi kang, bolehlah buat rancangan lain yang lebih sesuai. Rancangan makan di restoren lah jawapnya...

Tetiba suami saya ni bagitahu supaya masak nasi lebih, kerana minggu ni kerja mula awal jadi boleh balik dalam kul 2 lebih. Kes GMT la ni kan? Seronok balik awal tapi mula kerja seawal pukul 6 pagi tu seksa juga. Abis, macam mana ni? Mulalah pikir, kalau dah makan hari ni, nak ke dia ni makan lagi esok? Tapi, itu lain kira, kena buat sesedap yang boleh supaya suami saya ni minta masak lagi esok.

Maka gigihla saya buat air rebusan ayam. Berbau wangi halia dan bawang putih tu, lagi…

Abang yang manja

Semalam seharian suntuk kami sekeluarga duduk di rumah. Setakat pukul 3.00 petang, kami empat beranak tak keluar lagi ke mana-mana. Lepas tu lagilah tak menyempat nak ke mana mana, sebabnya hujan lebat mula turun membasahi bumi.. sejuk wei kalau nak keluar masa tu. Lagi lagi dengan dua anak kecil, tak pasal ada yang demam pulak nanti.. Jadi, di rumah sahajalah kami. Masa yang ada dihabiskan dengan kedua-dua Ahmad ni. Mama langsung tak keluarkan kertas soalan Pbs, dan papa pula langsung tak menghadap notebooknya. Seronoklah kedua-dua si comel ni. Main pun elok je, sekali sekala je Naim ambil kesempatan nak usik adik. Nazif pula nampaknya seronok main sendiri, jalan ke sana sini. Semua benda dia buat main. Bila mama duduk lama-lama dengan anak-anak macam ni, Naim mula nak bermanja. Pantang tengok adik jauh sikit, dia mula duduk kat atas riba mama. Bila adik datang, dia tolak-tolak adik supaya jauh daripada mama dia. Melihat ni saya mulalah jatuh kesian pada Naim. Rasanya  dia jeles ka…

Berpeluh dalam hujan

Image
Di BSP sekarang tengah hujan lebat. Agak lama juga hujannya ni. Macam manalah pasukan TRW nak main bola malam ni dengan keadaan padang basah ni? Tapi semangat Kelate gomo kan kuat, apa sahaja bukan halangan untuk menang..

Kes yang buat jadi berpeluh dalam hujan hari ni ialah keledek goreng ni..
Menggoreng keledek di masa hujan lebat, berpeluh juga. Memandangkan Kak Ja semalam bagi saya dua ketul keledek, petang ni saya rajinkan diri goreng keledek ni. Siap cari resepi dari blog CMG lagi. Mujur bahan-bahannya ada di rumah. Siap tumbuk cili lagi untuk buat sambal kicapnya.
Ingatkan tak abis keledek goreng ni, rupanya licin habisnya, sampai saya kena goreng lagi sikit untuk kali kedua. Papa N yang mulanya cakap sambal kicap tu pedas, mengalah untuk makan banyak semasa gorengan kali pertama. Baru makan separuh pinggan, Naim angkut semua keledek tu dan alhamdulillah dia memang makan sehingga habis. Lega mama. Berbaloi masak sampai berpeluh. Sambal kicap yang pedas ni pun penyumbang kepada…

Sarapan

Image
Korang dah sarapan? Makan apa hari ni? Mesti makan yang istimewa kan? Maklumlah hari cuti? Anak ada balik, ada juga yang balik ke kampung sendiri atau balik ke kampung mentua...seronoknya korang.. jeles saya.. menghitung hari pula rasanya untuk balik ke Pasir Mas. Lambatnya cuti sekolah mula ni... cepatkanlah masa, dah rindu sangat kat orang-orang tersayang di kampung ni...
Makin bertambah rindu saya bila pergi ke rumah Kak Ja semalam. Apa taknya, di rumah dia ada macam-macamlah. Dibekalkan saya balik dengan kek gula hangus dan satay ikan.. mengimbau memorilah jadinya. Satay ikan ni, masa saya kecil, memang saya suka makan. Selalu berebut makan dengan Adik dan anak saudara sulung.. umur beza tak banyak, jadi berkawan macam adik beradik. Pagi ni makan satay ni, mestilah bertambah rindu.
Buka peti sejuk pula, nampak kek gula hangus. Makan lagi. Setakat kunyah satay ikan 5 cucuk tak kenyang, sekarang saiznya dah tak sebesar dulu.  apa lagi, saya makan pula kek gula hangus tu. Mulalah r…

Mari Naim tolong

Image
Malam ni misi saya nak melipat kain baju yang banyak tersadai kat rumah ni. Membasuhnya rajin, tapi bab melipatnya ni memang saya kurang rajin sikit. Masa ada sikit-sikit jumlah baju tu rajin juga nak lipatnya. Tapi kalau ada hari sibuk, terlonggoklah kat situ sampai banyak jadinya.
Niat baik ni. Bertungkus lumus saya lipat tu, memandangkan perut dah kenyang makan nasi dengan rendang ayam pencen pemberian Kak Ja dan juga sayur campur. Mood eloklah tadi. Tengah melipat tu tiba-tiba Naim datang mendekati saya. 
"Mama, banyaknya kain. Mari Naim tolong. "
Haa...anak mama ni.. bukan dia tolong lipat. Dia tolong lagi selerakkan ksin yang ada, bergomol-gomol dengan kain yang ada tu. Dilarang pun dia makin galak main. Adoi, makin lambat kerja mama jadinya. Siap tunjuk peace lagi tadi bila dia perasan Mama tengah snap aksi dia tu.. mujur papa dah berjaya pujuk dia untuk main benda lain pula, bolehlah saya teruskan melipat baju-baju yang ada ni..
Ok, nak sambung misi...

Jumpa sepupu

Image
Hari ni kami pergi beraya di rumah kakak saya di Keramat. Duduk 4 jam lebih seronoklah dua Ahmad ni. Apa taknya, ada 4 akak sepupu yang melayan diorang ni. Diajak main, melukis, main kejar-kejar dan makan pun ada yang suap.. Naim dan Nazif mula mula sampai biasalah malu-malu. Tak lama, mulalah tunjuk bakat.. siap jerit-jerit dengan kuat lagi si Nazif ni bila dikejar oleh kakak sepupunya... tidur lenalah diorang malam ni nampaknya..

Nazif dengan Kak Nabila... tukang suap makan sepanjang hari ni. Terima kasih kakak..
Mama pula seronok juga sebab bawa banyak bekal balik ke rumah. Ada keledek, kek gula hangus, rendang ayam pencen dan gula-gula untuk dua comel ni..Terima kasih semua..nanti Naim dan Nazif datang lagi k...

Kahwin

Nampaknya semakin ramai rakan yang mengedarkan kad kenduri kahwin. Tahniah kepada semua yang bakal mendirikan rumah tangga dalam cuti sekolah ni. Bakal tukar status tu tak lama lagi.  Bagi yang belum sampai jodoh tu, janganlah sedih tau. Allah pasti merancang sesuatu yang terbaik untuk kita semua. Cuma masa dan ketikanya sahaja tidak kita ketahui. 

Beberapa hari ni saya cukup rasa tersentuh bila melawat ke blog Mamanurin yang baru kehilangan suami tercinta. Dahlah selama ni entry beliau juga banyak sedih kerana mengenangkan kehilangan anaknya, Nurin. Kini beliau diuji lagi. Entry yang bernada sedih dan sayu memang buat saya rasa kuatnya insan bernama Mamanurin tu. Semoga beliau terus tabah menghadapi dugaan ini. Sesungguhnya mamanurin ni bertuah, di akhirat nanti dua orang akan menunggunya di syurga.. inshaa Allah... kuatkan semangat ye...
Kepada kita yang masih lagi diberi peluang untuk bersama dengan pasangan kita, bersyukurlah dengan nikmat yang ada dan hargailah insan di sekeliling …